پیکره‌های شمرق بغلان در حال نابودی اند

گزارشگر:شنبه 12 جدی 1394 - ۱۱ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3پیکره‌های تاریخی شمرق، یکی از مکان‌های مهم باستانی در بغلان، به دلیل بی‌توجهی حکومت در حال نابود شدن هستند.
این پیکره‌ها که در میان کوه شمرق شهر پلخمری، مرکز بغلان، حکاکی شده‌اند، فیل، اژدها، اسپ و چند پیکرۀ انسان را در ترکیب کاروانی در حال تاختن نشان می‌دهند.
شکریه اصیل، رییس اطلاعات و فرهنگ بغلان در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که پیکره‌های شمرق پس از پیکره‌‌‌های بزرگ بودا در بامیان، از نگاه ارزش و اهمیت تاریخی و باستانی در مقام دوم قرار دارند.
بانو اصیل می‌گوید که پیکره‌های شمرق نیاز به مرمت، بازسازی و مراقبت دارند و اگر به آن توجه نشود، از بین خواهند رفت.
او می‌گوید که این مسأله را با مقام‌های وزارت فرهنگ در میان گذاشته و آن‌ها وعده سپرده اند که در زمینۀ مرمت و ترمیم این آثار هرچه زودتر اقدام خواهند کرد.
نظام‌الدین توخی، یکی از باستان‌شناسان ریاست اطلاعات و فرهنگ بغلان می‌گوید که پیشپینۀ پیکره‌های شمرق به دورۀ کوشانی‌ها در سده‌های اول تا پنجم پیش‌ازمیلاد می‌رسد و در اگر در زمینۀ مراقبت و شناسایی آن‌ به جهان‌گردان توجه شود، تبدیل به یکی از منابع درآمد برای دولت خواهد شد. اما به گفتۀ او، تاکنون دولت توجهی به شناسایی، حفظ و مراقبت این آثار نداشته است.
مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بغلان می‌گویند که این ولایت ۲۶ مکان باستانی و تاریخی ثبت شده دارد که از آن جمله می‌توان به سرخ‌کوتل، چین قله، شمرق و چهارشنبه‌تپه در مسیر شاهراه ابرشیم یاد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.