نی با نگرانی از وضعیت رادیوی‌های کشور: ۲۰۱۶ سال دشواری برای خبرنگار افغانستان است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد / شنبه 24 دلو 1394 - ۲۳ دلو ۱۳۹۴

نی یا نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان با گرامی‌داشت از روز جهانی رادیو می‌گوید که رادیوهای افغانستان با چالشهای بزرگی روبه‌رو هستند.
نهاد نی روز پنجشنبه با برگزاری یک نشست خبری نتایج نظر سنجی خود در پیوند به رادیوهای افغانستان را به نشر رساند.
mandegar-3بربنیاد آمارهای نهاد نی، یک صدو پنجا و هفت شبکۀ رادیویی در سراسر کشور فعالیت دارند که از این میان، هفت رادیو به دلیل تهدیدات امنیتی و چالش‌های اقتصادی از فعالیت باز مانده‌اند.
صدیق‌الله توحیدی، مسوول نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان در این نشست گفت: با وجود اینکه تکنالوژی معلوماتی رشد سریع
داشته و در زمینه‌های مختلف مشعول است، رادیو هنوز هم از جایگاه خودش در میان مخاطبان در سرتاسر دنیا برخوردادر است.
رییس نهاد نی با ابراز این‌که رادیو وسیلۀ آموزش، تأمین ارتباط در زمان حوادث طبیعی و در دورترین نقاط دنیا قابل دسترس است و هنوز هم به عنوان وسیلۀ خوب تأمین ارتباط جمعی استفاده می‌شود، اظهار داشت: قرار احصاییه‌یی که داریم در افغانستان یک صدو پنجاه و هفت رادیو فعالیت داشت که از این جمله، طی سال‌های اخیر هفت رادیو از کار رسانه‌یی خود به نحوی از انحا باز مانده است.
او ادامه داد: از جملۀ هفت رادیو غیر فعال دو رادیو یکی در هرات و دیگر در غزنی به دلیل تهدید طالبان و مشکلات مالیاز فعالیت به فعالیت خود پایان داده‌اند.
او گفت: نظرسنجی ما نشان میدهد که ولایتهای ننگرهار، سمنگان، ارزگان، هرات، پروان، غزنی، جوزجان، قندوز، دایکندی، زابل، قندهار، هلمند، خوست، وردک و کنز نبود کارمندان مسلکی و کارمندان زن در رادیوهای‌شان را چالش مهم می‌دانند که به باور آن‌ها، رفع این نقیصه می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌بردار باشد.
آقای توحیدی نتایج نظر سنجی نهاد نی را اعلام کرد، گفت: نبود بانوان مسلکی در رادیو‌های محلی از چالش‌های بزرگ در این سکتور است، درحالی که مشکلات مالی و اقتصادی در رأس تمام چالش‌های فرا راه رادیو‌های افغانستان قرار دارد. به اساس نظرسنجی که دفتر نی، ازمجموع ۱۲۰ رادیوی که از آن‌ها سروی صورت گرفته، ۹۰ رادیوی آن مشکلات اقتصادی را عمده‌ترین چالش فراراه کارشان عنوان کرده‌اند، در حالی‌که ۶۱ رادیو، مشکلات امنیتی را از جملۀ عمده‌ترین چالش‌های سر راه کار رادیو‌های‌شان دانسته‌اند.
بربنیاد این نظر سنجی،۷۵درصد رادیو‌ها مشکل اقتصادی را از عمده‌ترین چالش در فراراه کار رادیو‌ها است، در حالی‌که نصف از رادیو‌ها مشکل امنیتی را عمده‌ترین مشکلات می‌باشد.
رییس نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان رسانه‌های محلی را برای هر محل مهم عنوان کرده می‌گوید: بسیاری از این رادیو‌ها در ولایات و ولسوالی‌های مختلف فعالیت دارند و هر رسانۀ محلی مهم‌ترین رسانه در آن محل است، به دلیل این‌که رابطه میان رسانه و مخاطب به ساده‌گی قابل تأمین است.
از سوی دیگر، آقای توحیدی آغاز سال دوهزار شانزده را برای خبرنگاران دشوار عنوان کرده می‌گوید: سال دوهزار شانزده با روزهای دشوار رسانه‌ها آغاز شد و ما در این مدت کوتاه هشت خبرنگار را از دست دادیم، بیش از بیست خبرنگار زخمی و بیش از ده مورد تهدید خبرنگاران و رسانه‌ها را ثبت داریم.
آقای توحیدی از حکومت، جامعۀ جهانی و موسسات بین‌المللی می‌خواهد تا به‌خاطر حمایت از آزادی بیان و رسانه‌ها به‌ویژه رادیو‌ها در ولسوالی‌ها و ولایات توجه اساسی داشته باشند.
با آن‌که تلویزیون بیننده‌گان زیادی میان شهروندان افغانستان دارد، با آن‌هم رادیو وسیلۀ خوبی برای اطلاع‌رسانی در افغانستان به شمار می‌رود.
با قطع شدن برق شهر در کابل، این روزها رادیو شنونده‌گان بیشتر از پیش پیدا کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.