طالبان در ننگرهار برای مقابله با داعش از مردم سرباز و پول می‌خواهد

گزارشگر:چهارشنبه 21 دلو 1394 - ۲۰ دلو ۱۳۹۴

گروه طالبان در ولسوالی حصارک، ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از ساکنان محل خواسته که برای جنگ با گروه داعش یا نفر بدهند یا پول.
ولسوال حصارک و شماری از بزرگان قومی این ولسوالی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که تاکنون دست کم یک بار به گونه دسته‌جمعی از مردم محل توسط افراد این گروه پول جمع‌آوری شده‌است.
گروه داعش در ولسوالی حصارک فعالیتی ندارند، اما بزرگان قومی می‌گویند که طالبان به این بهانه از مردم پول جمع‌آوری می‌کنند.
بزرگان قومی ولسوالی حصارک می‌گویند که طالبان در مناطق زیادی این ولسوالی حضور دارند و بر مردم محل حکم‌روایی می‌کنند.
به گفته بزرگان قومی، طالبان به تازه‌گی قانون جدیدی را وضع کرده که جمع آوری پول یا به خدمت فرستادن یک نفر باشد.
برای اطمینان از صحت این خبر به شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار به دیدار ملک ظفر، یکی از بزرگان قومی حصارک رفتم.
او از ترس گیر افتادن میان درگیری گروه داعش و طالبان نمی‌تواند به زادگاهش، حصارک برود. این روزها در شهر جلال آباد زندگی می‌کند، اما در عوض با مردم زادگاهش،حصارک، پیوسته در تماس است.
وقتی از آقای ظفر در مورد قانون جدید گروه طالبان پرسیدم، گفت: « این حرف‌ها [جمع آوری پول و سربازگیری] واقعیت دارد. طالبان گفته‌اند که پول جمع‌آوری کنند. آنها بر مردم تسلط دارند. به منطقه رفته، پول جمع آوری و به آنها داده شده، یا برخی مردم هم برای جنگ با داعش نفر داده‌اند. «
عبدالخالق معروف، ولسوال حصارک هم تایید می‌کند که گروه طالبان اخیرا به بهانه جنگ با داعش از مردم پول می‌گیرند.
خانه ولسوال حصارک، در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار است. خانه‌ای که پر از اسلحه و مهمات است. آقای معروف می‌گوید که هدف مهمی برای شورشیان مخالف دولت افغانستان است. سه ماه در حصارک کار می‌کند و یک ماه در جلال آباد در مرخصی به سر می‌برد.
رفت و آمدش از شهر جلال آباد به ولسوالی حصارک تنها با هلیکوپتر امکان پذیراست. در مهمان‌خانه‌اش تقدیرنامه‌های زیادی به چشم می‌خورد که از سوی دولت و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان به او داده شده است. اما این مقام محلی نمی‌تواند از مقر ولسوالی که محل ماموریتش است، چند کیلومتر دور تر سفر کند.
آقای معروف گفت که طالبان در برخی مناطق ولسوالی حصارک خواسته‌هایشان را بر مردم تحمیل می‌کنند.
به گفته او: «طالبان هر چیزی را که بخواهند بالای مردم تحمیل می‌کنند. درآمد زیاد آنها از زکات (عشر) است. قبلا از این درآمد مهمات خریداری می‌کردند. حالا براساس معلومات من، به آنها مهمات توسط ایران داده می‌شود. به قول شاهدان عینی گلوله‌های راکت، پیکا (مسلسل) و کلاشینکوف ایرانی است. «
او می‌گوید نمی‌داند که این مهمات را دولت ایران به گروه طالبان می‌دهد یا آنها این مهمات از راه قاچاق خریداری می‌کنند.
در سالهای گذشته صدها خانواده از ولسوالی حصارک به دلیل ناامنی فرار و در شهر جلال آباد پناه آورده‌اند. هر مقدار که کنترل دولت بر ولسوالی‌های ولایت ننگرهار کمتر می‌شود، شورشیان قدرت بیشتر می‌گیرند و ولسوالی‌ها نا امن‌تر می‌شود که بهایی سنگین آنرا مردم می‌پردازند.
احمد غنی، از ساکنان ولسوالی حصارک می‌گوید که از ترس گروه طالبان حتی نتوانسته در مراسم تشیع جنازه پدرش به زادگاهش در این ولسوالی برود.
او می افزاید: « این درست است که از مردم پول می‌گیرند. از کسی به نام زکات(عشر) و از کسی دیگر به بهانه جنگ با داعش. از مردم جبرا پول می‌گیرند. خودم با این وضعیت روبرو شدم. «
به گفته بزرگان قومی، جوانان ولسوالی حصارک آسیب پذیرترین قشر این جامعه به شمار می‌روند. زیرا آنان فقط دو گزینه برای انتخاب دارند یا سلاح گرفته و در صفوف نیروهای مخالف دولت افغانستان بجنگند یا اینکه از خانه و کاشانه خود فرار کنند.
یکی از بزرگان به بی‌بی‌سی گفت خانواده‌های که توان مالی دارند، فرزندان شان را از راه هاق قاچاق به اروپا می‌فرستند. به گفته او ده‌ها خانواده‌ زمینشان را فروخته و فرزندانشان را به بیرون از افغانستان فرستاده‌اند.
یکی از قاچاقبران انسان که خواست نامی از او برده نشود، گفت که در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ جوان از ولسوالی حصارک را به کشور های مختلف اروپایی فرستاده‌است. او می‌گوید که شماری از این افراد جان خود را در این مسیر از دست داده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.