وضعیت ناهنجار پناهجویان افغانستان در مرز مقدونیه و یونان

- ۰۸ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3پس از بسته‌شدن مرز مقدونیه بر روی پناهجویان افغانستان، هزاران آواره پریشان حال در یونان به سر می‌برند. تنها رقم اندکی از اتباع سوریه و عراق اجازه ورود به خاک مقدونیه را دارند. در عین حال هزاران پناهجوی دیگر روزانه وارد یونان می‌شوند.
رسانه‌های محلی یونان از گشایش اردوگاه تازه در دیاواتا در نزدیکی شهر تسلیونیکی خبر می دهند. صبح دیروز صدها پناهجوی دیگر به قصد گذشتن از مرز مقدونیه از این محل به راه افتادند.
نزدیک به سه هزار پناهجوی سوریایی و عراقی در منطقه سرحدی میان یونان و مقدونیه انتظار می‌ کشند تا به سفر خود ادامه بدهند. این مرز اما به تکرار موقتاً بسته می‌شود. مثلا دیروز قبل از ظهر تنها چند صد نفر موفق به عبور از آن شدند.
از هفته گذشته که مرز مقدونیه بر روی پناهجویان افغانستان مسدود گردید، تعداد زیادی از آنان دوباره به کشور یونان انتقال یافتند. این پناهجویان که در حال حاضر به شهر پیره رسیده اند، با ممانعت پولیس برای رفتن به شمال این کشور روبرو شده اند.
تعداد بی‌شمار پناهجویان افغانستانی در پارک ویکتوریا در شهر آتن تجمع کرده اند. در حقیقت این یکی از مراکز چانه زنی برای قاچاقبران و پناهجویان به شمار می رود. با بسته شدن مرز مقدونیه بر روی پناهجویان افغان بازار قاچاقبران رونق بیشتر گرفته است. حالا آنان در بدل انتقال پناهجویان از مسیرهای دیگر به شمال اروپا سه هزار یورو مطالبه می کنند که این راه می تواند از طریق آلبانیا به سوی ایتالیا باشد.
بخش دیگر از ماجرا را تظاهرات کشاورزان در شهر لاریسا تشکیل می دهد. اتوبوس های حامل پناهجویان که از مرز مقدونیه بازگشتند در این شهر با موانع ایجاد شده بر روی جاده روبرو شدند.
از چند هفته بدینسو دهقانان در اعتراض به برنامه اصلاحاتی دولت یونان در خصوص بازنشستگان دست به راه پیمایی زده اند. تظاهرات آنان در کنار چالش های دیگر بر مشکلات پناهجویان نیز افزوده است.
پولیس این منطقه در این مورد می گوید: «از اداره پولیس دستور یافتم که بس ها از محلی به اینجا می آیند، جایی که در حال حاضر مشکلات وجود دارد. پس از آن پناهجویان به سفر خود ادامه می توانند.»
در همین حال، یونان از تصمیم کشورهای بالقان شدیداً انتقاد کرده است. اتریش و برخی کشورهای دیگر مسیر بالقان تصمیم گرفته اند که ادامه سفر مهاجران را محدود کنند. یونان حتی سفیر خود را از اتریش فراخوانده است. وزیر خارجه یونان هدف از فراخوانی سفیرش را مشوره دهی برای اجتناب از تیره شدن روابط دوستانه میان یونان و اتریش بیان نموده است.
پیش از این یووانس موزالاس، معاون وزارت امور مهاجرین یونان نیز هشدار داده بود که در صورت دوام این حالت کشورش مانع اجرای تصمیم های اتحادیه اروپا خواهد شد.
او گفت: «یونان هرگز نمی پذیرد که تبدیل به لبنان اروپا گردد. ما نمی خواهیم محل انبار افراد گردیم، حتی اگر تعهد کمک های بشری نیز برای ما داده شود.»
این گفته ها در حالی مطرح می شوند که روزانه جزایر لیسبوس، خیوس و کوس یونان گواه سرازیر شدن حدود سه هزار آواره در روز اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.