«قندهار پایتخت ترور افغانستان»

- ۰۸ عقرب ۱۳۹۱

تاریخ نشان داد هر کس که کنترل قندهار را به دست بگیرد، گویی کنترل تمام افغانستان را به دست گرفته است.
به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی، ولایت قندهار محل تولد رییس جمهور افغانستان، حامد کرزی و بسیاری از رهبران طالبان چون ملا عمر است. این منطقه را به عنوان قلب تمدن پشتون می‌نامند.
اما این ولایت جنوبی افغانستان صحنه اصلی جنگ و ترور نیز محسوب می‌شود چرا که اقدامات شبه‌نظامیان طالبان در این منطقه بیش از نواحی دیگر است.
براساس آمار منتشر شده از سوی منابع مختلف، در ۱۰ سال گذشته اقدامات تروریستی در این ولایت باعث کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن از رهبران بلندپایه سیاسی و ریش‌ سفیدان تاثیرگذار قبیله‌یی شده است. به طوری که یکی از افراد سرشناس که در جریان این ترورها کشته شد، برادر حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان است که توسط محافظ شخصی‌اش هدف شلیک گلوله قرار گرفت و از پای درآمد.
همچنین در میان اشخاص سرشناس دیگری که ترور شده‌اند می‌توان به فرمانده پولیس ولایت قندهار، شهردارها، والی‌ها، ریش سفیدان روستاها و روحانیون مذهبی اشاره کرد. علاوه بر این، معلمان، پزشکان و سایر شهروندان غیر نظامی نیز که حامی دولت کرزی و نیروهای ایتلافی ناتو محسوب می‌شوند، از حملات تروریستی شبه‌نظامیان طالبان جان سالم به در نمی‌برند.
قتل‌های هدفمند در سایر نقاط افغانستان نیز صورت می‌گیرد، اما تحلیلگران معتقدند حملاتی که در قندهار به وقوع می‌پیوندند بیش از مجموع حملات صورت گرفته در تمام افغانستان است. در سال‌های اخیر قتل‌های هدفمند اگر به صورت روزانه رخ ندهند، احتمالا به صورت هفتگی به وقوع می‌پیوندند.
کمپین موسوم به «ترور» در قندهار پس از آنکه نیروهای امریکایی و ناتو در سال ۲۰۱۰ نیروهای خود را در جنوب افغانستان افزایش دادند تا طالبان را ریشه‌کن کنند، شدت گرفت.
شعار اصلی ناتو و نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۰ برای حمله به ولایت هندهار این بود: «اگر قندهار از دست برود، افغانستان از دست می‌رود»، «اگر قندهار سقوط کند، افغانستان سقوط می‌کند».
عملیات از بین بردن شبه‌نظامیان طالبان در قندهار به عنوان آزمونی مهم در استراتژی مقابله با اقدامات شبه‌نظامیان محسوب می‌شود، اما با انجام این اقدامات و برقراری ثبات در برخی از مناطق قندهار، طالبان به حملات خود برای نابودی نخبگان شدت بخشید.
والی قندهار می‌گوید: «اوضاع امنیتی در این ولایت بهبود یافته و اقداماتی برای بهتر شدن شرایط امنیتی در حال انجام است و این همان دلیلی است که دشمنان را به ترور مقام‌های دولتی وادار می‌کند تا شرایط امنیتی را دچار خدشه کنند.
طالبان تقریباً مسوولیت تمامی ترورهای صورت گرفته را برعهده گرفته است. آن‌ها مکرراً مقام‌های افغان را به دلیل حمایت از نیروهای خارجی تهدید به مرگ می‌کنند.
این امر غیر قابل انکار است که شبه‌نظامیان طالبان با استفاده از ترورها منافعی را به دست آورده‌اند چرا که آن‌ها مردم را از نظر روانی دچار هراس کرده‌اند و از این هراس سوءاستفاده می‌کنند. علاوه بر این، این قتل‌ها باعث هراس در میان نخبگان سیاسی، گروه‌های قوی و دینی شده است؛ افرادی که برای تامین امنیت و ثبات در کشور مهم هستند.
بسیاری از مردم افغانستان همسایگان این کشور به ویژه پاکستان را مقصر این ترورها می‌دانند؛ اتهامی که مکررا از سوی دولت پاکستان رد شده است.
بدگمانی به شدت در میان اذهان مردم افغانستان رخنه کرده است. به طوری که یکی از ساکنان افغان در این باره گفت: بیش از ۴۰ کشور به افغانستان نیرو اعزام کرده‌اند و جاسوس‌های زیادی از شبکه‌های جاسوسی توجه خود را به قندهار معطوف کرده‌اند. ما واقعاً نمی‌دانیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه کسی پشت این ماجراست.
علاوه بر این، گروه‌های تبهکار، قاچاقچیان مواد مخدر و سایر گروه‌های خلافکار از این کلاف سردرگم سوءاستفاده می‌کنند.
علاوه بر این قتل‌ها، خشونت‌های دیگری نیز در این شهر جنوبی افغانستان رخ می‌دهد که موجب می‌شود جان افراد بیشتری گرفته شود. از آن میان می‌توان به کارگذاشتن بمب‌های کنار جاده‌ای توسط طالبان اشاره کرد که علاوه بر کشتن نیروهای ناتو و نیروهای امنیتی افغانستان، جان بسیاری از غیر نظامیان را نیز به خطر می‌اندازد.
طالبان با تهدیدهای خود باعث شده تا کمتر کسی خواهان به دست گرفتن مقام‌های دولتی در این ولایت شود. این در حالیست که حتی مقام‌های سطح پایین و غیر نظامیان نیز از تهدیدهای طالبان در امان نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.