رقابت داعش و القاعده بر سر قتل و کشتار

گزارشگر:دوشنبه 28 جدی 1394 - ۲۷ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3عرصه تروریسم تنها به یک گروه مشخصی محدود نمی‌شود بلکه به میدانی برای بسیاری از گروه‌ها تبدیل شده که هر کدام در پی این هستند که در صدر قرار بگیرند اما اخیرا رقابت بین القاعده و داعش در کشتار و تروریسم شدت گرفته است؛ رقابتی که بزرگترین بازنده آن غیرنظامیان هستند.
شبکه خبری اسکای نیوز عربی در گزارشی در این باره نوشته است: گروه‌های تروریستی جدیدی در آفریقا و آسیا به داعش پیوسته و به این گروه اعلام وفاداری کرده‌اند. داعش تندروتر از القاعده است و تعداد زیادی از تندروها را جذب می‌کند اما عواقب پیشروی داعش که به ضرر القاعده است فاجعه و رنج غیرنظامیان را در سراسر جهان عمیق‌تر کرده است.
داعش تا فبروری ۲۰۱۴ روابط مستحکمی با القاعده داشت و بعد از یک درگیری طولانی مدت القاعده تمامی روابط خود را با داعش قطع کرد و القاعده داعش را گروهی «وحشی» دانست.
گروه‌های تروریستی در چند کشور وفاداری خود را به داعش و بیعت با ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه اعلام کرده‌اند. در شرق لیبی گروه انصارالشریعه شهر ساحلی درنه را منطقه وابسته به داعش اعلام کرد.
تندروها در مصر، یمن، عربستان و الجزایر نیز با داعش بیعت کرده‌اند. برای همین القاعده به تدریج در حال از دست دادن قدرت و رهبری ایدئولوژیک میان تندروها است.
داعش توانست گروه انصار بیت المقدس در شبه جزیره سیناء و جند الخلافه در الجزایر را که یکی از گروگان‌های فرانسوی را در سپتامبر گذشته کشت، جذب خود کند.
در مقابل چند گروه از جمله «القاعده در شمال مغرب»، « القاعده در شبه جزیره عرب» به القاعده پیوستند و الشباب سومالی نیز وفاداری خود را به ایمن الظواهری، رهبر القاعده اعلام کرد.
محور اختلاف میان این دو گروه تروریستی در میزان تأثیرگذاری و سلطه بر گروه‌های تندروی جهانی، حمایت مالی و امکان به عضویت درآوردن تندروهای جدید و همچنین جایگاه و قدرتشان بین تندروها است.
رقابت بر سر حملات تروریستی
القاعده روز جمعه حمله وحشتناکی به هتلی در واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو داشت که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. القاعده در مغرب اسلامی مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.
تندروها ۲۰ نومبر به هتل رادیسون بلو در مالی حمله کردند که ۲۰ کشته از جمله چندین تبعه روسی، آمریکایی و چینی برجای گذاشت.
گروه المرابطین و القاعده در مغرب اسلامی در بیانیه مشترکی مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند.
افراد مسلح تندرو هفتم ژانویه گذشته به دنبال انتشار کاریکاتور توهین آمیز پیامبر اکرم (ص) از سوی مجله شارلی ابدو به دفتر این مجله در پاریس حمله کردند. در این حمله که توسط دو برادر انجام شد ۱۲ تن که بیشتر آن‌ها روزنامه نگار بودند کشته شدند.
در حملات پاریس که فروشگاه مواد غذایی یهودیان را هدف قرار داده بود نیز ۱۷ تن کشته شدند. القاعده مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.
اما در مقابل داعش ده‌ها حمله انتحاری از آغاز سال جاری میلادی به ویژه در عراق، سوریه، یمن و لیبی انجام داده که به کشته شدن صدها تن انجامید. داعش دست به حملاتی در عربستان نیز زده است. آخرین حمله داعش نیز حمله تروریستی به جاکارتا، پایتخت اندونزی بود که چندین کشته برجای گذاشت.
مهم‌ترین کاری که داعش کرده انفجارها و حملات تروریستی است که در کشورهای دیگر مثل ترکیه، لبنان، تونس، مصر و فرانسه انجام داده است.
افراد مسلح ۱۸ مارچ به موزه باردو در تونس حمله کردند که به کشته شدن ۲۱ تن انجامید. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.
در حمله داعش به گردشگاه شهر سوسه در ۲۶ ژوئن ۳۸ تن که بیشتر آن‌ها گردشگر انگلیسی بودند کشته شدند.
۲۰ جولای نیز یک عامل انتحاری داعشی خود را در میان تظاهرکنندگان در شهر سوروچ ترکیه منفجر کرد که به کشته شدن ۳۲ تن انجامید.
اما ماه اکتبر خونبار‌ترین ماه بود چراکه در دهم این ماه دو انفجار انتحاری در انقره رخ داد که به کشته شدن ۱۰۲ تن انجامید.
در پایان این ماه یک هواپیمای روسی در سینای مصر سقوط کرد که موجب کشته شدن ۲۲۴ سرنشین آن شد. داعش مدعی شد که این هواپیما را ساقط کرده است هرچند که هنوز هم مشخص نیست که این ادعا درست بوده یا خیر.
ماه نومبر نیز یکی دیگر از خونین‌ترین ماه‌ها بود. دوازدهم همین ماه داعش دو حمله انتحاری در ضاحیه جنوبی بیروت انجام داد که به کشته شدن ۴۳ تن انجامید.
هیچ تردیدی نیست که بدترین حمله تروریستی در ماه نوامبر در پاریس رخ داد که به کشته شدن ۱۲۳ تن انجامید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.