چهارمین نشست همکاری‌های چهارجانبه در کابل برگزار شد

گزارشگر:هارون مجیدی/چهار شنبه 5 حوت 1394 - ۰۴ حوت ۱۳۹۴

چهارمین دور نشست همکاری‌های چهارجانبۀ صلح با اشتراک نمایندهگان امریکا، چین و پاکستان دیروز (سه‌شنبه، ۴اسفند) در کابل برگزار شد.
در دور سوم نشست‌های چهار جانبه که به تاریخ ۱۷ دلو در اسلام‌آباد برگزار گردیده بود، توافق شده بود که دور چهارم این نشست در چهارم حوت در کابل برگزار شود.
mandegar-3چهارمین نشست همکاری‌های چهار جانبۀ صلح به‌طور رسمی با سخنرانی صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان آغاز شد.
وزیرخارجۀ افغانستان در سخنرانی‌اش گفت: «نقشۀ راه و چارچوب گفت‌وگوهای صلح در نشست سوم در اسلام‌آباد مورد تأیید قرار گرفته است. در نشست چهارم که اکنون برگزار شده، در مورد جزییات گفت‌وگوهای صلح، زمان و مکان آن بحث صورت می‌گیرد».
آقای ربانی با تأکید بر اهمیت روند گروه چهارجانبه از اشتراک‌کننده‌گان این نشست خواست که بر سر آغاز هرچه زودتر اقدامات میان علمای افغانستان و پاکستان برای حمایت از صلح در افغانستان و ایستاده‌گی در برابر خشونت، توافق صورت گیرد.
صلاح‌الدین ربانی گفت: «در میان سایر گام‌ها برای اعتمادسازی در این روند ما خواهان کاهش قابل ملاحظۀ خشونت در برابر مردم افغانستان هستیم. این خواست ما آزمون برای موفقیت بهخاطر تلاش‌های مشترک ما در روند صلح می‌باشد».
وزیر خارجۀ افغانستان در ادامۀ سخنان خود گفت: «با آغاز و ادامۀ گفت‌وگوها با آن‌عده از گروهای طالبان که مسیر سیاسی را انتخاب می‌کنند، روی دست‌گرفتن همه اقدامات لازم برای تنگ ساختن فضا به گروه‌های مخالف صلح بهشمول نابودسازی پناه‌گاهای امن و سیستم‌های حمایه‌یی آن‌ها عزم و تعهد مشترک مارا ثابت می‌سازد».
به گفتۀ آقای ربانی، گروه چهارجانبه در مرحلۀ حساس قرار دارد و تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشته است.
وزیر خارجۀ افغانستان افزود: گروههای مسلح که از پیوستن به گفت‌وگوهای صلح امتناع ورزیده و به خشونت ادامه می‌دهند، باید بدانند که پیام ما به آن‌ها واضح است، قوای امنیتی دلیر ما در مبارزه به آنان عمل کرده و در همه‌جا از خون‌ریزی و دهشتی که آن‌ها مرتکب می‌شوند، جلوگیری خواهند کرد.
آقای ربانی از اشتراک کنندهگان این نشست خواست تا این گروه جزییات گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروههای طالبان را پیش از پایان ماه فبروری طرح کنند.
وزیر خارجه افغانستان گفت که در عین زمان که حکومت افغانستان تلاش برای تأمین صلح را ادامه می‌دهد، به دفاع از افغانستان و سرکوب همه نیروهای که می‌خواهند سد راه دست‌آوردهای تاریخی این کشور گردد نیز ادامه خواهد داد.
وزیرخارجۀ افغانستان بیان داشت، افغانستان از صلح استقبال می‌کند، اشرف غنی رییس جمهو ر و عبدالله رییس اجراییه در سخنرانی‌های شان از تامین صلح در کشور استقبال کرده اند و از طالبان، حزب اسلامی و سایر شورشیان خواستار پیوستن به روند صلح گردیده اند.
وزیر خارجۀ افغانستان که پیش این و بعد از شهادت استاد برهان‌الدین ربانی به عنوان رییس شورای عالی بود با اشاره به ساختار جدید این شورا گفت: تجدید شدن ساختار رهبری شورای عالی صلح نشان می‌دهد که افغانستان ارادۀ ملی برای تامین صلح دارد.
آقای ربانی همچنان تاکید کرد تروریسم تنها پیوند به افغانستان نداشته بلکه پیوندهای منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی دارد.
وزیر خارجۀ افغانستان، همچنان نقش پاکستان را در گفت‌وگوهای صلح مهم خواند و اظهار امیدواری کرد که تا اقداماتی صورت گیرد که عالمان مذهبی افغانستان و پاکستان در مورد صلح اجلاسی را برگزار کنند.
در عین حال، روزنامۀ داون چاپ پاکستان خبر داده است، محمد عاصم سلیم باجوه، سخنگو و مدیر کل روابط عمومی داخلی ارتش پاکستان اعلام کرد که ژنرال راحیل شریف رییس ستاد ارتش این کشور در دیدار با مقامات قطر گفت‌وگوی طولانی در مورد روند صلح افغانستان از طریق دفتر قطر انجام داده است.
یکی از مقامات امنیتی پاکستان در مورد دیدار رییس ستاد ارتش پاکستان از قطر گفت: پاکستان تلاش می‌کند تا برای گرد آوردن تمام طرفین حمایت قطر را جلب کند. دفتر سیاسی قطر مرتبط به گروه ملا اختر منصور است.
این در حالی است که مقام‌های وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده‌اند، تا یک ماه دیگر جنگ‌های سختی در افغانستان آغاز خواهد شد.
آنان گفته اند که معلومات دقیقی از آماده‌گی‌های طالبان و سایر گروه‌های تروریستی برای جنگ با نظامیان افغانستان وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.