دیدبان شفافیت افغانستان: معادن در تاراج است

گزارشگر:یک شنبه 27 جدی 1394 - ۲۶ جدی ۱۳۹۴

mahndegar-3مسوولان نهاد «دیدبان شفافیت افغانستان» با تأکید بر اینکه جامعه جهانی و امریکا باید در مصرف کمک‌ها روی سکتور معادن توجه جدی کند، می‌گویند که عواید سکتور معادن به عوض پیشرفت افغانستان، در فساد و درگیری‌ها به مصرف می‌رسد.
سیداکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان، روز شنبه در یک نشست خبری گفت: هم اکنون معادن کشور در حالت بدتر از ده سال قبل قرار دارد که مخالفین مسلح بیشتر روی معادن افغانستان کنترل پیدا کرده و مصارف خود را از این سکتور بدست می‌آورند.
این در حالی است که گزارش اخیر بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار نیز نشان می‌دهد که به علت نبود مدیریت منابع معدنی افغانستان، هم اکنون بخشی از درآمدهای معادن به طالبان می‌رسد.
آقای افضلی افزود: بزرگترین تهدید فراراه سکتور معادن افغانستان نبود سرمایه گذاری نه، بل نبود حکومت داری و پلان گذاری است که زمینه سوءاستفاده ها را برای مخالفان مسلح دولت در این سکتور فراهم ساخته است.
به گفته افضلی، در سال‌های گذشته پول‌های هنگفتی روی معادن افغانستان سرمایه گذاری شده است؛ اما به دلیل نبود پلان گذاری دقیق و ظرفیت، این سرمایه گذاری ها از موثریت بالای برخوردار نبوده است.
وی خاطر نشان کرد که توجه جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا بیشتر روی ازدیاد عواید بوده است و روی موثریت چندان توجهی نشده است، که این خود زمینه های سوءاستفاده و استخراج غیر قانونی را فراهم ساخته بود.
افضلی تاکید کرد که حکومت های ایالات متحده امریکا و افغانستان باید توجه بیشتر روی ظرفیت سازی در وزارت معادن داشته باشند و موثرترین چارچوب قوی را جهت جلوگیری از فساد در سکتور معادن روی دست گیرند.
این نهاد همچنین از سفارش بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، مبنی بر اینکه اداره انکشاف بین المللی امریکا باید تلاش های بیشتر روی اصلاحات ساختاری در وزارت معادن به خرج دهد و کمک آینده به بودجه، مشروط بر دستیابی وزارت بر اصلاحات معینه باشد؛ استقبال کرده خواستار عملی شدن این سفارش شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.