چرا مجلس به اصلاحات پشت کرد؟

گزارشگر:ناجیه نوری/سه شنبه 29 جدی 1394 - ۲۸ جدی ۱۳۹۴

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی پیش ازآنکه انتخابات پارلمانی برگزار شود، اعضای پارلمان دوره هفدهم را برگزیده اند.
آنان می‌گویند که شماری از نماینده‌گان که در این فهرست نام‌شان وجود ندارد، دست به دامن کمیسیون‌های انتخاباتی شدند و برخلاف پروسه mandegar-3اصلاحات در نظام انتخاباتی، از رهبری فعلی کمیسیون انتخابات خواستند که تاریخ برگزاری انتخاباتی پارلمانی را مشخص کند.
اما این گفته‌ها را مقامات ریاست اجرایی یک شوخی تعبیر کرده می‌گویند: این سخنان به هیچ عنوان نمی‌تواند واقعیت داشته باشد و هر نماینده‌ی که این سخنان را گفته، شاید با شما شوخی کرده باشد
به گفته مقامات در ریاست‌اجرایی: این سخنان حقیقت ندارد و در انتخاباتی که برگزار خواهد شد مردم افغانستان تصمیم می‌گیرند که کی‌ها را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند.
با این حال شماری دیگر از نماینده‌گان علت فراخواندن نورستانی به مجلس را نارضایتی نماینده‌گان از رییس‌اجرایی عنوان می کنند.
این نظریات پس از آن ابراز می‌شود که روز شنبه هفته جاری نماینده‌گان مجلس، یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات را جهت پاسخگویی در خصوص تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی فراخوانده بودند.
یک نماینده‌گان مجلس که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود می‌گوید: رییس‌جمهور در توافق با داکترعبدالله نماینده‌گان مجلس آینده را انتخاب و یک لیست نیز ترتیب کردند و چون نامی شماری از نماینده‌گان درآن لیست که در ریاست‌جمهوری ترتیب شده، وجود نداشت، نماینده‌گان ناراضی اقدام به فراخواندن نورستانی به مجلس کردند.
به گفته او: چون نماینده‌گان مجلس آینده از سوی رییس‌جمهورغنی و داکترعبدالله مشخص شده، بنابراین نماینده‌گان ناراضی دست به دامن نورستانی شدند.
این نماینده مجلس همچنان می‌گوید: نماینده‌گان ناراضی از نورستانی خواستند که تقویم برگزاری انتخابات را اعلام و آنان را در انتخابات پارلمانی حمایت کند و این نماینده‌گان هم از ماندن نورستانی در مقام‌اش حمایت همه جانبه خواهند کرد.
اما مشاور فرهنگی ریاست اجرایی، این سخنان را شوخی تعبیر کرده گفت: این سخنان به هیچ عنوان نمی‌تواند واقعیت داشته باشد و هر نماینده‌ی که این حرف‌ها را گفته، شاید با شما شوخی کرده باشد.
سیدآقا فاضل سانچارکی مشاور فرهنگی ریاست اجرایی می‌گوید: این سخنان حقیقت ندارد و در انتخاباتی که برگزار خواهد شد مردم افغانستان تصمیم می‌گیرند که کی‌ها را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند نه ریاست‌اجرایی و یا ریاست‌‎جمهوری.
قاضی نذیر احمد حنفی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: هدف ما اعلام تاریخ برگزاری انتخابات توسط حکومت بود نه رییس کمیسیون انتخابات.
قاضی حنفی گفت: شبی که ما مهمان رییس‌جمهور بودیم، من متنی را آماده کرده بودم مبنی براینکه حکومت باید زمان برگزاری انتخابات را مشخص کند. ما از رییس‌جمهور خواستیم که قانون انتخابات را تعدیل کند و خواست ما برگزاری انتخابات توسط قانونی که رییس‌جمهور آن را تعدیل می‌کند، است.
اما داکترمحیی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان دلیل فراخواندن نورستانی به مجلس را دلسرد شدن نماینده‌گان از عدم اقدام حکومت در خصوص اصلاح کمیسیون انتخابات عنوان می‌کند.
داکتر مهدی می‌گوید: تعداد زیادی از نماینده‌گان از فراخواندن نورستانی به مجلس راضی نبودند، اما این اقدام ناشی از کم‌کاری ریاست ‌اجرایی است.
به گفته او: کم‌کاری‌های ریاست ‌اجرایی سبب شده تا به نورستانی که انتخابات ریاست‌جمهوری را به بحران کشیده بود و افغانستان را تا مرز تجزیه به پیش برد، مجال داده شود تا به مجلس آمده و در مورد برگزاری انتخابات نظر دهد.
اما مشاروفرهنگی ریاست اجرایی، با انتقاد از مجلس نماینده‌گان می‌گوید: وکلا نباید به این بهانه‌ که گویا ریاست‌اجراییه کم‌کاری کرده، با اعضای کمیسیون انتخابات یکی شوند.
سانچارکی افزود: وکلای مردم یک مسوولیت ملی و تاریخی دارند که باید مطابق به آن از تطبیق قانون نظارت کنند و برای شان مهم نباشد که کدام بخش حکومت کم‌کاری کرده.
به گفته او: به زودی مردم افغانستان شاهد مسایل خواهند بود که ما هیچ گونه فرصتی را برای سوی استفاده اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی نخواهیم داد.
مجلس نماینده‌گان روز شنبه هفته جاری احمدیوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات را برای ارائه معلومات در مورد برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی به این مجلس فراخوانده بود.
نورستانی هم به اعضای مجلس وعده سپرد که دوشنبه همین هفته یعنی دیروز تقویم برگزاری انتخابات را اعلام خواهد کرد.
رییس کمیسیون انتخابات روز گذشته زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را ماه میزان/ مهر سال ۱۳۹۵ اعلام کرد و به مردم وعده سپرد که انتخابات شفافی را برگزار خواهند کرد.
اما ریاست‌اجرایی اعلام زمان برگزاری انتخابات توسط نورستانی را مدار اعتبار ندانسته و اعلام کرد که اعضای فعلی کمیسیون انتخابات صلاحیت اعلام تقویم برگزاری انتخابات را ندارند و تاریخ اعلام شده توسط رییس کمیسیون انتخابات مدار اعتبار نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.