بزرگان فاریاب به کرزی: چرا دشمنان رها می‌شوند؟

- ۰۸ عقرب ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی در سفری به ولایت فاریاب با بازمانده‌‍گان حمله انتحاری دو روز پیش در شهر میمنه ابراز همدردی کرد.
آقای کرزی گفت به خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان این حادثه کمک خواهد کرد و زمینه تحصیل را نیز برای آنان فراهم می‌کند.
در حمله انتحاری روز جمعه که  پس از ادای نماز عید رخ داد، حدود ۴۲ نفر کشته شدند و بیش از پنجاه نفر دیگر زخمی شدند.
این حمله انتحاری در اولین روز از ایام عید قربان و در مقابل مسجد جامع شهر میمنه در میان گروهی از مردمی که برای برگزاری نماز عید قربان تجمع کرده بودند، روی داد. بیشتر قربانیان این حادثه غیرنظامیان بودند.
طالبان مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته‌اند اما وزارت داخله گفته تمامی شواهد به دست آمده در مورد انجام این حمله نشان می‌دهد که طالبان عامل آن بوده اند.

«چرا دشمنان رها می‌شوند؟»
آقای کرزی که در جمعی از بزرگان فاریاب و خانواده‌های قربانیان صحبت می‌کرد گفت که والی فاریاب، به تمامی نیازمندی‌های این خانواده ها پاسخ خواهد داد.
او خطاب به کودکی که پنج عضو خانواده خود را در این حادثه از دست داده، گفت:» تهیه نان (غذا) کار دولت است و کسب تحصیل کار خودت است، بچیم (پسرم). هردو را (دولت به عهده می‌گیرد). در این مورد مطمین باش.»
اظهارات رییس‌جمهور کرزی قناعت شماری از حاضران در مجلس را فراهم نکرد و اعتراض آنها را در پی داشت.
یکی از بزرگان محل از رها شدن شماری از متهمان به حملات انتحاری در گذشته از سوی رییس جمهور کرزی انتقاد کرد. او گفت:» واقعا اگر خدمت می‌کنید، چرا وقتی دشمنان دین و دولت ما دستگیر می‌شوند، دوباره از سوی مرکز (کابل) رها می‌شوند و به ولایت فاریاب بر می‌گردند و بازهم حمله انتحاری می‌کنند.»
آقای کرزی این انتقاد را پذیرفت و گفت «درست می‌گویید».
شماری از شرکت کنندگان این نشست نیز با سر دادن شعارهای «مرگ بر طالبان و مرگ بر آی اس آی پاکستان» خشم خود را نسبت به حمله انتحاری روز اول عید ابراز کردند.
واکنش‌ها به حمله در فاریاب
حمله انتحاری فاریاب واکنش‌های گسترده را در داخل و خارج افغانستان در پی داشت.
اکمل‌الدین احسان‌اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرد و آن را تکان دهنده خواند.
سازمان ملل متحد نیز با محکوم کردن این حمله خواهان تحقیقات همه جانبه در مورد آن شده است.
در همین حال گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز این حمله را وحشیانه خواند و تعهد آلمان را برای مبارزه با تروریسم در افغانستان تکرار کرد.
واکنش‌ها به این حمله در شبکه‌های اجتماعی انترنیتی نیز گسترده بود. کاربران افغان به ویژه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک با دست بدست کردن تصاویری از این حادثه در دو روز گذشته خشم، نگرانی و همدردی خود را نسبت به آن ابراز کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.