کمیسیون مستقل حقوق بشر: افزایش خشونت علیه زنان تکان‌دهنده است

- ۱۳ عقرب ۱۳۹۱

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، از آغاز سال جاری هجری شمسی تا اکنون نزدیک به چهار هزار و پنجصد قضیه خشونت علیه زنان را ثبت کرده است.
به گفته مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، این آمار افزایش بی‌سابقه در میزان خشونت علیه زنان را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید: میزان خشونت علیه زنان در این کشور به شکل نگران کننده در حال افزایش است.
ثریا صبحرنگ کمیشنر بخش حمایه و انکشاف حقوق زن در این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: قضیه‌های خشونت با زنان که امسال در کمیسیون حقوق بشر ثبت شده اند، افزایش قابل ملاحظه را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهند: در شش ماه اول امسال حدود ۴ هزار قضیه خشونت علیه زنان و در ماه میزان ۵۰۰ مورد خشونت در کمیسیون حقوق بشر ثبت شده اند. در این میان در شش ماه اول امسال، ۶ مورد قتل ناموسی و ۳۳ مورد تجاوز جنسی شامل است که این واقعاً قابل نگرانی و تکان دهنده است. اصلاً در سال‌های قبل سابقه نداشته است.”
فقر، ناامنی، پایین بودن سطح سواد و آگاهی مردم، فرهنگ معافیت از قانون و مجازات از عوامل افزایش میزان خشونت علیه زنان در افغانستان خوانده می شوند.
خانم صبحرنگ نیز این را تایید می‌کند و می‌گوید که همین عوامل سبب شده اند تا زنان در افغانستان به طور فزاینده مورد خشونت قرار بگیرند: “در تمام سال ۱۳۹۰ چهار هزار قضیهء خشونت علیه زنان نزد ما ثبت شده بود، اما حال در شش ماه اول سال حدود چهار هزار مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده ایم. بناً خشونت علیه زنان به شکل بسیار نگران کننده رو به افزایش است.”
مدافعان حقوق زن می‌گویند ادامه خشونت علیه زنان بدبختی‌های زیاد را در این کشور به باور آورده است.
خودسوزی، رو آوردن به کارهای غیراخلاقی، فرار از منزل، استفاده از مواد مخدر  و امثال این‌ها از پیامدهای خشونت علیه زنان در افغانستان به حساب می‌آیند.
فرار عاملان خشونت علیه زنان از چنگ قانون و عدم مجازات آنها کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و دیگر نهاد های مدافع حقوق زن را نگران ساخته است.
مدافعان حقوق زن می‌گویند برخورد قانونی با عاملان خشونت علیه زنان می تواند در کاهش میزان خشونت با زنان کمک کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.