اعضای مجلس دربارۀ نشست چهارجانبۀ امروز: زیر کاسۀ پاکستان نیم کاسه است

گزارشگر:هارون مجیدی /دوشنبه 28 جدی 1394 - ۲۷ جدی ۱۳۹۴

برخی اعضای مجلس می‌گویند: تا زمانی‌که افغانستان و پاکستان مشکلات تاریخی خود را حل نکنند، مردم افغانستان شاهد صلح پایدار نخواهد بود.
آنان با اشاره به نشست چهارجانبۀ صلح که قرار است امروز در کابل برگزار شود، می‌افزایند، زیر کاسۀ پاکستان نیم کاسه است.
وزارت خارجه اعلام کرده که آماده‌گی‌ لازم برای میزبانی از دومین دور نشست چهارجانبۀ صلح میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا گرفته شده mandegar-3است.
نخستین دور نشست چهارجانبۀ گفت‌و‌گوهای صلح در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد و قرار است امروز دوشنبه (۲۸ جدی/دی) کابل میزبان دومین دور آن باشد.
شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه به رسانه‌ها گفته است که در نشست کابل روی طرح «نقشۀ راه‌» گفت‌و‌گوهای صلح بحث خواهد شد.
گفته شده است که حکمت‌خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان، اعزازاحمد چودری، معاون وزارت خارجۀ پاکستان، دینگ شی‌جون نمایندۀ ویژۀ چین در امور افغانستان و اولسن نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان در این نشست اشتراک خواهند کرد.
ظهیر سعادت عضو مجلس نماینده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: با توجه به تجارب گذشته و تعهداتی که پاکستان به دولت افغانستان سپرد و عمل نکرد، فکر نمی‌کنم پاکستان بار دیگر به وعده‌هایش صادق بماند.
به گفتۀ این عضو مجلس: پاکستان به دنبال اهداف و تطبیق استراتیژی‌های خود در افغانستان است و تا زمانی که مشکل بنیادی میان هر دو کشور حل نگردد، نشست‌ها به گونۀ نمادین و تشریفاتی خواهد بود.
آقای سعادت می‌گوید: خط دیورند، استفاده از آب‌های افغانستان و سیاست فعال هندوستان در افغانستان، از جمله مشکلات بنیادی افغانستان با پاکستان است که باید به گونۀ ریشه‌یی حل شود.
آقای سعادت باور دارد که با حل این مشکلات افغانستان به صلح و ثبات خواهد رسید.
او در ادامۀ سخنانش می‌افزاید: اگر به این مشکلات راه‌حل دریافت نشود، سناریو به شکل سابق ادامه خواهد داشت که یک گروه وارد پروسۀ صلح می‌شود و گروه دیگر باز هم در مخالفت و دهشت افکنی به سر می‌برند.
ظهیر سعادت در پاسخ به این پرسش که آیا رهبران دولت افغانستان از خواست‌های پاکستان آگاه نیستند و یا نمی‌خواهند تا مشکل افغانستان و پاکستان حل شود، گفت: «رهبران بهتر می‌دانند که مشکل دو کشور در کجا است؛ اما براساس بعضی سلیقه‌ها و ایدیولوژی‌ها نمی‌خواهند تا این مشکل حل شود.»
به گفتۀ او: افغانستان کشوری است که سیاست‌مداران آن همواره با شعار زنده‌گی کرده‌اند و هیچ‌گاهی به مرهم‌گذاری دردهای مردم توجه نکرده‌اند.
در عین حال، داود کلکانی از اعضای مجلس به این باور است: اگر پاکستان بار دیگر صادقانه عمل نکند و در استراتیژی خود تغییر بنیادی نیاورد، صلح به افغانستان بر نخواهد گشت.
آقای کلکانی با اشاره به گفته‌های سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان که گفته بود، ما طالبانی را که صلح نمی‌خواهند به میز مذاکره کشانیده نمی‌توانیم، گفت: «این گفته‌ها نشان می‌دهد که زیر کاسۀ پاکستان نیم کاسه است.»
این عضو مجلس تأکید می‌کند: پاکستان باید روی استراتیژی و اهداف خود در بحث مبارزه با تروریسم با حکومت افغانستان تغییر بیاورد.
آقای کلکانی با اشاره به خوشبینی‌های مقامات افغانستان از نتایج نشست‌های چهارجانبه می‌گوید: پاکستان چراغ‌های سبز قلابی را به دولت افغانستان نشان داده است که این‌کار سبب خوشبینی‌های مسوولان دولت افغانستان شده است.
هم‌چنان، غلام‌فاروق مجروح عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: صلح، گم شدۀ مردم افغانستان است و باید از هر راه ممکن برای دست‌یابی به آن تلاش صورت گیرد.
او با اشاره به تفاوت‌های نشست چهارجانبه برای آوردن صلح با نشست‌های قبلی گفت: حضور امریکا و چین امیدواری‌ها را بیشتر ساخته و اگر پاکستان و امریکا ارادۀ برای آمدن صلح در افغانستان داشته باشند، می‌توانند گروه‌های دهشت‌افکن را وادار به صلح کنند و یا آنان را از میان بردارند.
به باور آقای مجروح، تا زمانی که افغانستان و پاکستان مشکل تاریخی خود را حل نکنند از آمدن صلح خبری نخواهد بود.
او تصریح می‌کند که خط دیورند، استفاده از آب‌های افغانستان و چگونه‌گی ارتباط افغانستان و هندوستان، از جملۀ مشکلات تاریخی این دو کشور است و تا زمانی که روی این مسایل به توافق نرسیم، صلح پایدار در کشور تأمین نخواهد شد.
این عضو مجلس خاطر نشان می‌کند: دولت افغانستان باید در این گفت‌وگوها خطوط قرمز خود را روشن سازد که همانا قانون اساسی و دست‌آوردهای چهارده سال گذشته است و رهبری گفت‌وگو را با موقف قدرت‌مند به عهده داشته باشد.
نخستین گفت‌وگوهای رسمی صلح افغانستان با حضور نماینده‌گان گروه طالبان اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی در اسلام‌آباد برگزار شد، اما با افشای خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین این گروه، این گفت‌وگوها به تعویق افتاد و پس از حمله‌های خونین کابل، روابط میان افغانستان و پاکستان بیش از پیش به تیره‌گی گرایید.
اخیراً در حاشیۀ نشست کشورهای قلب آسیا در اسلام‌آباد، پاکستان یک‌بار دیگر در حضور نماینده‌گان چین و امریکا تعهد سپرد که با روند صلح افغانستان همکاری می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.