سنا فرمان تعدیل قانون تشکیل کمیسیون‌های انتخاباتی را چشم بسته رد کرد

گزارشگر:چهارشنبه 16 جدی 1394 - ۱۵ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3مجلس سنا فرمان تعدیل در قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را با اکثریت آرا رد کرد.
فرمان تقنینی تعدیل قانون تشکیل،‌ وظایف و صلاحیت‌های اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در نشست دیروز سه شنبه مجلس سنا، بدون ارایه جزیات و بحث به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرای سناتوران حاضر در مجلس رد شد.
هر چند از سوی کمیسیون تقنین مجلس سنا تعدیلاتی در این فرمان وارد شده بود؛ ولی با آن‌هم سناتوران بدون شنود تعدیلات تنها با ۱۲ رای موافق، این فرمان را رد کردند.
فضل هادی مسلم یار پس از رد این قانون در سخنان کوتاهی گفت: «مجلس سنا با رد این فرمان استقلالیت خود را نشان داد؛ سنا قوانینی را که به خیر مردم بداند تایید می‌کند و قانونی را که به منافع مردم نداند، رد می‌کند».
در همین حال، پاینده حکمت عضو فیفا نهاد نظارت‌کننده از انتخابات، ‌رد فرمان تعدیل قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های انتخاباتی را برخلاف توقع مردم افغانستان می‌داند.
آقای حکمت می‌گوید: « زیان رد این فرمان، این است که انتخابات به زودی برگزار نخواهد شد؛ مشروعیت نظام زیر سوال می‌رود و به اعتماد مردم نیز صدمه وارد می شود».
او رد این فرمان را از سوی مجلسین شورای ملی، اغراض شخصی و سیاسی اعضای این دو مجلس خواند.
بر اساس فرمان تقنینی تعدیل قانون تشکیل،‌ وظایف و صلاحیت‌های اعضای کمیسیون های انتخاباتی و قانون انتخابات، کمیته گزینش کمیشنران و در کل اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور مطرح شده است.
مجلس سنا در مورد قانون انتخابات تصمیم گرفته، بدلیل این‌که قانون اساسی در سال آخر کار مجلس اجازه بحث نداده است؛ این قانون را از آجندا بیرون کشیده است.
با رد فرمان تعدیل قانون تشکیل،‌ وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی، روند اصلاح نظام انتخاباتی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
هر چند، پیش از این رییس جمهور گفته است که فرامین تقنینی با رد مجلس نیز بر جای خود باقی خواهند ماند؛ اما برخی استدلال ها بر این است که فرمان تقنینی پس از رد مجلسین دیگر قابل اجرا نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.