هشدار روسیه‌ از آینده افغانستان

- ۰۲ عقرب ۱۳۹۱

شماری از مقام‌های روسی در تازه ترین اظهارات شان گفته اند که در صورت عدم توجه به وضعیت افغانستان، ممکن پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان شرایطی مانند پس از دوره حکومت داکتر نجیب الله به وجود بیاید.
دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در این مورد گفته است که کشورش، سخت نگران وضعیت افغانستان در آینده است.
پیشتر گروه بین‌المللی بحران نیز در گزارشی گفته بود که با توجه به شرایط موجود، ممکن است دولت افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ سقوط کند و جنگ‌های داخلی در این کشور در گیرد.
به گزارش بخدی، معاون وزارت خارجه روسیه نیز می‌گوید که اگر عملیات نظامی ناتو در افغانستان جای خود را به فعالیت‌های مدنی و تقویت زنده‌گی مردم عوض نکند، حکومت پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان، به سرنوشت حکومت داکتر نجیب الله روبرو خواهد شد.
این در حالیست که آقای راگوزین تنها مقام روسی نیست که در این مورد نگران است؛ بلکه چندین تن از مقامات روسی در ماه‌های اخیر نسبت به آینده حکومت و مردم افغانستان ابراز نگرانی می کنند.
چندی پیش ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان نیز در یک نشست خبری  با خبرنگاران افغان گفته بود که افغانستان هنوز به ثبات کامل دست نیافته و نیروهای افغان در شرایط فعلی توان کنترول وضعیت امنیتی این کشور را ندارند.
معاون نخست وزیر روسیه در سخنرانی برای مجمع پارلمان این کشور گفت که روسیه پافشاری دارد تا ناتو و دیگر کشور هایی که در افغانستان حضور ملکی و نظامی دارند باید ماموریت ثبات در افغانستان را تا پایان کار، ادامه دهند.
دیمیتری راگوزین گفت:» روسیه در آسیای میانه دارای منافع جدی است و به مساله افغانستان اهمیت زیاد قایل است.»
به گفته او، برقراری ثبات در افغانستان تنها با روش های نظامی غیر ممکن است و اگر عملیات افغانستان در راستای ایجاد مبانی زندگی مدنی قرار نگیرد به نظر اکثر مقامات دولتی روسیه، شکی نیست که  حکومت افغانستان پس از خروج یا کاهش نیروهای نظامی ناتو، به سرنوشت حکومت داکتر نجیب الله روبرو شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.