درسال ۲۰۱۵ درخواست پناهنده‌گی نیمی از افغانستانی‌ها رد شده است

گزارشگر:دوشنبه 3 حوت 1394 - ۰۲ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3آمار و ارقام اداره مهاجرت فدرال آلمان (بی.ای. ام. اف) نشان می‌دهد که تنها در ماه جنوری امسال ۴۷٫۲ درصد درخواست‌کننده‌گان این کشور در جریان بررسی پرونده‌های شان، واجد شرایط پناهنده‌گی شناخته شده اند.
تنها در یک ماه گذشته امسال ۵۲۱۰۳ پناهجو از کشورهای مختلف در ۱۶ ایالت آلمان درخواست پناهنده‌گی کرده اند. سوریه از میان ۱۰ کشوری که یکی پی هم قرار گرفته اند، در جایگاه اول و صربستان در فرجام این فهرست جا دارد. در سی روز اول سال جاری، از رقم مجموعی، ۲۷۳۰۶ تن از سوریه، ۶۶۳۶ تن از عراق و ۴۹۴۹ تن از افغانستان با ارائه اسناد و مدارک به گونه رسمی خواهان پناهنده‌گی در آلمان شده‌اند.
از میان ۵۲۱۰۳ متقاضی پناهنده‌گی در ماه گذشته امسال در این کشور، ۶۴ درصد آنان واجد شرایط پناهنده‌گی شناخته شده‌اند. در تمام سال گذشته میلادی از مجموع درخواست کنندگان سوریایی ۹۶ درصد آنان نتیجه مثبت و ۴ درصد رد گردیدند. اما در ماه جنوری امسال تنها کم تر از یک درصد اتباع این کشور پاسخ منفی دریافته اند.
به گزارش دویچه وله، رقم پذیرفته‌شده‌گان متقاضیان عراقی در آلمان ۸۸٫۶ درصد و رد شدگان آن ۱۱٫۴ درصد در سال قبل بود. آمار ماه جنوری در برابر اتباع این کشور تغییر ۰٫۶ درصد به جهت منفی را نشان می دهد.
در حال حاضر پناهجویان افغانستان درکشور های اروپایی در میان سه کشور با رقم بالای آوارگان، در رده سوم پس از سوریه و عراق قرار گرفته اند. در سال گذشته میلادی افغانستان در جایگاه چهارم قرار داشت.
تنها در یک ماه نخست سال جاری ۴۹۴۹ پناهجوی افغانستان به گونه رسمی در آلمان درخواست پناهنده‌گی ارائه کرده اند. پرونده ۶۹۹ تن در نقاط مختلف آلمان مورد ازیابی قرار گرفته است. آمار نشر شده ماه جنوری اداره مهاجرت فدرال نشان می دهد که از این میان ۳۳۰ تن جواب مثبت و ۳۶۹ تن دیگر آنان با نتیجه منفی روبرو شده اند.
رقم مجموعی متقاضیان پناهجویی ازافغانستان، در ماه جنوری امسال نسبت به همین ماه در سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۵ برابر افزایش را نشان می‌دهد. در ماه دسمبر سال پیش رقم متقاضیان پناهجویی از افغانستان ۴۲۰۴ تن بوده که در ماه بعد از آن، این رقم ۱۷ درصد بالا رفته است.
در تمام سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۱٫۹۰۲ تبعه افغانستان برای درخواست پناهنده‌گی به ادارات مربوط در آلمان مراجعه نموده که از این میان ۵٫۹۶۶ پرونده ای آنان درهمان سال مورد بررسی قرار گرفت. از میان این رقم، ۴۷٫۶ درصد آنان با پاسخ مثبت روبرو شدند.
با این‌همه در سال گذشته بنابر آمار رسمی منتشر شده بیش از یک میلیون پناهجو از کشورهای مختلف وارد آلمان شده اند. اینکه چه تعداد این افراد در این جامعه پذیرفته می‌شوند هنوز معلوم نیست؛ چون روند بررسی پرونده پناهجویان با شرایط خاص به همراه بوده و همه ساله افرادی که تقاضای پناهنده‌گی شان رد می گردد، به کشور های شان دوباره فرستاده می شوند.
مقدونیه مرزش را به روی پناهجویان افغانستان بست
در یک خبر دیگر، کشور مقدونیه مرزش را به روی مهاجران تازه وارد از افغانستان مسدود کرد. از این به بعد فقط پناهجویان سوریایی و عراقی اجازه عبور از مقدونیه به سوی غرب اروپا را دارند.
مقدونیه، که در مسیر بالکان اولین کشور عبوری پناهجویان به سوی غرب اروپا است، روز یکشنبه (۲۱ فبروری ۲۰۱۶) مرزش را با یونان به روی پناهجویان افغانستان بست. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که پناهجویان افغان اجازه نیافته اند برای ادامه سفرشان از یونان وارد خاک مقدونیه شوند.
این خبرگزاری به نقل از مقامات پولیس یونان نوشته است که پولیس این کشور صبح روز یکشنبه از جانب مقدونیه با خبر شدند که مهاجران افغانستان دیگر اجازه عبور از خاک مقدونیه را ندارند.
مقدونیه دلیل بستن مرزش به روی مهاجران افغان را مسدود شدن مرز صربستان با این کشور به روی پناهجویان افغان عنوان کرده است. به گفته مقامات مقدونیه صربستان به مهاجران افغان اجازه عبور نمی دهد.
گزارش‌ها می‌رسانند که مهاجران سوریایی و عراقی هنوز هم اجازه دارند از مقدونیه عبور کرده و به سفرشان ادامه بدهند.
از منطقه مرزی ادمونی گزارش شده است که نزدیک به ۴۰۰۰ مهاجر منتظر عبور از مرز و وارد شدن به مقدونیه هستند.
از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ تنها مهاجران سوریایی، عراقی و افغان اجازه عبور از مسیر بالکان و رفتن به سوی کشورهای اروپای غربی و اسکاندیناوی را داشتند.
چنین محدودیتی قبلاً برای پناهجویان پاکستان، ایران و کشورهای جنوب آسیا ایجاد شده بود. شمار زیادی از پناهجویان ایران و پاکستان در منطقه مرزی میان یونان و مقدونیه هنوز هم منتظر هستند.
این پناهجویان در اعتراض به این تصمیم مقدونیه و کشورهای حوزه بالکان تاکنون بارها دست به تظاهرات زده، اعتصاب غذایی کرده و حتی لب های شان را دوخته اند.
سازمان های حقوق بشری و امدادرسان نسبت به وضع پناهجویانی که اجازه عبور از مسیر بالکان به آنان داده نمی شود تاکنون بارها ابراز نگرانی کرده اند.
افغانستان پس از سوریه بیشترین شمار پناهجویان را در موج مهاجرت به سوی اروپا دارد. بیشتر کشورهای اروپایی اخیرا از پذیرفته نشدن شمار زیادی از پناهجویان افغان خبر داده و در تلاش تفاهم با دولت افغانستان و سهولت در بازگرداندن آنان به کشورشان هستند.
بحران مهاجرت پس از جنگ دوم جهانی بزرگترین بحران قاره اروپا محسوب می شود. این پدیده باعث کاهش همبستگی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برقراری کنترول مرزی در حوزه «شینگن» و حتی ایجاد دیوارهای مرزی میان برخی از کشورهای اروپایی شده است.
در سال ۲۰۱۵ میلادی جمعاً حدود ۲۵۰ هزار مهاجر افغان به اروپا آمده اند، که از این جمع تقریباً ۱۵۰ هزار افغان در آلمان درخواست پناهنده‌گی کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.