اعتراض بامیانی‌ها به ناامنی در مسیر راه‌ها

- ۱۸ دلو ۱۳۹۴

هزاران تن از شهروندان ولایت بامیان در اعتراض به ناامنی‌، آدم‌ربایی و گروگان‌گیری‌ها در شاهراه کابل ـ بامیان دست به راه‌پیمایی زدند.
این معترضان می‌گویند که از یک‌ماه بدین‌سو، حدود ۳۰ نفر از باشنده‌گان ولایت‌های مرکزی، به ویژه بامیان، در درۀ غوربند ولایت پروان ربوده شده اند؛ اما حکومت هیچ توجهی به تأمین امنیت این جاده ندارد.
mandegar-3آدم‌ربایی در مسیر شاهراه‌های کشور در چهارم حوت سال گذشتۀ خورشیدی با ربوده شدن ۳۱ مسافر از مسیر شاهراه کابل ـ کندهار در مربوطات ولایت زابل از سوی گروه داعش آغاز شد و تاکنون ده‌ها مورد آدم‌ربایی از سوی افراد مسلح ناشناس و گروه‌های تروریستی در شاهراه‌های سراسر کشور رخ داده اند.
آن‌ها می‌گویند که «امنیت حق ماست» و حکومت افغانستان مکلف است تا امنیت دو شاهراه‌ کابل ـ بامیان را که از مسیر پروان و میدان‌وردک می‌گذرند، تأمین کند.
معترضان از حکومت محلی بامیان و مقام‌های حکومت مرکزی می‌خواهند تا برای تأمین امنیت جاده‌های منتهی به بامیان، اقدام‌های عملی و مؤثر روی دست گیرد.
صمدعلی، یکی از مغازه‌داران شهر بامیان می‌گوید که کاکا و پسرکاکایش روز سه‌شنبه هفتۀ گذشته هنگامی که از کابل به سوی بامیان در حرکت بودند، در ولسوالی سیاه‌گِرد پروان ربوده شده اند. به گفتۀ او، یک روز پس از ربوده شدن آن‌ها، آدم‌ربایان به خانوادۀ آن‌ها تماس گرفته و در بدل رهایی این دو نفر، ۳۰۰ هزار دالر آمریکایی خواسته اند.
بر بنیاد گزارش‌ها، افراد مسلح چهار نفر از باشنده‌گان ولسوالی شیبر بامیان را که شش ماه پیش از مربوطات ولسوالی‌های شیخ‌علی و غوربند پروان ربوده بودند، اخیراً در بدل ۸۰ هزار دالر آزاد کرده اند.
سجاد محسنی، عضو شورای علمای بامیان با انتقاد از حکومت محلی این ولایت، مسؤولان فرماندهی پولیس، امنیت ملی و ادارۀ محلی بامیان را به کم‌کاری در بخش تأمین امنیت متهم می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.