اداره بازرسی امریکا: دولت افغانستان بر ۳۰ درصد کشور کنترلی ندارد

گزارشگر:یک شنبه 11 دلو 1394 - ۱۰ دلو ۱۳۹۴

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در کنگره امریکا درباره طرح باراک اوباما، رییس جمهور امریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان، ناظر ویژه دولتی امریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارشی اعلام کرد این کشور نسبت به سال گذشته با خطرات بیشتری مواجه است زیرا ناآرامی‌ها افزایش یافته و اقتصاد افغانستان در اوضاع وخیم‌تری قرار گرفته است.
mandegar-3به گزارش روزنامه واشنگتن پست، جان سپکو، رییس اداره بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار»، با اشاره به اوضاع نگران کننده ناشی از شورش‌ها توسط طالبان و دیگر گروه‌های افراطی اعلام کرد: تقریباً یک چهارم افغانستان در خطر حملات قرار داشته و در حال حاضر دولت تنها کنترل ۷۰ درصد از کشور را در دست دارد.
سپکو در گزارش سه ماهه خود در کنگره اعلام کرد: در حال حاضر گروه طالبان بر مناطق بیشتری از افغانستان نسبت به دیگر سال‌های پس از سقوط حاکمیت این گروه در سال ٢٠٠١، نفوذ یا کنترل دارد.
این ناظر ویژه در امور افغانستان افزود: کاهش نیروی نظامی خارجی در افغانستان و کاهش روند اقتصاد جهانی باعث می‌شود که اقتصاد این کشور در برابر مشکلات آسیب پذیرتر شود.
وضعیت اسفناک افغانستان باعث شده است که باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در برنامه خود برای خروج کامل نیروهای امریکایی تجدید نظر کند. بر همین اساس رییس جمهوری امریکا تصمیم گرفته به جای برگرداندن تمام سربازان خود ۵۵۰۰ نفر را نگه دارد.
همچنین ارتش امریکا به نظامیان خود اختیارات بیشتری داده است تا مواضع داعش را در این کشور مورد هدف قرار دهند. در همین راستا جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت: افغانستان در میان یک اوضاع بسیار دشوار و وخیم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: دولت و نیروهای امنیتی ملی افغانستان مسئول وضعیت امنیتی کشور در طول یک سال و اندی گذشته بوده‌اند.
ارنست در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: اوباما از عملکرد ارتش امریکا و شرکای ما در ناتو در افغانستان خشنود است.
او اضافه کرد: ما در افغان‌ها اراده‌یی برای مبارزه برای کشورشان و تلاش برای بازپس گیری از دست رفته‌ها و بازسازی کشور مشاهده می‌کنیم.
در همین حال جان مک کین، رییس کمیته خدمات مسلح سنا گفت: کاهش تعداد سربازان امریکا از ۹۸۰۰ به ۵۵۰۰ نفر می‌تواند تلاش‌های امریکا برای آموزش نیروهای افغان و جنگ با شبه نظامیان را تحت تاثیر قرار دهد. اکنون زمان حذف طرح خروج نیروهای امریکا از این کشور و تعیین زمان برای آن است.
در سیزدهمین گزارش سیگار آمده است: «تقریبا» ٧١.٧ درصد از مناطق افغانستان در کنترل یا زیر نفوذ دولت این کشور است و نبود امنیت سبب شده تا بسیاری از امریکایی‌ها و «حتی مقام‌های افغان»، نتوانند برای بازرسی از پروژه‌های بازسازی که به وسیله امریکا تامین مالی می‌شوند، به مناطق مختلف افغانستان سفر کنند.
سیگار گفته است که عدم حضور بازرسان در مناطقی که قرار است این پروژه‌ها در آنجا اجرا شود، سبب هدر رفتن میلیون‌ها دالر برای مدارس، معلم‌ها و دانش‌آموزان خیالی که وجود ندارند، می‌شود.
در ماه جون گذشته وزیران آموزش و پرورش و تحصیلات عالی افغانستان به نمایندگان مجلس این کشور گفته بودند که مسوولان پیشین وزارت آموزش و پرورش در زمان حکومت حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان، شمار مکاتب و معلمان را جعل کرده‌اند.
جان سپکو در آن زمان از اداره توسعه بین‌المللی امریکا (USAID) خواسته بود در مورد درستی آماری که کمک‌های امریکا به وزارت معارف در افغانستان متکی بر آن است، توضیح دهد.
در گزارش تازه سیگار همچنین گفته شده که به رغم بیش از یک دهه تلاش برای بازسازی و توسعه، وضعیت اقتصادی افغانستان همچنان شکننده باقی مانده است.
در این گزارش آمده است که مقاومت شورشیان، کاهش شمار نظامیان خارجی، ادامه روند خروج مردم و سرمایه از کشور و روند کند رشد اقتصاد جهانی، سبب شده تا چشم‌انداز اقتصادی افغانستان از نگران‌کننده به تاریک تبدیل شود.
سیگار با اشاره به اینکه عواید داخلی افغانستان در یازده ماه اول سال مالی جاری برای تامین ۴٠ درصد بودجه این کشور به مصرف رسیده، گفته است که کسری بودجه کلان واردات و صادرات نامتوازن افغانستان، در آینده همچنان نیازمند کمک‌ قابل توجهی باقی خواهند ماند.
اداره توسعه بین‌المللی امریکا از سال ٢٠٠٣ تا کنون ٢.٣ میلیارد دالر برای تحکیم ثبات در افغانستان به مصرف رسانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.