مقابله با همکارِ آزارگر

گزارشگر:دوشنبه 21 جدی 1394 - ۲۰ جدی ۱۳۹۴

بخش نخست/

mandegar-3در این مقاله تلاش می‌شود که شما با شخصیت موذیِ مهاجم آشنا شوید. این افراد را موذی می‌نامیم؛ زیرا مستقیماً حرف نمی‌زنند و به صورت آشکار عمل نمی‌کنند، و مهاجم هستند. آن‌ها به هر ترتیب، حتا به بهای ضرر زدن به دیگران، به دنبال کسب خواسته‌های‌شان هستند. این افراد هرگز مستقیماً عمل نمی‌کنند، آدم‌های موذی مهاجم به روشِ غیرمستقیم تلافی می‌کنند تا نتوانید مُچِ آن‌ها را بگیرید؛ به عنوان مثال پروژه‌یی را که به شما مربوط است، نیمه‌کاره انجام می‌دهند یا به تأخیر می‌اندازند یا آن را با ایراد انجام می‌دهند. این افراد معمولاً چنین بهانه‌هایی می آورند: «من فراموش کردم»، «نمی‌دانستم باید برای آن تاریخ انجام شود»، «نمی‌دانستم باید این کار را انجام دهم.»
فرد موذی مهاجم، فردی آرام به نظر می‌رسد که در ظاهر مایل به کمک و همراهی با شماست. این افراد اغلب گله‌یی نمی‌کنند، به شما لبخند هم می‌زنند و آرام هستند، اما این افراد با ایجاد اختلال در برنامه‌های شما و همچنین با صحبت کردن پشت سرِ شما مقاصدشان را پیش می‌برند. آن‌ها هرگز خواسته‌های‌شان را صریح مطرح نمی‌کنند ولی از شما انتقام می‌گیرند؛ زیرا توقعاتِ مبهم‌شان را برآورده نکرده‌اید.
دو راهبرد اساسی در مواجهه با این افراد:
یک: برای انجام هیچ کارِ حساسی به آن‌ها اعتماد نکنید. اگر کارفرما هستید، این شخص را استخدام نکنید و اگر همکار او هستید، سعی کنید از او دوری کنید. دلیل اصلی این مسأله این است که شما هیچ وقت نمی‌توانید بدانید او چه زمانی احساساتِ واقعی‌اش را نسبت به شما نشان خواهد داد، اغلب مواقع شما حتا نمی‌توانید حدس بزنید این احساسات چه هستند، زیرا این افراد هرگز روراست نیستند.
دو: احساسات شخصی‌تان را از این معادله خارج کنید، نسیت به ترفندهای این اشخاص عکس‌العمل عاطفی نشان ندهید.
توصیه این است که حتی‌المقدرو از این افراد احتراز کنید. با این‌همه اگر دایماً درگیر موقعیت‌هایی هستید که در آن‌ها ناچارید با این فرد کار کنید، از نکاتِ زیر برای آرام و معقول ماندن استفاده کنید:
همه چیز را مشخص کنید
از او بخواهید تمامی انتظاراتِ شما را یادداشت کند، یا بهتر از آن، خودتان چنین کاری انجام دهید و یک کپی را نزد خودتان نگاه دارید. به این ترتیب شما یک مدرک دارید. در این نوشته‌ها وضوح را رعایت کنید تا بهانه‌یی به دست فرد ندهید، او دیگر نمی‌تواند بگوید: «نمی‌دانستم» یا «به خاطر نداشتم چه کار باید می‌کردم».
عواقبِ کار را گوش‌زد کنید
حتا اگر رییس این شخص نیستید، بازهم می‌توانید عواقب این کار را به او گوش‌زد کنید. می‌توانید تهدید ملایمی کنید، مثلاً بگویید: «اگر تا این تاریخ این آمار را تحویل ندهی، دیگر مایل نیستم در کارهایت به تو کمکی کنم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.