عالمان دینی: افراط‌گرایان جایی در اسلام ندارند

گزارشگر:شنبه 19 جدی 1394 - ۱۸ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3عالمان دینی بلخ می‌گویند، گروه‌هایی که با استفاده از نام اسلام در پی تبرئۀ اعمال تروریستی و افراط‌گرایانه خود هستند، جایی در اسلام ندارند.
این علما که به نماینده‌گی از بیشتر دارالحفاظ‌ها و مدارس دینی بلخ روز پنج‌شنبه در مزارشریف گردهم آمده بودند، می‌گویند که عالمان مذهبی در تأمین صلح و ثبات کشور نقش بنیادی دارند.
رحمت‌الله بزرگ، یکی از این عالمان می‌گوید که افراط‌گرایی و فعالیت‌های تروریستی هیچ جایی در اسلام ندارند و این اعمال از نظر دین اسلام مردود اند. او می‌افزاید که عالمان دینی از منبرهای مساجد ارتباط مستقیم با مردم دارند و از این طریق می‌توانند نقش پررنگی در تأمین ثبات کشور داشته باشند.
امرالدین، یکی دیگر از این علما می‌گوید که افراط‌گرایی ریشۀ دینی ندارد و نمی‌توان تروریسم را به اسلام پرچسپ زد. او می‌گوید که مسلمانان با چنگ‌زدن به قرآن می‌توانند تیشه بر ریشۀ تروریسم بزنند و عدالت را جاگزین افراطیت کنند.
شهروندان بلخ نیز می‌گویند که علمای دینی در مبارزه با افراطیت و دهشت‌افگنی نقش بزرگ دارند؛ به شرط این که نخست خودشان به گفته‌های‌شان عمل کنند. آنان همچنان می‌گویند که علمای مذهبی باید به عنوان الگوها در جامعه ظاهر شوند تا گفته‌های‌شان بیشتر تأثیرگذار باشند.
علمای افغانستان بارها دیدگاه‌شان را نسبت به فعالیت گروه‌های تروریستی اعلام کرده اند و چندین بار نیز با صدور فتواهایی اعمال آنان را خلاف دین اسلام دانسته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.