فدراسیون ژورنالیستان به حکومت: کنگرۀ ملی خبرنگاران افغانستان برگزار شود!

گزارشگر:چهارشنبه 14 دلو 1394 - ۱۳ دلو ۱۳۹۴

رییس‌جمهور غنی، شام روز دوشنبه با شماری از اعضای فدراسیون ژورنالیستان و نهادهای حامی رسانه‌ها دیدار کرد.
در این دیدار که در ارگ انجام شد، تعدادی از اعضای فدراسیون ژورنالستان به نماینده‌گی از دیگران در رابطه به فعالیت‌های شان معلومات داده گفتند که اعضای فدراسیون مذکور بیشتر شده است و نهادهای صنفی خبرنگاران در حال پیوستن به این فدراسیون می‌باشند که این کار ایجاد اجماع را به خاطر mandegar-3توافق روی مسایل آسان می‌سازد.
براساس خبرنامۀ ارگ، آنان از حکم اخیر رییس جمهور در مورد تطبیق بهتر قوانین مربوط به رسانه‌های همگانی در راستای تقویت آزادی بیان و تأمین دسترسی به اطلاعات، تشکری کردند و خواستار پیگیری از تطبیق این حکم گردیدند.
همچنان آنان پیش نویس ابتدایی موازین اخلاقی و چگونگی پوشش خبری حملات تروریستی و واقعات خشونت بار را به رییس جمهور ارایه کردند و به خاطر رسیده‌گی بیشتر به خانواده‌های شهدای اهل رسانه‌یی کشور تاکید نمودند.
به همین ترتیب، اعضای فدراسیون ژورنالستان و نهادهای حمایت از رسانه‌ها پیشنهاد کردند که کنگره ملی سرتاسری خبرنگاران در کابل برگزار گردد تا رهنمود چگونگی پوشش خبری و سایر فعالیت‌های خبرنگاران را تصویب نماید.
رییس جمهور غنی پس از استماع خواست‌ها و پیشنهادات اعضای فدراسیون ژورنالستان و نهادهای حمایت از رسانه‌های کشور، گفت که شما در میان خود فیصله کنید که مواد حکم مذکور و سایر موضوعات مربوط به دولت و همچنان رسیده‌گی به خبرنگاران کشور از سوی شورای عالی رسانه‌های افغانستان و یا مشترکاً از جانب نماینده‌گان فدراسیون ژورنالستان و حکومت نظارت شود.
محمد اشرف غنی ضمن استقبال از پیشنهاد اعضای فدراسیون ژورنالستان مبنی بر تدویر کنگره ملی سرتاسری خبرنگاران در کابل گفت که دولت در این قسمت با حفظ استقلال رسانه‌ها، همکاری خواهد کرد.
رییس جمهور کشور گفت که شخصاً آماده هستم تا برای تقویت صندوق وجهی رسیده‌گی به خانواده‌های شهدا در داخل و خارج کشور کمک جلب نمایم. وی افزود که مدیریت این صندوق از سوی رسانه‌ها بدون مداخله دولت انجام شود تا از آن به خاطر حمایت از آزادی بیان با شفافیت کامل برای کمک به خانواده های قربانیان بخصوص خبرنگاران استفاده صورت گیرد.
رییس جمهور افزود که به خاطر فراهم آوری فضای مصئون کاری برای خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌یی کشور از تاسیسات دولتی به شمول رادیو تلویزیون ملی استفاده صورت گیرد اما رسانه‌ها باید روی طرح مشخص در این قسمت کار نمایند.
محمد اشرف غنی گفت که به خاطر تأمین حقوق و امتیازات اساسی خبرنگاران بحث صورت گیرد و این موضوع روشن گردد که رسانه‌های کشور چه مکلفیت‌هایی در قبال خبرنگاران و سایر کارمندان شان دارند.
رییس جمهور کشور گفت که در رابطه به حادثه ناگواریکه در اثر آن محمد زبیر خاکسار یکی از خبرنگاران فعال کشور به شهادت رسید، تحقیقات جدی و همه جانبه جریان دارد.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد که قرارداد دیجیتال‌سازی تلویزیون‌ها باید بررسی شود تا این موضوع روشن گردد که قرارداد مذکور انحصاری است و یا نه.
رییس جمهور غنی خطاب به اعضای فدراسیون ژورنالستان و نهاد های حمایت از رسانه‌ها گفت که آزادی بیان را خود تان تعریف و استقلال کاری تانرا حفظ کنید، دولت نقش تسهیل‌کننده را دارد و این موضوع را باید درک نماییم که همه ما در یک کشتی سوار هستیم و رسیدن این کشتی به سر منزل مقصود، وظیفه همه ما می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.