بوی نوروز…

گزارشگر:هارون مجیدی /دوشنبه 3 حوت 1394 - ۰۲ حوت ۱۳۹۴

زمستان کم برف امسال، آرام آرام نفس‌های آخرش را بیرون می‌دهد و با شروع ماه حوت/اسفند بوی نوروز نزدیک‌تر می‌شود.
هوای این روزهای شهر شبنم بهار دارد و گیاهانی که پیش از این در ابتدای سال می‌رویدند، به‌خاطر گرم شدن هوای شهر سر بیرون کرده‌اند و شگوفه‌های درختان، مرغان کابل را به آوازخوانی دعوت می‌کنند.
mandegar-3همه‌سال با نزدیک‌شدن نوروز و فصل بهار، شهرداری کابل در هم‌سویی با شماری از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مسوول، کاروان سبز و کمپاین نهال‌شانی را راه‌اندازی می‌کنند که به گفتۀ مسوولان در این نهاد، امسال نیز با شعار یک نهال برای خودم و یک نهال برای وطنم، نهال جمع‌آوری کرده‌اند که در روزهای آینده در همکاری با شهروندان، وکلای گذر و نهادهای خصوصی برای سرسبزی شهر نهال غرس خواهند کرد.
عبدالقادر آرزو، رییس نشرات شهرداری کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: همانند گذشته، امسال نیز در نظر داریم تا بیشتر از یک میلیون اصله نهال را در شهر کابل غرس کنیم.
ایجاد پارک‌های جدید در نواحی شهر کابل از برنامه‌های دیگر شهرداری کابل در سال پیش‌رو است که به گفتۀ آقای آرزو، آنان در نظر دارند تا تپه‌های بند قرغه را با غرس‌ نهال‌های بیشتر سرسبزتر از گذشته بسازند.
رییس نشرات شهرداری کابل می‌گوید که با آغاز ماه حوت کمپاین جمع‌آوری نهال را شروع کرده‌اند و با رسیدن فصل غرس، نهال‌شانی را آغاز می‌کنند.
آقای آرزو خاطر نشان می‌کند که شهرداری کابل این نهال‌ها از طریق وکلای گذر، نهادهای خصوصی، نهادهای دولتی و مردم با شعار: یک‌نهال برای خودم و یک‌نهال وطنم؛ در سطح شهر غرس خواهند کرد.
بسیاری از نهال‌هایی که در سال‌های گذشته توسط شهرداری و یا وزارت کشاورزی غرس شده‌اند، به اثر بی‌توجهی شهروندان و رسیده‌گی نکردن درست شهرداری، خشکیده‌اند؛ اما رییس نشرات شهرداری کابل از برنامه‌های جدید برای جلوگیری از خشکیدن نهال‌ها خبرها داده می‌گوید: «امسال خواستیم تا آب‌یاری نهال‌هایی که شانده می‌شود را مدرن و معیاری سازیم؛ با حفر چاه‌های عمیق در گل‌دان‌های شهر، به سیستم قطره این‌کار را آغاز کرده‌ایم».
به گفتۀ آقای آرزو: شهرداری کابل این سیستم را در سرک پارلمان و سرک کمپنی فعال ساخته که در آینده بخش‌های دیگر شهر نیز با این سیستم آماده خواهد شد.
تغییر اقلیم از بحث‌های مطرح در سطح جهان است که کشورها را وادار کرده تا با بررسی‌های تازه، هم‌سو با نتایج آن برنامه‌ریزی‌های خود را آماده سازند و اما این‌که شهرداری کابل در این بخش چه کارهای را انجام داده، آقای آرزو در این زمینه می‌گوید: کابل از دوازده سال پیش تا حال تغییرات عمدۀ را شاهد است، امسال شاهد بودیم که در اطراف شهر برف کمتر نشست که خود نمایان‌گر تغییرات اقلیمی است و در حد امکان و توان خود تلاش داریم مطابق با تغییرات اقلیمی برنامه‌های سر سبزی خود را به پیش ببریم.
کابل، صاحبِ شهردار سرپرست
با سر کار آمدن حکومت وحدت ملی، همه وزارت‌خانه‌ها و نهادهای حکومتی سرپرست اعلام شدند که با گذشت نزدیک به دو سال از عمر این حکومت، هنوز هم سرپرستان مدیریت این اداره‌ها را به دوش دارند.
شهرداری کابل سرنوشت متفاوت نسبت به نهادها و ادارات دیگر دارد؛ چون بعد از آن‌که یونس نواندیش، شهردار پیشین کابل به تاریخ اول جدی از سِمَت‌اش کناره‌گیری کرد که بعد از او عبدالاحد واحد، معین فنى و ساختمانی این نهاد به اساس فرمان رییس‌جمهور به حیث سرپرست شهرداری کابل تعیین شد.
سرپرست شهرداری کابل بعد از چند ماه مأموریت در این سِمَت، باز نشسته شد و بار دیگر شهرداری کابل در بلاتکلیفی قرار گرفت. این حالت کارهای این نهاد را با کُندی روبه‌رو ساخته بود.
عبدالقادر آرزو رییس نشرات شهرداری کابل، اما می‌گوید که به تازه‌گی بر اساس حکم محمد اشرف‌غنی انجنیر محمد اسلم اکرمی به صفت سرپرست شهرداری کابل منصوب شده است.
آقای آروز با اشاره به صلاحیت‌های سرپرستان می‌گوید: امیدوار هستیم که مقامات بالایی حکومت در قسمت تقرری معینان و شهردار کابل از جدیت و دقت لازم خود را داشته باشند تا شاهد شخص با انرژی، متخصص، جامعه‌شناس و زیباشناس باشیم تا سال پیش‌رو سال سرسبزی و آبادی‌ها باشد.
این در حالی است که کرسی‌های معینت فنی و ساختمانی و همچنان معینت خدمات شهری شهرداری کابل بالاتکلیف‌اند و تا هنوز روشن نیست که چه کسانی به این سمت‌ها گماشته خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.