کمک ۱۲۸ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان

گزارشگر:دوشنبه 5 دلو 1394 - ۰۴ دلو ۱۳۹۴

mandegar=3وزارت مالیه و بانک جهانی تفاهم‌نامه‌یی را امضا کردند که بر بنیاد آن این بانک ۱۲۸ میلیون دالر را در بخش کشاورزی و افزایش تولید برق به صندوق بازسازی افغانستان کمک می‌کند.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه دیروز (یک‌شنبه) گفت که این پول از کمک‌های بدون بازپرداخت بانک جهانی است و ۴۵ میلیون دالر آن در بخش کشاورزی و ۸۳ میلیون دیگر آن برای افزایش تولید برق هزینه می‌شود.
اسدالله ضمیر، وزیر زراعت می‌گوید که ۴۵ میلیون دالر این پول در بازسازی کانال‌های آب‌رسانی، ارایۀ فناوری جدید در بخش کشاورزی، بازسازی ۱۲۸ شبکۀ آبرسانی قدیمی و ساخت ۱۲۸ شبکۀ جدی آبرسانی جدید به مصرف می‌رسد.
آقای ضمیر می‌گوید که در این طرح ۱۲ هزار هکتار زمینی آبیاری می‌شود که به سه هزار هکتار آن در ده سال گذشته آبی نرسیده است. به گفتۀ ضمیر، این طرح برای ۱۵ هزار نفر زمینۀ کار فراهم می‌کند، جلو ۱۵ درصد از ضایعات آب را می‌گیرد و ۱۵ درصد حاصلات زمین‌های کشاورزی نیز افزایش می‌یابد.
وزیر مالیه می‌گوید که ۸۳ میلیون دالر از پول کمک شده هم‌چنان برای بلند بردن ظرفیت تولید برق بند نغلو هزینه می‌شود.
شرکت برشنا، فراهم‌کنندۀ برق در افغانستان می‌گوید که در نظر دارد ظرفیت تولید برق بند نغلو واقع در شاهراه کابل ـ ننگرهار را از ۷۵ مگاوات به ۱۰۰ مگاوات افزایش دهد.
قدرت‌الله دلاوری رییس شرکت برشنا، فراهم‌کنندۀ برق در افغانستان، می‌گوید که آغاز این طرح، گامی است در راستای خودکفایی افغانستان در تولید برق. به گفتۀ او، اکنون ۸۰ درصد از برق افغانستان از کشورهای همسایه وارد می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.