ادامه همکاری‌ها در گرو اصلاحات

گزارشگر:چهارشنبه 26 حوت 1394 - ۲۵ حوت ۱۳۹۴

رییس‌جمهور غنی می‌گوید که افغانستان در اولویت‌ ناتو قرار دارد. آقای غنی در دیداری با ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) در کابل می‌گوید که کشورهای زیادی برای جلب‌ توجه ناتو تلاش می‌کنند، با این حال افغانستان در این میان توانسته رابطۀ گسترده و مستحکمی را با این سازمان بر قرار کند.
mandegar-3به گفتۀ رییس جمهور حضور افغانستان به عنوان یکی از اولویت‌های ناتو، دستآوردی بزرگ است و این موضوع تأثیری مثبت بر آیندۀ کشور دارد.
دبیرکل ناتو نیز در این دیدار از تعهد قوی و ثابت این سازمان با افغانستان خبر می‌دهد و می‌گوید که نیروهای امنیتی را تنها نخواهند گذاشت و کمک‌های‌شان را با نیروهای هوایی نیز ادامه می‌دهند.
آقای استولتنبرگ می‌افزاید که هدف حضور آمریکا و نیروهای ناتو در افغانستان مبارزه با تروریسم است و برای دست یافتن به این هدف از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.
ینس استولتنبرگ تأکید می‌کند که باید اصلاحات در نظام افغانستان وارد شود تا این سازمان بتواند اعضایش را برای ادامۀ کمک‌ها به این کشور قناعت دهد.
به گفتۀ دبیرکل ناتو در نشست ورسای امسال روی چگونه‌گی دوام بهتر کمک‌ها به افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد.
نشست ورسا قرار است در ماه جولای امسال برگزار شود و تأمین امنیت، ثبات و انکشاف افغانستان از جمله موضوعات مورد بحث این نشست عنوان شده است.
در همین حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ملاقات کرد.
رییس اجرایی کشور در ادامه صحبت‌های خویش خویش افزود: امنیت یکی از چالش‌های عمده‌ی نیروهای مسلح افغانستان بود و قوای مسلح کشور برای دفاع از تمامیت ارضی کشور با طالبان و تروریست‌های بین المللی در مناطق مختلف کشور جنگیدند. برنامه‌های دشمن در تصرف مناطق و ایجاد مشکلات برای کشور ناکام گردید.
رییس اجرایی در صحبت‌های خویش دلائل و انگیزه‌های نا امنی در افغانستان را با برنامه‌های حکومت به تفصیل برشمرد. رییس اجرایی در صحبت‌های خویش همچنان علاوه کرد: قوای مسلح کشور برای دفاع از کشور با تمام قوت و توان آماده است و تروریست‌ها به هیچ‌صورت نمی‌توانند به آمال و آرزوهای شوم خویش دست یابند.
دبیرکل ناتو در این نشست با قدردانی و تشکر از استقبال حکومت افغانستان، روابط میان افغانستان و ناتو را تاریخی، مستحکم و پایدار خواند. دبیرکل ناتو در ادامه صحبت‌های خویش افزود: سال گذشته از نگاه امنیتی برای حکومت و قوای مسلح افغانستان سال دشواری بود، ولی قوای مسلح افغانستان به صورت مستقلانه و تحسین برانگیز از کشور دفاع کردند و دشمنان افغانستان و انسانیت را شکست دادند.
دبیرکل ناتو در صحبت‌های خویش افزود: رهبری ناتو و مسوولین نظامی و ملکی این سازمان در افغانستان برای مبارزه با تروریزم، ادامه همکاری‌های مشترک و دفاع از دستاوردهای سالیان اخیر متعهد و آماده‌اند.
دبیرکل ناتو ابراز امیدواری نمود که همکاری‌ میان ناتو و افغانستان در نشست‌های وارسا و بروکسل بیشتر از پیش استحکام و گسترش یابد.
رییس اجرایی کشور در صحبت‌های خویش علاوه کرد: قوای مسلح افغانستان به تنهای توانای دفاع از کشور را دارند. ولی به رغم این،‌ قوای مسلح افغانستان به تعلیم،‌ تجهیز و همکاری در عرصه استخبارات نیازدارند. امیدواریم همکاری میان ناتو و افغانستان در این عرصه به صورت دوام‌درا و درازمدت ادمه یابد.
در این نشست همکاری‌های نظامی-امنیتی، اصلاحات انتخاباتی، مبارزه با فساد،‌ مراعات حقوق بشر و آخرین تحولات سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.