راز ۱۰۰ ساله شدن چیست؟

گزارشگر:شنبه 3 دلو 1394 - ۰۲ دلو ۱۳۹۴

mandegar=3عمر طولانی به ژن‌هایی که هنگام تولد به ارث می‌بریم و سبک زنده‌گی، (تغذیه، محل زنده‌گی و آسیب‌های روحی روانی) بسته‌گی دارد. پیش از سال ۱۹۹۸، میزان تأثیر این عوامل بر طول عمر مشخص نبود. دانشمندان سویدنی اواخر دهۀ ۹۰ میلادی میزان تأثیر عوامل موثر بر طول عمر (تغذیه، محل زنده‌گی و آسیب‌های روحی روانی) را اندازه گرفتند. آن‌ها با بررسی دوقلوهای همسان به این نتیجه رسیدند که تأثیر ژن‌ها بر طول عمر، ۳۰ درصد است و سبک زنده‌گی نقش کلیدی در افزایش آن دارد.
دکتر برندلی ویلکاک، استاد انستیتو مطالعات پزشکی پاسفیک در‌ هاوایی معتقد است: «شما می‌توانید ژنی سالم داشته باشید اما با تغذیۀ نامناسب همه چیز را نابود کنید. برای داشتن عمر طولانی علاوه بر ژن‌های سالم باید سبک زنده‌گی سالم، تغذیۀ مناسب، فعالیت بدنی و خواب کافی داشته باشید.»
رژیم غذایی جادو می‌کند
مطالعات پژوهشگران دانشگاه ایالتی یوتا، یافته‌های دانشمندان سویدنی را تأیید می‌کند. زنانی که در امریکا عمر طولانی دارند، عاشق راننده‌گی هستند، از دخانیات، کافئین و الکول دوری و هشت سال بیشتر از مردان امریکایی عمر می‌کنند.
دکتر پرثت اعتقاد دارد: «این درس بزرگی برای همۀ ماست. من عمیقاً باور دارم با تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی، خواب مناسب، پرهیز از دخانیات و الکول، فعالیت ذهنی و… همۀ انسان‌ها می‌توانند دست‌کم تا ۷۵ ساله‌گی زنده‌گی همراه با سلامتی داشته باشند.»
شهروندان امریکایی با استفاده از غذاهای آماده و عدم تحرک و ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله نارسایی‌های قلبی، یافته‌های محققان دربارۀ کاهش عمر به دلیل تغذیۀ نامناسب و عدم تحرک را تأیید کردند، اما شهروندان ۱۰۰سالۀ اوکیناوا روش سنتی را برای زنده‌گی انتخاب کرده‌اند.
ویتامینE و سویا فراموش نشود
بر اساس مطالعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و دانشمندان دانشگاه ایالتی‌ هاوایی امریکا، شهروندان جاپانی با مصرف ۶۰ تا ۱۲۰ گرم سویا در روز (بیش از چینی‌ها که ۱۰ گرم در روز مصرف می‌کنند)، مقام اول مصرف سویا در جهان را در اختیار دارند. این مادۀ غذایی که سرشار از فلاونوییدها ( نوعی آنتی‌اکسیدان) است، میزان ابتلای جاپانی‌ها به سرطان را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
میزان ابتلای کهنسالان اوکیناوایی به زوال عقل (بیماری آلزایمر) بسیار کمتر از کهنسالان امریکایی و اروپایی است. پژوهشگران دانشگاه بن آلمان معتقدند کاهش ابتلای جاپانی‌ها به زوال عقل به علت وجود ویتامین‌ E در رژیم غذایی آن‌هاست که از مغز در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.
با بررسی، تجزیه و تحلیل زنده‌گی شهروندان اوکیناوا، می‌توان گفت زنده‌گی مدرن در غرب، یکی از علل کاهش طول عمر است. شهروندان این جزیره با انتخاب سبک زنده‌گی و تغذیۀ سنتی جاپان و تطبیق با روش‌های زنده‌گی در دنیای امروز و فعالیت ذهنی و جسمی، شانس ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، حملۀ قلبی و زوال عقل را به میزان زیادی کاهش داده‌اند.
اما داکتر ماکوتو سوزوکی، سرپرست تیم تحقیق روی کهنسالان اوکیناوا می‌گوید: «به دلیل تغذیۀ نامناسبِ جوانان این جزیره و مصرف غذاهای آماده، در دهه‌های آینده شهروندان این جزیره عمر طولانی نخواهند داشت.»
دکتر جیانی پس، متخصص دانشگاه ساردنیا هم معتقد است: «زنده‌گی کهنسالان جزیرۀ ساردنیا مشابه زنده‌گی شهروندان صدسالۀ اوکیناوایی و به دلیل فعالیت بدنی و ذهنی و کمک به هم‌نوع‌ها عاری از اضطراب است.»
منبع: پرشین‌پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.