جـنگ سوریه و احتمال تجزیۀ کشورهای منطقه

گزارشگر:محمداکرام اندیشمند/ شنبه 1 حوت 1394 - ۳۰ دلو ۱۳۹۴

علی‌رغم توصیۀ جمهوری اسلامی ایران به دولت ترکیه که به عربستان به عنوان بازندۀ تحولاتِ سوریه نزدیک نشود، ترکیه میزبانِ هواپیماهای اف ۱۶ عربستان سعودی در پایگاه انجرلیک گردید تا وارد میـدان جنگ سوریه شوند.
برید جنرال احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی، ورود جنگنده‌های این کشور را به پایگاه انجرلیک ترکیه تأیید کرد.
mandegar-3این در حالی است که شنبۀ گذشته/ ۱۳ فبـروری ۲۰۱۶ ریاض و انقره اعـلان کردند که در صورت وجود یک استراتژی منظم و شکل‌گیری ائتلاف نظامی ضد داعش به رهـبری امریکا، حاضر هستند که نیروهای زمینی خود را در جنگ با داعـش وارد سوریه کنند.
هرچنـد امریکایی‌ها تا اکنـون آماده‌گی خود را برای رهبری جنگ علیه داعش و ورود به خاک سـوریه اعلان نکرده اند، تا شرط عرب‌ها و ترکیه در ورود نیروهای شان به خاک سوریه محقق گردد؛ اما دبیر کل ناتو در ۱۲ فبروری سال جاری میلادی، در اجلاس امنیتی مونیخ گفت که ناتو (اتحاد نظامی متشـکل از ۲۸ کشور غربی جهـان به رهبری امریکا) موضوع مشارکت در ائتلاف نظامیِ ضد داعش را بررسی می‌کنـد.
نکتۀ قابل تأملی را که دبیر کل ناتو در این مورد بیـان کرد، به توافقِ اعضای این پیمان بر سرِ اعزام هواپیماهای تجسسی آواکس در این مشارکت برمی‌گشت.
ورود هواپیماهای آواکس به آسمانِ سوریه، در واقع مقابله با نیروهای هوایی و زمینیِ ائتلاف مسکو ـ تهران و دمشق است. برای عربستان سعودی علاه بر مشارکت ناتو در جنگ سوریه، مشارکتِ مصر به عنوان بزرگ‌ترین کشور عربی دارای بزرگ‌ترین ارتش عربی، بسـیار مهم تلقی می‌شود.
قرار است پادشاه سعودی برای کشاندنِ مصـری‌ها به جنگ زمینی در سوریه به قاهره سفر کند. جنرال سیسی حاکم نظامی مصر هرچند که از سخاوت میلیاردها دالر عربستان سـعودی بهره‌مند شد و در ازای این سخاوت با نیروی خود وارد جنگ یمن در کنار سـعودی گردید؛ اما در مورد مشارکت در جنگ سوریه تا اکنـون خاموش است.
در حالی که نشانه‌های آشکاری از ورود مستقیمِ عربستان سعودی و اعراب متحدش و دولت ترکیه به جنگ سوریه به نظر می‌رسد، ائتلاف مقابل، میانِ سـوریه، روسیه و ایران نیز خود را برای هر گونه رویارویی با آن‌ها در زمینِ سوریه آماده می‌کند. سرتیپ (برید جنرال) فرزاد اسماعیلی فرمانده مدافعۀ هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته است که در صورت مطالبۀ دولت سوریه، ایران آماده است تا در دفاع از حریم سوریه به آن کشور کمک کند.
این جنرال ایرانی به «تسنیم»، خبر گزاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خاطرنشـان کرد که هرگونه دخالت و حضـور نظامی در سوریه، بدون هماهنگی و موافقت دولت سوریه، به شکست می‌انجامد. این در حالی است که مسکو، متحد مهـمِ ایران در جنگ سوریه، خود را برای مقابله با مخالفانِ غربی و عربِ بشار اسد آماده می‌کند.
خبـرگزاری ریانووستیِ روسیه، روز ۱۳ فبروری ۲۰۱۶ از اعزام یک کشتیِ جنگیِ دیگرِ روسیه از بحیرۀ سیاه به سواحل سوریه خبر داد. هم‌زمان با حرکت کشتی جنگی روسیه، دمیتری مدودف صدراعظم روسیه در همین روز در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان با لحنِ کم‌سابقه و منتقدانه، بر دولت‌های غربی حمله کرد و گفت که جهان وارد جنگ سـردِ جدیدی شده است و در این جنگ سرد تازه، روسیه و غرب در مقابل هم قرار گرفته‌اند.
اگر سیر حوادث در جنگ سوریه به سـوی وقوع جنگِ مستقیم میان قدرت‌های رقیب و متخاصمِ منطقه‌یی و جهانی پیش برود و آتش چنین جنگی مشتعل شود، بدون تردید پس از ویرانی‌های خونین و گسترده، نقشۀ جدیدی در منطقه شکل خواهد گرفت.
تجزیۀ کشورهایی چون ایران، سوریه، عراق و احتمالاً ترکـیه، یکی از پیــامدهای این جنگ خواهد بود!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.