اظهارات وابستۀ پاکستان در مقام شورای عالی صلح

گزارشگر:شنبه 15 حوت 1394 - ۱۴ حوت ۱۳۹۴

پیر سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح که از او به عنوانِ یکی از اصلی‌ترین اعضای آی‌اس‌آی در افغانستان یاد می‌شود، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که جنگ در برابرِ طالبان را جایز و مفید نمی‌داند. او همچنان، مداخله و نفوذ پاکستان در امور افغانستان را رد می‌کند و آن را «تبلیغات»ِ رسانه‌ها و تصورِ مردم عنوان می‌دارد.
گیلانی در حالی جنگ دولت در برابر طالبان را ناجایز می‌شمارد که روزانه طالبان صدها تن را در افغانستان می‌کشند و روزانه ده‌ها تن از پاک‌ترین و صادق‌ترین جوانان کشور در سنگرهای داغِ دفاع در برابر طالبان شهید می‌شوند.
مسلماً کم نیستند شمارِ چهره‌های جهادی‌یی که در صف طالبان قرار داشتند و دارند؛ آنان همه از سرِ وابسته‌گی به سازمان استخبارات پاکستان، در صف طالبان قرار می‌گرفتند. اما کسی که جنگ در برابر طالبان را مشروع نمی‌داند، چرا در رأس شورای عالی صلح قرار گرفته است؟
جالب است که بخش دومِ سخنان آقای گیلانی، بسیار زود دروغ از آب برآمد. گیلانی در مصاحبه‌اش گفت که نفوذ پاکستان در افغانستان به اندازه‌یی که افغان‌ها باور دارند و رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند، نیست. اما هم‌زمان با اظهارات او، سرتاج‌ عزیز مشاور سیاست خارجی پاکستان اعتراف کرد که پاکستان بر طالبان نفوذ دارد و سال‌هاست که رهبران طالبان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند و از سهولت‌هایی نیز برخوردارند.
رد سخنان آقای گیلانی توسط اربابش آقای سرتاج عزیز، نشان داد که گیلانی بیشتر از مقاماتِ پاکستانی در خدمتِ آی‌اس‌آی است و به عنوان پاسدار منافع پاکستانی‌ها فعالیت می‌کند و مزد می‌گیرد. بنابراین، قرار گرفتن چنین شخصی در سمتِ ریاست شورای عالی صلح نیز می‌باید به خواست و حمایتِ مقام‌های پاکستان صورت گرفته باشد. مسلماً پاکستانی‌ها به مددِ چنین ابزاری، می‌توانند هم طرفِ طالبان و هم طرفِ دولت افغانستان در شورای عالی صلح را در کنترل داشته باشند.
اظهارات بلندترین مقامِ شورای عالی صلح افغانستان، نشان داد که روند صلح در افغانستان مراحلِ بسیار پیچیده‌یی یافته و حالا کسانی ریاست شورای عالی صلح را به‌دست گرفته‌اند که در برابر مردمِ افغانستان موضع می‌گیرند و دست‌کمی از طالب ندارند.
آقای گیلانی که در طول مبارزات سیاسی‌اش، از فرمان‌بردارانِ پاکستان شناخته شده است و باری خودش نیز در گفت‌وگو با تلویزیون طلوع، روابط عمیقش با سازمان استخباراتی پاکستان را تأیید کرده است. بنابراین، او باید چنین باشد؛ اما مسلماً حضور چنین فردی در شورای عالی صلح، مردم افغانستان را به مدیریت کلان کشور، مشکوک و نسبت به بحثِ صلح کاملاً بی‌باور می‌سازد و به این نتیجه می‌رساند که ما در مدارِ بازی‌های جدیدِ پاکستان به نامِ صلح قرار گرفته‌ایم.
سخنان آقای گیلانی رییس شورای عالی صلح، کمتر از سخنانِ یک مزدورِ پاکستان نیست. مردم انتظار دارند که ریاست جمهوری در برابرِ این نوع اظهارات واکنش نشان دهد. مسلماً سکوت ریاست جمهوری در برابر سخنان رییس شورای عالی صلح، نشان از آن خواهد داشت که میانِ آقای گیلانی و شخص رییس‌جمهور نسبت به جایز ندانستنِ جنگ در برابر طالبان، اتفاقِ نظر وجود دارد و به عبارت دیگر، ارگ به سیطرۀ آی‌اس‌آی درآمده و خون‌ شـهدای مبارزه با توحش طالبانی، پایمال شده است.
از طرف دیگر، ریاست اجرایی نیز مکلفیت دارد که در برابر سخنان رییس جدید شورای عالی صلح واکنش نشان دهد؛ زیرا سخنان آقای گیلانی حتا مشروعیت مقاومتِ گذشته در برابر طالبان را نشانه گرفته و خبر از تحولات تازه و ناخوشایند می‌دهد.
دیده شود که داکتر عبدالله در برابر اظهارات آقای گیلانی چه واکنشی نشان خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.