نماینده‌گان بغلان: هدف انتقالِ مرکز ولایت سقوط بغلان وکندز است

گزارشگر:ناجیه نوری / دوشنبه 12 دلو 1394 - ۱۱ دلو ۱۳۹۴

هیأت روز پنجشنبه گزارش‌شان را به رییس‌جمهور تسلیم می‌کنند

هدف انتقال ولایت از پلخمری به بغلان مرکزی، سقوط دوبارۀ ولایت کندز و ولایات همجوار آن می‌باشد.
شماری از نماینده‌گان مجلس با انتقاد از کسانی‌که مسألۀ انتقال ولایت از پلخمری به بغلان مرکزی را مطرح کردند، می‌گویند: در حال حاضر که در بغلان جنگ جریان دارد، مسأله انتقال ولایت مطرح می‌شود؛ بنابراین هدف اصلی پنهان نگهداشتن گسترش نفوذ طالبان در این ولایت است.
mandegar-3به گفته آنان، چون نفوذ طالبان از بغلان مرکزی و بغلان کهنه شروع شده و تا به قلعۀ ذال و امام صاحب و دشت ارچی می‌رسد، بنابراین هدف اصلی پنهان نگهداشتن نفوذ طالبان در بغلان و سقوط کندز است.
شماری از مردم ولایت بغلان روز جمعه، ٩ دلو (بهمن)، در اعتراض به احتمال انتقال مرکز این ولایت از پلخمری به ولسوالی بغلان مرکزی تظاهرات کردند.
مظاهره‌کننده‌گان برخی از مقامات حکومتی را متهم به برهم زدن نظم و امنیت در بغلان کرده و گفته اند که این افراد به بهانه انتقال ولایت از پلخمری به بغلان مرکزی می‌خواهند فعالیت و گسترش نفوذ طالبان را پنهان کنند.
و اما چند ماه پیش، ولایت بغلان شاهد تظاهرات متفاوتی بود. در آن تظاهرات مردم ولسوالی بغلان مرکزی خواستار انتقال مرکز ولایت بغلان از پلخمری به این ولسوالی شده بودند.
حکومت برای حل مسأله هیاتی را به بغلان فرستاده بود تا این مسأله را ارزیابی، با موافقان و مخالفان آن گفت‌وگو و نتیجه را با حکومت شریک کند.
و اما اکنون که چند روز از این مسأله می‌گذرد و این هیأت به کابل بازگشته، هنوز گزارش‌شان را به دولت ارایه نکردند.
رییس هیأت فرستاده شده به بغلان می‌گوید: تا زمانی‌که گزارش تکمیل نشود و آن را به رییس‌جمهور ارایه نکنیم، در مورد جزییات آن با رسانه‌ها صحبت نخواهیم کرد.
به گفته او: گزارش تا روز پنجشنبه آماده و به رییس‌جمهور تقدیم خواهد شد.
عبدالغیاث وردک رییس هیات فرستاده شده به بغلان به روزنامه ماندگار گفت: اعضای هیات امروز ( دیروز) روی گزارش کار کردند‌ و بررسی ما جریان دارد؛ بنابراین هرزمانیکه گزارش ما کامل شده و آن را به رییس‌جمهور تقدیم کردیم، سپس آن را با رسانه‌ها شریک می‌کنیم.
اما داکتر محی‌الدین مهدی نماینده مردم بغلان در مجلس می‌گوید: هدف اصلی انتقال ولایت از پلخمری به بغلان مرکزی، سقوط دوبارۀ ولایت کندز است.
به باور داکترمهدی، چون نفوذ طالبان از بغلان مرکزی و بغلان کهنه شروع شده تا به قلعه ذال، سواحل رود امو و امام صاحب تا دشت ارچی می‌رسد، بنابراین هدف سقوط کندز است.
وی افزود: هدف اصلی کسانیکه شعار انتقال ولایت از پلخمری به بغلان مرکزی را راه‌اندازی کردند، سقوط بغلان و ولایات همجوار به دست طالبان است.
به گفته این نماینده مردم بغلان: چندی قبل هیأتی نزد رییس‌جمهور رفت و وانمود کردند که در بغلان طالبان حضور ندارد و امنیت برقرار است و نیازی به عملیات نمی‌باشد که خوشبختانه رییس‌جمهور به حرف‌های آنان گوش نداد؛ اما اکنون همین حلقه مسألۀ انتقال ولایت را مطرح کردند.
داکتر مهدی تاکید کرد: یکی از علاقمندان انتقال ولایت از پلخمری به بغلان مرکزی، وزیر سرحدات آقای منگل است که چندی پیش در مورد دندغوری دست به معامله ننگین زد و یک بخش این ولایت را از حاکمیت دولت خارج کرد.
با این حال، محمد اعظیم محسنی نمایندۀ دیگر مردم بغلان در مجلس گفت: افرادی در درون نظام وجود دارند که برای گسترش نفوذ طالبان در ولایت بغلان کار می‌کنند و به همین دلیل، مسأله انتقال ولایت را مطرح می‌کردند.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که در بغلان جنگ جریان دارد و باید برای مهار جنگ تلاش صورت گیرد، مسأله انتقال ولایت مطرح می‌شود؛ بنابراین هدف اصلی نفوذ و گسترش طالبان در این ولایت است.
به گفته محسنی: مسأله انتقال ولایت از پلخمری ۹۰ درصد از بیرون بغلان سازمان‌دهی می‌شود و افرادی درون نظام اند که با راه‌اندازی چنین برنامه‌ها در صدد گسترش نفوذ طالبان در بغلان ولایات همجوار آن اند.
او گفت: فقط خود مردم بغلان حق دارند تصمیم بگیرند که مرکز ولایت شان در کدام قسمت قرار داشته باشد؛ اما اگر دولت بدون مشورۀ مردم اقدام کند، بدون شک مردم بغلان ساکت نخواهند نشست.
با این حال، عزیزالله علمیار ولسوال تاله و برفک ولایت بغلان، موجودیت مرکز ولایت بغلان در شهر پلخمری را باعث به وجود آمدن توازن در بین چهارده واحد اداری این ولایت دانسته می‌گوید: انتقال ولایت از پلخمری به بغلان مرکزی باعث از بین رفتن این توازن می‌شود.
وی تاکید کرد: بیشتر از ۹۰ درصد نفوس ولایت بغلان نه تنها موافق به انتقال آن نیست بلکه برای جلوگیری از این عمل هر نوع اقدام قانونی و مشروع را روی دست خواهند گرفت.
به گفته او: دولت نباید خواست اکثریت مطلق باشنده‌های این ولایت را نا دیده گرفته و به خاطر خوشنودی تعدادی از افراد که پایگاه اجتماعی ندارد و می‌خواهند با استفاده از انتقال مرکز ولایت به ولسوالی بغلان مرکزی خود را در بین مردم مطرح بسازند تن دهد.
علمیار، دلیل انتقال مرکز ولایت از شهر پلخمری به ولسوالی بغلان مرکزی را تعصبات قومی دانسته گفت: مردم بغلان به خاطر دفاع از حقوق شان و مبارزه با تعصبات از هر راه ممکن و قانونی استفاده کرده و مانع چنین اقدامات تک قومی خواهند شد.
در همین حال، یک عضو شورای ولایتی بغلان می‌گوید: دست‌هایی بیرون از بغلان در صدد برهم زدن نظم این ولایت اند و به بهانه انتقال ولایت از شهر پلخمری می‌خواهند فعالیت و گسترش نفوذ طالبان را پنهان کنند.
به گفته این نماینده شورای ولایت بغلان: دولت به جای انتقال ولایت از پلخمری به وضعیت امنیتی توجه کند که هر روز بدتر می‌شود و این ولایت را تا آستانه سقوط پیش برده است.
او که نمی‌خواهد نامش گرفته شود می‌گوید: هرروز ما شاهد گسترش نفوذ طالبان استیم و هر روز وضعیت امنیتی وخیم‌تر می‌شود، اما دولت به جای رسیده‌گی به وضعیت امنیتی به فکر انتقال ولایت است.
این نماینده شورای ولایتی با انتقاد از حکومت گفت: ما به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که برخلاف خواست مردم، شماری برای تامین منافع طالبان در چنین شرایطی ولایت را انتقال دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.