نورستانی با اعلام تاریخ برگزاری انتخابات: با درس از گذشته به‌گونۀ مستقل کار می‌کنیم /رییس اجرایی: اصــلاحات آمــدنی است

گزارشگر:سه شنبه 29 جدی 1394 - ۲۸ جدی ۱۳۹۴

کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را اعلام کرد. این درحالی است که کمیتۀ گزینش نیز به فعالیت‌هایش برای تعیین کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی ادامه می‌دهد.
کمیسیون انتخابات افغانستان روز دو شنبه (۲۸ جدی/ ۱۸ جنوری) اعلام کرد که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی به تاریخ ۴ میزان سال ۱۳۹۵ mandegar-3برگزار خواهد شد.
یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‌ها را در روشنایی قوانین انتخاباتی برگزار می‌کند. بنابراین از همه نهادهای ذیدخل به شمول کسانی که می‌خواهند خود را برای انتخابات ولسی جرگه و یا شوراهای ولسوالی نامزد کنند، تقاضا می‌نمایم تا آماده‌گی کامل خود را در این زمینه داشته باشند.»
اصلاحات انتخاباتی
تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی افغانستان در حالی اعلام می‌شود که تلاش برای اصلاحات انتخاباتی نیز جریان دارد. در حال حاضر کمیته گزینش مصروف تهیه لیستی از افراد برای کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی است.
کمیتۀ گزینش قرار است لیستی را به رییس جمهوری غنی بسپارد و رییس جمهور از میان آن‌ها هفت تن را به عنوان کمیشنران جدید کمیسیون انتخابات و پنج تن را به عنوان کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین کند.
آقای نورستانی گفت فهرستی از مسایلی که می‌تواند منجر به اصلاحات در انتخابات شود به حکومت سپرده شده و با عملی شدن آن، انتخابات پارلمانی به وجه بهتری برگزار خواهد شد. نورستانی گفت: «ما یک اصلاحات تخنیکی را همراه حکومت و پارلمان شریک ساخته‌ایم که در آن تمام کمی و کاستی‌هایی که در گذشته داشتیم و درس‌هایی که ما از گذشته آموختیم در آن شامل است.»
نورستانی می‌افزاید که کمیسیون انتخابات از چالش‌های انتخابات گذشته درس گرفته و به مردم اطمینان داد که انتخابات آینده را با ایجاد اصلاحات در این کمیسیون برگزار خواهد کرد. او تأکید می‌کند که پس از این به گونۀ مستقل کار می‌کنند و به هیچ‌کس اجازۀ دخالت در کارشان را نمی‌دهند.
انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ با مدیریت یوسف نورستانی برگزار شد اما میزان تقلب و تخطی انتخاباتی در آن به حدی بود که صد فی‌ صد آرای ریخته شده در صندوق‌ها بازشماری شدند و نهادهای بین‌المللی به ویژه یوناما آن را نظارت کردند. بازشماری آرا نیز گره کور تقلب انتخاباتی را باز نکرد، بالاخره حکومت وحدت ملی با میانجی‌گری جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا تشکیل شد.
بودجه‌یی که وجود ندارد
کمیسیون انتخابات از حکومت افغانستان خواست تا بودجه لازم را برای برگزاری انتخابات پارلمانی فراهم کند. این در حالی است که افغانستان خود توانایی پرداخت هزینه انتخابات را ندارد. در سیزده سال اخیر هزینه انتخابات‌ها از سوی کمک کنندگان بین‌المللی پرداخته شده است.
نهادهای بین‌المللی‌ای که انتخابات افغانستان را تمویل می‌کنند برای ادامه کمک‌های شان شرط گذاشته‌اند. اصلاحات انتخاباتی شرط اصلی پرداخت هزینه انتخابات است ولی حالا که تقویم انتخاباتی بدون هیچ گونه اصلاحات اعلام شده معلوم نیست که جامعه جهانی در این راستا با افغانستان همکاری خواهد کرد یا خیر.
تامین امنیت چالش دیگر برگزاری انتخابات است. آقای نورستانی از حکومت خواست تا در تامین امنیت مراکز و محلات رای دهی، این کمیسیون را یاری کند.
براساس قانون اساسی افغانستان انتخابات پارلمانی باید در بهار سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شد اما حکومت افغانستان نتوانست برای برگزاری انتخابات مطابق به وقت قانونی آن آمادگی بگیرد. نورستانی در کنفرانس روز دوشنبه گفت تاخیر در برگزاری انتخابات «قصور من نبوده است.»
اما داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت روز دوشنبه در جلسه شورای وزیران گفت که اصلاحات انتخاباتی «آمدنی» است و حکومت وحدت ملی بر تعهد خود برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی جدی است.
رییس اجرایی در نشست نوبتی شورای وزیران گفت که اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی حتمی است و تمامی کارهای مربوط به انتخابات آیندۀ مجلس را کمیسیون جدید انتخابات به پیش خواهد برد. او به مردم اطمینان داد که با کمیسیون فعلی، انتخابات مجلس نماینده‌گان برگزار نخواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :