نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد: رقم تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۵ وحشتناک است

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 27 دلو 1394 - ۲۶ دلو ۱۳۹۴

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار گزارشی می‌گوید که تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۵ نسبت به چند سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.
گزارش سالانۀ هیأت معاونیت ملل متحد در افغانستان (یوناما) که در هماهنگی با دفتر کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد تهیه شده، نشان mandegar-3می‌دهد، درگیری‌های روز افزون زمینی در نزدیکی و یا داخل مناطق مسکونی همراه با حملات انتحاری و حملات دیگر در شهرهای بزرگ، علت‌های کلیدی مرگ و جراحت غیرنظامیان در اثر جنگ در سال ۲۰۱۵ بوده است.
مسوولان سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان گفته‌اند که مردم افغانستان مستحق صلح‌اند و دفتر نمایندهگی سازمان ملل با طرف‌های درگیر، به ویژه طالبان در تماس بوده و آماده است، به روند صلح کمک کند.
مسوولان این سازمان با ابراز آرزومندی می‌گویند، هرچه زودتر گفت‌و‌گوهای رو در رو با طالبان آغاز شود تا آتش بس برقرار گردد، تلفات غیرنظامیان کاهش یافته و مردم افغانستان به صلح دایمی دست یابند.
نتایج این یافته در حالی پخش می‌شود که از چند هفته به این‌سو، برخی از مسوولان حکومتی و همکاران خارجی حکومت افغانستان از وخامت وضعیت امنیتی در سال پیش رو هُشدار داده‌اند.
دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان از ماه جنوری تا دسامبر سال ۲۰۱۵، ۱۱۰۰۲ مورد تلفات غیرنظامیان را که شامل ۳۵۴۵ نفر کشته و ۷۴۵۷ زخمی می‌شود، ثبت کرده است.
بر بنیاد این گزارش، آمار تلفات غیرنظامیان در سال گذشتۀ میلادی، چهار درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.
بر بنیاد این گزارش آمار تلفات غیرنظامیان از سوی نیروهای امنیتی افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش یافته؛ در حالی که در آمار نیروهای مخالف دولت، ده درصد کاهش آمده است.
گزارش یوناما شصت و دو درصد تلفات غیرنظامیان را به نیروهای مسلح مخالف دولت، هفده درصد جنگ‌های بی‌هدف، چهارده درصد نیروهای امنیتی افغانستان، دو درصد نیروهای بین‌المللی، یک درصد نیروهای مسلح طرف‌دار دولت و چهار درصد مواد انفجاری باقی مانده از جنگ‌ها نسبت داده است.
یافته‌های این گزارش هم‌چنان نشان می‌دهند که مهم‌ترین عوامل تلفات غیرنظامیان، درگیری‌های زمینی و انفجار مواد انفجاری جاسازی شده هستند. گزارش نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ‌های زمینی افزایش یافته و به ۴۱۳۷ غیرنظامی (۱۱۱۶ کشته و ۳۰۲۱ زخمی) رسیده است؛ اما تلفات ناشی از انفجار مواد جاسازی شده با وجودی که بیست درصد کاهش یافته، هم‌چنان عامل تلفات ۲۳۶۸ نفر (۷۱۳ کشته و ۱۶۵۵ زخمی) است.
در این گزارش آمده است که باشنده‌گان غیرنظامی حوزۀ جنوب افغانستان با دادن ۲۵۳۷ قربانی، بیشترین و حوزۀ مرکز با پنجاه و هشت قربانی، کم‌ترین آمار تلفات را دارند.
گزارش یوناما نشان می‌دهد که تلفات زنان در ۲۰۱۵، سی و هفت درصد و تلفات کودکان چهارده درصد افزایش یافته است.
نیکولاس هیسم نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، حین نشر یافته‌های این سازمان در یک نشست خبری در کابل گفت: “ارقام تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۵ وحشتناک است و ما از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان می‌خواهیم که برای کاهش تلفات غیر نظامیان روش‌های مناسبی را در پیش گیرند”.
آقای هیسم افزود: کشتن افراد غیرنظامی جرایم جنگی است و عاملان آن قابل پیگرد در دادگاه بین‌المللی می‌باشد.
نیکولاس هیسم با توجه به روند مذاکرات صلح در سال ۲۰۱۶ ابراز امیدواری کرد که تلفات افراد غیرنظامی در این سال کاهش یابد؛ اما بیان داشت که این مسأله به صورت مطلق قابل پیش‌بینی نیست.
به‌گفتۀ نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، مردم افغانستان مستحق صلح‌اند و دفتر نمایندهگی سازمان ملل با طرف‌های درگیر، به‌ویژه طالبان در تماس بوده و آماده است به روند صلح کمک کند.
او ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر گفت‌وگوهای رو در رو با طالبان آغاز شود تا آتش بس برقرار گردد و تلفات غیرنظامیان کاهش یافته، مردم افغانستان به صلح دایمی دست یابند.
در این گزارش، حملات پیچیدۀ انتحاری در شهرهای بزرگ و افزایش درگیری‌های زمینی در نزدیکی مناطق مسکونی، عوامل اصلی افزایش تلفات افراد غیرنظامی دانسته شده است.
بیشتر این تلفات در ولایت‌های، ننگرهار، قندوز، هلمند، غزنی و فاریاب متوجه افراد ملکی بوده است.
دانیل بل، رییس بخش حقوق بشر یوناما می‌گوید که در میان هر ده قربانی، یک نفرشان زن و در هر چهار قربانی یک نفرشان کودک بوده است.
دانیل بیل که در این نشست خبری سخن می‌گفت، بیان کرد: “در نتیجه حملات مخالفین حکومت بیشتر از ۶۸۵۸ فرد غیرنظامی در سال ۲۰۱۵ کشته و یا زخمی شده‌اند و آنان به حملات‌شان به شکل هدف‌مند بالای بازرگانان محلی، کارمندان ملکی دولت، کارمندان عدلی و کارمندان کمک‌های بشری ادامه داده اند”.
رییس بخش حقوق بشر یوناما افزود: از هر ده نفر تلف شده در سال ۲۰۱۵ یکی آن زن و از هر چهار نفر یکی آن کودک است که تلفات زنان نسبت به سال ۲۰۱۴، ۳۷ درصد و تلفات کودکان نیز ۱۴ درصد افزایش یافته است.
او افزود که درگیری‌ها در سال ۲۰۱۵ با ایجاد صدمۀ جدی به مردم ملکی باعث پیامدهای وحشتناک برای کودکان نیز شده است.
هم‌چنان، زید رعدالحسین، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد می‌گوید: «مردم افغانستان هنوز هم از اثر حمله‌های وحشیانه و بی‌هدفی که براساس حقوق بین‌المللی منع هستند، رنج می‌برند. این‌گونه حمله‌ها هنوز هم با معافیت کامل از مجازات ادامه دارد».
‌کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متح تأکید می‌کند که عاملان این کشتارها باید در قبال آن پاسخ‌گو باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.