انتشار تصاویر دلخراش شکنجۀ زندانیان جنگِ افغانستان و عراق

گزارشگر:یک شنبه 18 دلو 1394 - ۱۷ دلو ۱۳۹۴

mandegar-3وزارت دفاع امریکا بعد از حدود یک دهه مجادله حقوقی بر سر محرمانه نگه داشتن تصاویر مربوط به شکنجه زندانیان توسط نیروهای امریکایی در جریان جنگ‌های عراق و افغانستان، سرانجام مجبور به منتشر کردن ۱۹۸ تصویر از این زندانیانی شد که شکنجه شده بودند.
به گزارش پایگاه راشا تودی، اکثر این تصاویر به صورت نمای بسته از بدن‌های شکنجه شده این زندانیان گرفته شده و آثار کبودی و جراحت را بر بدن آنها نشان می‌دهند.
این تصاویر مربوط به بازرسی‌های داخلی ارتش امریکا است و تاریخشان به سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ و در زمان رخ دادن جنگ‌های عراق و افغانستان در دوران دولت جورج دبلیو. بوش بازمی‌گردند.
تعدادی از این تصاویر واقعاً دلخراش هستند. اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا که در سال ۲۰۰۴ برای انتشار یافتن این تصاویر شکایت کرده بود به دنبال دستیابی به این ۱۹۸ تصویر آنها را روی وبسایتش منتشر کرد. این اتحادیه همچنان به دنبال انتشار ۱۸۰۰ تصویر دیگر مربوط به بازرسی داخلی از ارتش امریکاست که پنتاگون همچنان به شکل محرمانه نگاه داشته است.
آلکس عبدو، یک وکیل اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا کسی است که از سال ۲۰۰۵ تاکنون برای شکایت به منظور انتشار این عکس‌ها مبارزه کرده است.
وی گفت: به احتمال خیلی زیاد این تصاویر از میان بی‌ضررترین تصاویر انتخاب شده‌اند و اگر این طور باشد می‌توان گفت که این تنها یک سایه از شفافیتی است که باید وجود داشته باشد.
نورین شاه، مدیر برنامه حقوق بشر و امنیت امریکا در عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اظهار کرد: تصاویری که امروز منتشر شدند تنها نشان دهنده بخش کوچکی از واقعیت وحشتناک اعمال شکنجه از جانب دولت امریکا هستند.
تصاویری که روز جمعه منتشر شده‌اند شامل اطلاعات پیش زمینه‌ای نظیر این که زندانیان کجا نگهداری می‌شده و تحت چه شرایطی به سر برده و یا تحقیقات صرفا درباره چه نوع سو استفاده‌هایی بوده، نیستند.
اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا بعد از آن اقدام به شکایت برای منتشر شدن این تصاویر کرد که در سال ۲۰۰۴ تصاویر سربازان امریکایی که در حال شکنجه زندانیان عراقی در زندان ابوغریب بودند منتشر شد. در آن زمان وکلای دولت امریکا استدلال می‌کردند که انتشار این تصاویر می‌تواند به امنیت ملی امریکا آسیب فراوان وارد کند زیرا تروریست‌ها از آنها برای تبلیغات علیه امریکا استفاده می‌کنند.
باراک اوباما رییس جمهور امریکا در سال ۲۰۰۹ تمایل داشت که همه این تصاویر منتشر شود اما بعد از اعتراضات دولت عراق و فرمانده نظامیان امریکایی در عراق از انجام این کار منصرف شد. ماه نوامبر گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا تصمیم گرفت که با انتشار ۱۹۸ تصویر موافقت کند.
انتظار می‌رفت این تصاویر در پایان ماه جنوری منتشر شوند اما پنتاگون اعلام کرد به علت وقوع طوفان و کولاک در امریکا انتشار این تصاویر را به تاخیر می‌اندازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.