حسن الترابی ، بزرگتر از ارکون، ابوزید و سروش بود

گزارشگر:دوشنبه 17 حوت 1394 - ۱۶ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3منابع سودانی از درگذشت رییس حزب کنگره مردمی و موسس اخوان المسلمین سودان در سن ۸۴ سالگی خبر دادند.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع سودانی اعلام کردند که حسن الترابی، رییس حزب کنگره مردمی این کشور که یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی و فرهنگی در سودان و جهان است در سن ۸۴ سالگی در بیمارستانی در خارطوم درگذشت.
وی در سال ۱۹۳۲ در کسلا به دنیا آمد و در دانشگاه خارطوم در رشته حقوق تحصیل کرد. بعد در دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۵۷ لیسانس گرفت و در سال ۱۹۶۴ نیز مدرک دکترای خود را از دانشگاه سوربن فرانسه اخذ کرد.
الترابی که زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی را به خوبی صحبت می‌کرد به اخوان المسلمین پیوست و در سال ۱۹۶۹ یکی از رهبران آن شد اما بعدا از اخوان المسلمین جدا شد. او دوست اسامه بن لادن و مخالف سرسخت عمرالبشیر، رییس‌جمهور سودان بود.
حسن الترابی فعالیت سیاسی متعددی داشت که مهمترین آنها میزبانی از اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده و مشارکت در کودتای نظامی عمر البشیر و تاسیس اخوان المسلمین سودان بود.
حسیب عمار، خبرنگار در قاهره می‌گوید که اندیشۀ دکتر حسن ترابی که به پدر معنوی اسلامگرایان سودان شهرت داشت و از رهبران پرنفوذ جنبش اسلام سیاسی در جهان اسلام بود، درست مثل اندیشه سید جمال الدین تا حد زیاد در تضاد با فکر این جریان بود. در سیاست عملی او را به تمامیت خواهی و پرخاشگری متهم می‌کردند. من به آن بخش از شخصیت او کاری ندارم. اما ترابی با دانش دائرهالمعارفی و فهم عمیقی که از دین داشت بزرگتر از سید جمال الدین بود و در دیدگاه‌های تجدد خواهانه‌اش در مورد حدیث، فقه واصول فقه، از بسیاری از دانشمندان تجدد طلبی که امروز بیشتر نام‌شان سر زبان‌ها است، مثل محمد ارکون، نصر ابوزید و عبدالکریم سروش، سبقت داشت.
به گفتۀ این خبرنگار، او از اوایل دهۀ سال ۱۹۷۰ میلادی به این سو به طرح دیدگاه‌های مغایر بیشتر دانشمندان مسلمان آغاز کرد. ترابی چندین کتاب در زمینه بازنگری در تفسیر، حدیث، فقه و اصول فقه و حتی علم کلام نوشته است.
به گفتۀ عمار، او برخلاف بیشترعلمای مسلمان، معقتد بود که زن می‌تواند درنماز پیشوا و امام باشد ومردها به او اقتدا کند. حتی می‌گفت زن غیر مسلمان- وهمچنین یک مرد غیرمسلمان- می‌تواند رهبر یک جامعه اسلامی باشد، مشروط بر اینکه عادلانه حکومت کند. همچنین برخلاف بسیاری دانشمندان مسلمان، دکتر حسن ترابی باور داشت که یک زن مسلمان می‌تواند با یک مرد غیر مسلمان مسیحی یا یهودی ازدواج کند.. زن می‌تواند مثل مرد میراث ببرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.