ویژه‌گی‌های یک تصـمیمِ خوب

گزارشگر:چهارشنبه 28 دلو 1394 - ۲۷ دلو ۱۳۹۴

mandegar-3شفافیت پیرامون چیستی یک تصمیم، لازمۀ تمام تصمیم‌گیری‌ها محسوب می‌شود. اگر در مورد قدم‌های بعدی ابهامی وجود داشته باشد، تصمیم مورد نظر به اندازۀ کافی واضح نیست.
شفافیت، عدم قطعیت را به حداقل می‌رساند. با این‌که این جمله هم ممکن است بدیهی به نظر برسد، به یاد داشته باشید آن‌چه برای شما واضح و بدیهی به نظر می‌رسد، ممکن است برای دیگری تازه‌گی و ابهام داشته باشد.
واقع‌گرایانه اتخاذ شده‌اند
انسان‌ها موجوداتی احساسی هستند و این یعنی حذف کردنِ احساسات از فرایند تصمیم‌گیری عملی نخواهد بود. با این حال، جانب‌داری‌های احساسی و شخصی را می‌توان از این فرایند حذف کرد.
برای مثال در تیم‌های یگان ویژۀ نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم‌ها بر اساس سه معیار اتخاذ می‌شوند: مأموریت، تیم و فرد. برای مثال می‌توانید بپرسید تصمیم مورد نظر به نفع چه کسی خواهد بود؟ راهنمایی: فرد، آخر از همه قرار می‌گیرد.
شما نیز بار دیگری که با یک تصمیم‌گیری دشوار مواجه شدید، از خودتان بپرسید گزینۀ مورد نظر شما به نفع چه کسی خواهد بود؟
بر خودآگاهی افراد می‌افزایند
اگر وظیفۀ مشخص کردن استراتژی شرکت‌تان برای ۱۰ سال آینده به شما واگذار شده، اما شما تا کنون هیچ‌گاه چنین کاری انجام نداده اید، بهتر است این کار را به متخصصِ دیگری در این زمینه واگذار کنید.
برای این‌که تصمیمی روی دیگران تأثیر مثبت داشته باشد، فرصت‌‎ساز باشد و باقی ویژه‌گی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را نیز داشته باشد، باید بدانید کِی در حوزۀ نفوذ و اثرگذاری خود عمل می‌کنید و کِی مجبور خواهید بود مرزهای آن را پیش برانید.
از آن دسته افرادی نباشید که تنها به خاطر مهم جلوه کردن، تصمیم گیری‌ها را از دیگران می‌ربایند. این مسوولیت باید به کسی واگذار شود که نزدیک‌ترین فاصله را با مشکل دارد.
همراه خود مسوولیت می‌آورند
شفافیت با خود مسوولیت می‌آورد. سلب مسوولیت و مخفی شدن پشت تصمیمی که نقش‌ها، مسـوولیت‌ها یا انتظارات مرتبط با آن به دقت و با جزییات شرح داده شده‌اند، کارِ آسانی نخواهد بود.
اگر جدول زمان‌بندی، دارایی‌های مورد نیاز و شرایط تعیین‌کنندۀ موفقیت را کاملاً مشخص کنید، تا حد زیادی در بزرگراه یک‌طرفۀ اجرا قرار خواهید گرفت که دور برگردانی هم نخواهد داشت.
تصمیم‌گیری، هم یک هنر است و هم یک علم. ویژه‌گی‌های بالا را در ساختاربندی انتخاب‌های خود بگنجانید تا قوت قلبِ بیشتری پیدا کنیـد. دیگران را نیز به همین کار تشویق نمایید.

منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.