وزارت صحت «شورای مؤقت طبی» ایجاد کرد

گزارشگر:چهارشنبه 12 حوت 1394 - ۱۱ حوت ۱۳۹۴

وزارت صحت افغانستان شورایی را جهت تنظیم خدمات پزشکی معیاری برای تأمین مصونیت بیماران و حمایت از پزشکان ایجاد کرد.
شورای ملی مؤقت طبی با ۲۴ عضو برای یک سال ایجاد شده است. در این شورا نماینده‌گانی از وزارت‌های صحت، تحصیلات عالی، عدلیه، ریاست‌های صحی وزارت‌های دفاع و داخله، ریاست امنیت ملی، اتحادیۀ پزشکان افغانستان، انجمن شفاخانه‌های خصوصی، انجمن صحت و برخی از نهادهای دیگر mandegar-3دولتی و غیردولتی عضو هستند.
تأمین مصونیت و ایجاد فضای اعتماد میان بیماران و پزشکان، بلند بردن ظرفیت کاری و خدماتی نهادهای بهداشتی، افزایش اعتبار کاری پزشکان افغانستان در سطح منطقه و معیاری‌سازیخدمات انستیتوت‌های خصوصی پزشکی در کشور از اهداف این شورا هستند.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۱ حوت/اسفند) هنگام گشایش شورای پزشکی گفت که این شورا با تأیید کابینه ایجاد شده و پس از یک سال، به گونۀ دایمی و مستقل فعالیت خواهد کرد.
شورای مؤقت پزشکی با حضور وزیران تحصیلات عالی، عدلیه و کار و امور اجتماعی و نماینده‌گان وزارت‌های دفاع و داخله، ریاست امنیت ملی و نهادهای بهداشتی داخلی و بین‌المللی گشایش یافت.
فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی این شورا را فرصتی خوب و کاری بنیادی در زمینۀ معیاری‌سازی خدمات بهداشتی و دفاع از حقوق بیماران می‌داند.
خانم مومند می‌گوید که شماری از دانشگاه‌های پزشکی چالش‌های عدیده‌یی دارند و این وزارت هیأت‌هایی به شماری از دانشگاه‌های پزشکی فرستاده تا نصاب آموزشی این دانشگاه‌ها را بهتر سازند.
او هم‌چنان می‌گوید که اگر ممکن باشد، گروهی از دادستان‌ها و قاضی‌ها در زمینۀ مسایل پزشکی آموزش ببینند تا دعواهای پزشکی به گونۀ درست حل‌وفصل شوند و حق به حقدار برسد.
نسرین اوریاخیل، وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان می‌گوید که در بخش‌های بهداشتی به قوانین کار توجه نمی‌شود. به گفتۀ او، شماری از پزشکان در بسیاری از شفاخانه‌ها بیش از ۱۸ ساعت کار می‌کنند که این مسأله سبب ناراحتی مردم و درمان نادرست بیماران می‌شود.
با وجود صدها مرکز درمانی خصوصی و دولتی در افغانستان، هنوز شمار زیادی از بیماران به دلیل عدم موجودیت خدمات درمانی معیاری و داروهای کم‌کیفیت و قاچاقی، برای درمان به خارج از کشور می‌روند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.