رویای افغانستان برای تکمیل جاده ابریشم محقق می‌شود؟

گزارشگر:یک شنبه ۸ حمل 1395 - ۰۷ حمل ۱۳۹۵

دولت افغانستان در حالی بر تکمیل پروژه جاده ابریشم برای ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی تأکید می‌کند که به نظر کارشناسان افزایش ناامنی‌ها در شمال این کشور به ویژه با آغاز فصل گرما این پروژه را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.
در حالی که مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان بر تکمیل تاکید کرده است امابه نظر کارشناسان این پروژه با مشکلاتی همراه است.
mandegar-3سفارت چین در کابل نیز نسبت به تکمیل این پروژه تا اواخر اردیبهشت ماه سالجاری ابراز امیدواری کرده است.
هدف از ساختن راه باستانی ابریشم تبدیل‌شدن افغانستان به «چهارراه آسیا» است.
این پروژه افغانستان را به نقطۀ اتصال آسیای جنوبی، شرقی و غربی تبدیل خواهد کرد.
ژئو پولیتیکال مانیتور در این باره می‌نویسد که پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، ناامنی و حمله به نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافته است. نکته‌ قابل توجه این است که در زمان حمله نیروهای خارجی به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی، بخش‌های شمالی افغانستان حامی ناتو بودند که در عمل به نیروهای این سازمان در مقابله با طالبان این کشور کمک می‌کردند.
جاده‌ ابریشم مناطق دورافتاده‌ ولایت بدخشان را به شمال‌ غرب چین متصل خواهد کرد. بنابراین افغانستان و چین باید در بهبود زیرساخت‌ها برای پیشبرد این طرح همکاری نزدیکی داشته باشند. در این راستا بانک توسعه‌ آسیایی با برعهده گرفتن هزینه ساخت ۴۴ کیلومتر از این جاده، کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده و از ساخت ۱۰۸ کیلومتر دیگر از این جاده از «بهارک» تا «اشکاشم» نیز حمایت مالی خواهد کرد. ۳۰۸ کیلومتر باقی‌مانده نیز از کریدور منطقه واخان در بدخشان به چین می‌گذرد.
دولت اشرف‌غنی نیز با چین در این زمینه به توافق رسید تا پکن از ساخت این جاده حمایت مالی انجام دهد. زمانی که ساخت این جاده تکمیل شود، روابط اقتصادی کابل – پکن بهبود می‌یابد و افغانستان نیز سود هنگفتی از این پروژه بدست می‌آورد.
با توجه به رویکرد جدید دولت کابل، پاکستان که خود را خارج از این پروژه می‌بیند به احتمال فراوان سازمان آی‌.اس‌.آی استراتژی خود را در افغانستان تغییر می‌دهد و به یکی از عوامل افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در شمال افغانستان تبدیل می‌شود. احتمال می‌رود که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، طالبان و دیگر گروه‌های مخالف و مسلح دولت کابل را از طریق حمایت مالی،‌ اطلاعاتی و تسلیحاتی وادار کند تا در برابر نیروهای امینی افغانستان در شمال بجنگند.
اسلام‌آباد بر این باور است که با حمایت از گروه‌های افراطی در قسمت‌های شمالی افغانستان پکن و کابل را از همکاری اقتصادی برای ساخت جاده‌ ابریشم دلسرد می‌کند. نکته مهم این است که هدف نهایی پاکستان به دست گرفتن سیاست‌ افغانستان و شکل دادن آن برای تأمین منافع این کشور در منطقه است.
پاکستان خواستار تشکیل دولت مقتدر در افغانستان که بتواند منافع اسلام‌آباد را در منطقه به چالش بکشد، نیست و نمی‌خواهد که این کشور به منظور تضعیف قدرت نفوذ پاکستان در جنوب آسیا با هند متحد شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.