ریاست‌اجرایی: به زودی کار کمیتۀ گزینش آغاز می‌شود یک عضو کمیتۀگزینش: حکومت سهل‌انگاری می‌کند

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 9 حوت 1394 - ۱۰ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3برای ادامۀ کار کمیتۀ گزینش سهل‌انگاری صورت می‌گیرد، زیرا حکومت از برگزاری انتخابات پارلمانی و لویه جرگه هراس دارد.
یک عضو کمیته گزینش می‌گوید: اعمال نفوذ برخی حلقات سیاسی در درون حکومت یکی از عوامل اصلی عدم آغاز کار کمیته گزینش است.
به گفته او: حلقات سیاسی بیرونی و درون نظام در صدد تضعیف حکومت از طریق عدم آغاز کار کمیته گزینش اند.
اما ریاست ‌اجرایی به مردم وعده می‌سپارد که به زودی مردم افغانستان شاهد ادامۀ کار کمیته گزینش خواهند بود.
مشاور امور فرهنگی ریاست‌ اجرایی می‌گوید: هفتۀ گذشته فیصله نهایی شد که به زودی رییس‌جمهور طی فرمان مجدد، دستور ادامۀ کار کمیته گزینش را صادر کند.
چندی پیش و بر اساس فرمان ریاست جمهوری و پیشنهاد کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، کمیته گزینش برای انتخاب اعضای جدید کمیسیون انتخابات تشکیل شد، اما به دلیل رد شدن اصلاحات در قانون انتخابات از سوی مجلس نمایندگان، کار این کمیته با مشکل حقوقی روبه‌‍رو شد و تا اکنون کار آنان معطل قرار داده شده است.
نعیم ایوب‌زاده عضو کمیته گزینش می‌گوید: حکومت از برگزاری انتخابات پارلمانی و برگزاری لویه جرگه هراس دارد و به همین دلیل کندکاری و سهل‌انگاری برای ادامه کار کمیته گزینش صورت می‌گیرد.
به گفته ایواب‌زاده: از یک طرف باید انتخابات طوری برگزار شود که برای تمام مردم افغانستان و جامعه جهانی قابل قبول باشد و از جانبی هم حلقات سیاسی بیرون از حکومت درصدد تضعیف حکومت از این طریق اند.
این عضو کمیته گزینش تاکید کرد: اعمال نفوذ برخی حلقات سیاسی درون حکومت که نمی‌خواهند کار کمیته گزینش آغاز شود، یکی دیگر از این عوامل است.
او می‌گوید: در حال حاضر اعضای کمیته گزینش منتظر یک راه حل قانونی و منتظر فرمان رییس‌جمهور برای ادامه کارشان هستند.
و اما سیدآقا فاضل سانچارکی مشاور امور فرهنگی ریاست‌اجرایی می‌گوید: هفتۀ گذشته فیصله شد که به زودی رییس‌جمهور طی فرمان مجدد، دستور ادامۀ کار کمیته گزینش را صادر کند.
سانچارکی به مردم وعده سپرد که کار کمیته گزنیش به زودی آغاز می‌شود و حکومت وحدت ملی برای آوردن اصلاحات مصمم است، زیرا بدون آوردن اصلاحات، برگزاری انتخابات آینده غیرممکن است.
به گفته او: چون فرمان رییس‌جمهور که برای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی صادر شده بود، از سوی مجلس رد شد و کار کمیته گزینش با مشکل حقوقی مواجه شد، بنابراین اکنون حکومت در صدد راه حل حقوقی برای این مساله است.
مشاور امورفرهنگی ریاست ‌اجرایی همچنان اضافه کرد: برای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی باید مجرای قانونی پیدا می‌شد.
وی تأکید کرد، اکنون این راه حل حقوقی پیدا شده و بر اساس آن در آینده بسیار نزدیک ما و شما شاهد آغاز کار کمیتۀ گزینش خواهیم بود.
سانچارکی، اعلام نتایج انتخابات از سوی یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات را یک عمل شخصی و عقده‌مندانه شخص نورستانی می‌داند.
مشاور امور فرهنگی ریاست‌اجرایی می‌گوید: نورستانی این اقدام را بدون مشاوره و اطلاع رهبران حکومت وحدت ملی انجام داده و با مخالفت آنان مواجه شده است.
نعیم ایواب زده، پس از گذشت یک سال و چند ماه اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری توسط یوسف نورستانی را توهین به شعور ملت افغانستان خواند.
این عضو کمیته گزینش همچنان گفت: از تمامی رسانه‌های محترم خواهش می‌کنم که این مسالۀ پیش پا افتاده را بزرگ نکنند.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات هفته گذشته در یک نشست خبری نتایج انتخابات را پس از یک سال حکومت وحدت ملی اعلام کرد.
نورستانی اعلام کرد که پس از باطل شدن آرای تقلبی، در انتخابات سال ۱۳۹۳ آقای غنی بیش از ۳.۹ میلیون رای؛ ۵۵.۲۷ درصد آرا و آقای عبدالله بیشتر از ۳.۱ میلیون رای؛ ۴۴.۷۳ درصد آرا را بدست آورده بودند.
اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که این کمیسیون متهم به مدیریت ناسالم، انجام تقلبات گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.