نخستین دختر مدال‌آور افغانستان: مــی‌خواهــم در المپیک هم طلا بگیرم

گزارشگر:شنبه 22 حوت 1394 - ۲۱ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3سمیه غلامی، نخستین مدال‌آور طلا در تاریخ افغانستان که این مدال طلا را در رشتۀ تکواندو در مسابقات جنوب آسیا به‌دست آورد، میگوید که تلاش میکند تا با راه‌یابی به بازیهای المپیک سال ۲۰۱۶، اولین مدال‌آور زن باشد که برای افغانستان مدال المپیک بیاورد.
قبل از این روح الله نیکپا برای اولین‌بار در تاریخ افغانستان توانست در المپیک ۲۰۰۸ پکینگ و ۲۰۱۲ لندن مدال برنز را برای افغانستان به‌دست آورد.
بانو غلامی نیز نخستین تکواندوکار زن افغانستانی بود که در دوازدهمین دور مسابقات قهرمانی جنوب آسیا نخستین مدال طلا را برای افغانستان گرفت.
او به بیبیسی گفت که اکنون رویای او کسب سهمیۀ المپیک ۲۰۱۶ است.
قرار است در مسابقاتی که برای کسب سهمیه دو ماه بعد برگزار شود، با رقیبانش در کشور فلیپین به میدان مبارزه رود.
این ورزش‌کار ۲۲ سالۀ افغانستان میگوید، تا گرفتن مدال طلا در جنوب آسیا نیز مشکلات زیادی را پشت سرگذاشته است.
او در مهاجرت زنده‌گی کرده و متولد ایران است. با خانوادهاش آن‌جا زنده‌گی میکند.
خانم غلامی میگوید که در مسابقات جنوب آسیا توانسته است، رقیبانش را از کشورهای نپال، بوتان و سیرلانکا از سر راه بردارد. با غلبه بر این رقیبان مدال طلا را به کابل آورد.
او بیان کرد که تلاش تیم تکواندوی افغانستان بود که این کشور در مسابقات جنوب آسیا از میان هشت کشور در جایگاه چهارم ایستاد شد. در این مسابقات تیم تکواندو پسران، ۵ مدال طلا و یک نقره گرفتند. تیم دختران نیز یک طلا و یک برنز را از آن خود کردند. او میگوید که از کودکی به ورزش علاقه داشته، ولی شرایط به گونهیی بوده که نتوانسته به این آرزویش در کودکی برسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.