هشدار معاون اول مجلس به ستون پنجم

گزارشگر:هارون مجیدی/یک شنبه 23 حوت 1394 - ۲۲ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3مجلس نماینده‌گان پس از سه دوره انتخابات، توانست معاون اول خود را انتخاب کند، اما در انتخاب معاونیت دوم باز هم ناکام ماند.
مجلس نماینده‌گان در چهارمین دور انتخابات درونی خود، توانست با اکثریت آرای نماینده‌گان حاضر ظاهر قدیر را به حیث معاون اول این مجلس انتخاب کند.
در دور اول انتخابات دیروز برای گرفتن پست معاونت اول مجلس، محمد صالح سلجوقی و محمد نعیم لالی کاندیدا بودند که آقای سلجوقی با گرفتن ۶۸ رأی تایید و نعیم لالی حمیدزی با گرفتن ۸۹ رأی تایید نتوانستند رای پنجاه به علاوه یک که ۹۷ رأی بود را بگیرند و در این پست موفق نشدند.
در پست معاونت دوم دیروز پنج نفر هریک سید اکرام الدین، زهرا توخی زابلی، سیمین بارکزی و شیخ نعمت الله غفاری نامزد بودند که این نامزدان نیز رای تاییدی‌شان کمتر از ۹۷ رأی بود و موفق نشدند که این پست را بگیرند.
در دور دوم که رقابت میان ظاهر قدیر و همایون همایون برگزار شده بود، آقای قدیر توانست با کسب ۱۳۸ رأی تایید به کرسی معاونیت اول تکیه بزند.
همایون همایون با دریافت ۳۶ رأی تایید از کرسی معاونیت اول باز ماند.
نامزدان پست معاونیت اول حکومت را به مداخله در امور داخلی به ویژه به درازا کشیدن انتخابات هیأت اداری مجلس، متهم کردند.
همایون همایون گفت: رییس‌جمهور و آقای اتمر در امور داخلی مجلس مداخله می‌کردند و هدف من رساندن آقای قدیر به معاونیت بود که رساندیم.
آقای همایون به حکومت هُشدار داد که در امور داخلی مجلس مداخله نکند وگرنه با پاسخ محکم اعضای مجلس روبهرو می‌شوند.
ظاهر قدیر نیز در سخنان کوتاهی پس از کسب معاونیت اول مجلس گفت: «می‌خواهم به ستون پنجم اعلام کنم که از همین حالا آماده‌گی بگیرد که نظر نماینده‌گان ملت را تغییر داده نمی‌تواند.»
پیش از این انتقادها از غیر حاضری ظاهر قدیر در میان نماینده‌گان موجود بود، اما آقای قدیر در این مورد افزود: «تعهد می‌کنم که در این دوره غیر حاضری نخواهم کرد؛ در سال گذشته مجبور بودم به خاطر مبارزه با داعش به ننگرهار بروم و دوباره از همین‌جا علیه داعش اعلام جنگ می‌کنم».
این بار دوم است که ظاهر قدیر نمایندۀ مردم ننگرهار به عنوان معاون اول مجلس انتخاب می‌شود.
آقای قدیر در سال پنجم کاری مجلس نماینده‌گان، حنیف اتمر مشاور شورای امنیت افغانستان را متهم به حمایت از گروه داعش در ننگرهار کرده گفت که او اسناد محکمی در این زمینه دارد که با افشای آن حکومت با سقوط روبه‌رو خواهد شد.
بعد از مطرح شدن این اتهامات، ریاست جمهوری هیأت حقیقت‌یابی را موظف ساخت تا نتایج تحقیقات خود را به ریاست جمهوری و مردم گزارش دهند که با گذشت چندین ماه هنوز یافته‌های این هیأت با مردم شریک ساخته نشده است.
دور سوم انتخابات درونی مجلس بر سر انتخاب معاونیت دوم نیز به دور چهارم رفت و قرار است این دور میان نعمت الله غفاری و محمد نذیر احمدزی فردا برگزار شود.
در کنار مطرح شدن مداخلات رییس‌جمهور و مشاور شورای امنیت افغانستان در انتخابات هیأت اداری مجلس، برخی از اعضای مجلس گفته‌اند که برای گزینش معاون اول و دوم پول توزیع شده است.
بر اساس اصول وظایف داخلی مجلس، اگر نامزدان برأی کسب عضویت هیأت اداری در سه دوره انتخابات، نتوانند پست‌های انتخابی مجلس را از آن خود کنند، دور چهارم رقابت میان نامزدانی که در سه دوره بیشترین درصدی آرا را کسب کرده‌اند، برگزار می‌شود.
بر همین اساس، رقابت فردا به منظور کسب معاونیت دوم مجلس، نذیر احمدزی که در دور اول ۴۷.۲۲ درصد آرا و شیخ نعمت الله غفاری که در دور سوم ۴۴.۹۷ در صد آرا را از آن خود کرده بودند، برگزار خواهد شد.
مجلس نماینده‌گان نزدیک به یک هفته است که در تکمیل کردن اعضای هیات اداری خود ناکام است.
در دوره‌های قبلی انتخابات درونی مجلس، معاون اول، منشی و نایب منشی مجلس مشخص شده و معاونیت دوم تاهنوز مشخص نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.