بدبینی آگاهان نسبتِ به تعهدات پاکستان: اسلام‌آباد با کابل بازی می‌کند

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ چهار شنبه 9 جدی 1394 - ۰۸ جدی ۱۳۹۴

طالبان با امکانات و تجهیزات پاکستان داخل افغانستان می‌شوند و هرگاه پاکستان این امکانات را از این گروه قطع کند، جنگ در افغانستان متوقف می‌شود.
شماری از اعضای مجلس و استادان دانشگاه بابیان این مطلب می‌گویند: جنگ از طرف استخبارات منطقه و پاکستان بالای افغانستان تحمیل شده mandegar-3است و پاکستان قادر است که این جنگ را متوقف سازد.
آنان با اشاره به سفر راحیل شریف رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان به کابل و دیدارهایش با رهبران دولت گفته‌اند که روند گفت‌وگوهای صلح برای مردم افغانستان یک مسأله حیاتی است و همکاری پاکستان می‌تواند به این روند کمک کند.
آنان با ابراز نگرانی می‌گویند، این نگرانی وجود دارد که پاکستانی‌ها به تعهد خود در گفت‌وگوهای صلح عمل نکنند، چون کمک به روند گفت‌وگوهای صلح تا هنوز از طرف پاکستانی‌ها در حد شعار باقی مانده است.
اما مسوولان دولتی می‌گویند که درنشست اخیر مقامات کشور با رییس ستاد ارتش پاکستان روی آغاز دور دوم گفت‌گوهای صلح تأکید شده است.
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی می‌گوید: در دیداری که رییس اجرایی و رییس جمهوری با راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان داشته‌ اند، از او خواسته اند که مخالفان مسلح دولت افغانستان را حمایت نکنند و این گروه را به میز گفت‌وگو با دولت افغانستان بکشانند.
آقای فیصل افزود: در دیدار با رییس ستاد ارتش پاکستان به آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان به رهبری افغانستان تأکید شده است.
به گفته او، در گفت‌وگو با راحیل شریف روی این مسأله نیز تأکید صورت گرفت، گروه‌هایی که با دولت افغانستان صلح می‌کنند، باید شناخته شوند و کسانی که خواهان صلح نیستند، از نیرو نظامی به‌خاطر نابودی شان استفاده خواهد شد.
او می‌افزاید: در نشستی که در ماه جنوری آینده برگزاری می‌شود، روی آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح صحبت خواهدشد.
آقای فیصل خاطر نشان کرد: در نشست ما جنوری آینده، کارکردهای نشست قلب آسیا و نشست اخیر مقامات کشور با رییس ارتش پاکستان به‌بررسی گرفته می‌شود تا معلوم شود که کدام گروه‌ مخالفان مسلح آمادۀ صلح هستند.
معاون سخنگوی ریاست اجرایی کشور تصریح کرد: در نشستی که در «ماه جنوری» آینده برگزار می‌شود، نماینده‌گان کشورهای چین و امریکا در آن اشتراک خواهند داشت و تعهدات صورت گرفته از طرف پاکستان به بررسی گرفته می‌شود.
آقای فیصل اضافه کرد: حضور چین و امریکا به‌عنوان دو قدرت تاثیر گذار در منطقه در این گفت‌وگوها با اهمیت است.
او با بیان این‌که نیروهای خارجی در افغانستان به حمایت قاطع خود در پهلوی نیروه‌های امنیتی افغانستان ادامه می‌دهند، می‌گوید: گروه‌ طالبان اگر خود را مربوط افغانستان می‌دانند، باید به پروسه صلح بپوندند و در کنار سایر افغانستانی‌ها به‌زنده‌گی خود ادامه دهند.
آقای فیصل در مورد مقر نشست ما جنوری آینده اشاره نمی‌کند، اما می‌گوید: مشکلات ناامنی در افغانستان به منافع اقتصادی پاکستان نیز صدمه می‌رساند، بناً پاکستان باید تلاش کند تا در روند صلح با افغانستان همکار باشد.
دراین حال، داوود کلکانی عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: طالبان با امکانات و تجهیزات پاکستان داخل افغانستان می‌شوند و هر وقت پاکستان بخواهد امکانات و تجهیزات را به طالبان قطع بکند، جنگ درافغانستان نیز توقف پیدا می‌کند.
به گفته او، کمک به گفت‌وگوهای صلح وابسته است به ارادۀ پاکستان؛ اگر پاکستان در استراتیژی خود تغییر بیاورد و همکاری صادقانه با افغانستان در گفت‌وگوهای صلح داشته باشد، صلح در این کشور پیاده می‌شود.
این عضو کمیسیون خارجی مجلس نماینده‌گان تصریح کرد: اگر پاکستانی‌ها عمل صادقانه نسبت به گفت‌وگوهای صلح نداشته باشند، این فقط بازی است که با دولت افغانستان می‌کنند.
هم‌چنان، محمد ناطقی استاد دانشگاه و از نماینده‌گان دولت افغانستان در دور پیش گفت‌وگوهای صلح در اسلام اباد می‌گوید: روند گفت‌وگوهای صلح برای مردم افغانستان یک مسأله حیاتی است و همکاری پاکستان می‌تواند به این روند کمک کند.
آقای ناطقی با بیان این‌که چند دسته‌گی در صفوف طالبان روند گفت‌وگوهای صلح را دشوار ساخته، افزود: وعده‌یی که رییس ستاد ارتش پاکستان نسبت به روند صلح به مقامات افغانستان کرده است، باید در عمل پیاده شود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در گفت‌وگوهای صلح خطوط قرمزی افغانستان دارد که عبارت از «قاون اساسی، آزادی و ارزشهای مدنی» می‌باشد و از آن عدول نخواهند کرد.
آقای ناطقی می‌افزاید: در نشست‌های منطقه‌یی، شانگهای، تایپی و قلب آسیا که برگزار شد، کشورهای منطقه و فرا منطقه تأکید به همکاری در روند گفت‌وگوهای صلح با افغانستان داشته اند.
او خاطر نشان کرد: نگرانی‌هایی وجود دارد که پاکستانی‌ها در گفت‌وگوهای صلح به تعهد خود عمل نکنند، چون کمک به روند گفت‌وگوهای صلح تا هنوز از طرف پاکستانی‌ها در شعار باقی مانده است.
این در حال است که با افشا شدن مرگ ملاعمر رهبر گروه طالبان دور دوم گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان به بن‌بست رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.