جبهه نوین ملی افغانستان وارد میدان شد

گزارشگر:شنبه 26 جدی 1394 - ۲۵ جدی ۱۳۹۴

ائتلاف جدید سیاسی زیر نام «جبهه نوین ملی افغانستان» به رهبری انورالحق احدی هفتۀ گذشته آغاز به کار کرد.
شش حزب سیاسی و شماری از نهادهای مدنی، فعالان سیاسی و برخی از والیان سابق اعضای مهم این ائتلاف هستند.
اعضای این ائتلاف مقام‌های دولت را با لحن تند به باد انتقاد گرفته و دولت را به بی کفایتی متهم کردند.
mandegar-3انورالحق احدی، از رهبران حزب افغان ملت، از دولت افغانستان خواست زمینه را برای برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری فراهم کند.
او گفت: «مشکلات حکومتداری در افغانستان نهایتا عمیق است. حکومت صرف به نام وحدت ملی است، نه مشروعیت دارد نه کفایت کاری دارد و نه خادم است. برای رفع بحران مشروعیت، انتخابات زودهنگام برای ریاست جمهوری برگزار شود تا یک حکومت مشروع جدید برای حل مشکلات کشور اقدام کند.»
او همچنان برای برگزاری انتخابات و تغییر حکومت فعلی از جامعه جهانی خواهان همکاری شد.
انتقادات شرکت کننده‌گان در مراسم آغاز کار این ائتلاف جدید از حکومت وحدت ملی بسیار تند و شدید بود، اما برنامه مشخصی برای حل مشکلات ارایه نشد.
در این مراسم، برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان و مجلس سنا و شماری از ماموران سابق دولتی نیز حضور داشتند؛ کسانی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری گذشته از حامیان قوی رییس جمهور اشرف غنی و یا هم رییس اجرایی عبدالله عبدالله بودند.
شکل‌گیری اینگونه جریان‌ها و جبهۀ سیاسی، از مناطق شرقی و جنوبی کشور، می‌تواند بدیل خوبی در برابر طالبان باشد.
راه‌اندازای چنین جریان‌های سیاسی سبب می‌شود تا جوانان به‌جای بیوستن به گروه‌هایی مثل طالبان و داعش به این آدرس‌های مدنی یپیوندند و به سیاست رو بیاورند و برای به دست آوردن خواست‌های شان مبارزه کنند.
شکل‌گیری احزاب سیاسی در آن مناطق مشخص می‌تواند آدرسی باشد برای جذب آگاهان و نخبه‌گان حامعه.
باید گفت که پیش از این هم شماری از رهبران جهادی افغانستان ائتلافی را به نام شورای حراست و ثبات افغانستان را با شعار اصلاحات و جلوگیری از فروپاشی نظام کنونی ایجاد کردند. بعداز آن شورای احزاب جهادی افغانستان اعلام موجودیت کرد.
مردم با استقبال از این شوراها می‌گویند که آنها باید با برنامه و منسجم حرکت کنند و مردم را در مسیر درستی سوق دهند. در سال‌های گذشته هم در مواقع و مناسبت‌های مختلف ائتلاف‌های سیاسی زیادی در افغانستان ایجاد شد اما پس از مدتی از هم پاشید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.