معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی: ۲۰۰ تن برای انجام تقلب در انتخابات پیش‌رو استخدام شده‌اند/ نهادهای ناظر انتخاباتی: کنار رفتن اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخابات کافی نیست

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 10 حمل 1395 - ۰۹ حمل ۱۳۹۵

در دو ماه اخیر بیش از ۲۰۰ نفر برای انجام تقلبات گسترده در انتخابات پیش‌روی در بخش‌‌های مختلفِ کمیسیون‌های انتخاباتی استخدام شده‌اند.
صدیق‌الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی می‌گوید: کنار رفتن نورستانی خطر تقلب را کم نخواهد کرد، زیرا افراد مشخصی در بخش‌های معین گماشته شدند تا تقلب را به جای اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی انجام دهند.
mandegar-3با این حال، شماری از نهادهای انتخاباتی به این باور اند تا زمانی‌که افراد واجد شرایط( مسلکی و بی‌طرف) به جای اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخابات تعیین نشوند، انتخابات سالم را شاهد نخواهیم بود.
این نظریات پس از آن ابراز می‌شود که دو روز قبل محمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات که متهم به تقلبات گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ است، از سمت‌اش کنار رفت.
صدیق‌الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی می‌گوید: نورستانی قبل از استعفاء بیش از ۲۰۰ نفر را در پُست‌های بسیار مهم جا به جا کرده است.
به گفته توحیدی: در دو ماه اخیر اعضای کمیسیون‌های انتخابات بیش از ۲۰۰ نفر را در بخش‌‌های مختلف انتخاباتی استخدام کردند، یعنی قبلاً برای تقلبات گسترده آماده‌گی گرفتند.
او به این باور است که کنار رفتن نورستانی خطر تقلب را کم نخواهد کرد، زیرا او قبل از رفتنش افراد مشخصی را در بخش‌های مشخص گماشته تا تقلبات را به جای اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی آنان انجام دهند.
توحیدی، محاکمه نشدن اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی را که تقلبات گسترده‌یی را انجام دادند و تنها کنار رفتن نورستانی را آن هم در اثر فشار، برای جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده موثر نمی‌داند.
وی می‌گوید: کسانی‌که متهم به تقلب اند، محاکمه نشدند و احساس شرم و خجالت هم نمی‌کنند، تمام این موارد اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی را جرأت خواهد داد تا آنان تقلبات بیشتر از نورستانی و سعادت را انجام دهند.
معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، کمیته گزینش را یک کمیته دولتی و خلاف پیشنهاد کمیسیون اصلاح نظامی انتخاباتی می‌داند که تعیین افراد در کمیسیون‌های انتخاباتی را با مشوره حکومت انجام خواهند داد.
توحیدی می‌گوید: با توجه به این مسایل امید مردم به این‌که ما در آینده یک انتخابات شفاف و سالم خواهیم داشت، به یأس مبدل شده و بدون شک ما شاهد یک انتخابات شفاف نخواهیم بود
بااین حال، جان‌داد سپین‌غر رییس موسسه اکسین می‌گوید: تا زمانیکه افراد واجد شرایط( مسلکی و بی‌طرف) به جای اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخابات تعیین نشوند، ما یک انتخابات سالم را شاهد نخواهیم بود.
او گفت: اگر افراد وابسته به حکومت و سیاسیون وغیر مسلکی گماشته شوند، پروسه رنگ سیاسی گرفته و مردم هم اعتماد نخواهند کرد که دراین صورت انتخابات شفاف نخواهیم داشت.
رییس موسسه اکسین به این باور است که آوردن تغییرات در کمیسیون‌های انتخاباتی یک بخشی از اصلاحات است، اما به هیچ عنوان کافی نیست.
سپین‌غر می‌گوید: اگر تنها تغییرات در کمیسیون انتخاباتی به میان بیاید و در بخش‌های مهم دیگر مانند برنامه‌ها، طرزالعمل‌ها و بخش‌های مهم کمیسیون انتخاباتی تغییرات نیاید، مشکل حل نمی‌شود.
وی تاکید کرد: آورد تغییرات بنیادی در بخش‌های مهم کمیسیون‌های انتخاباتی و حمایت سیاسیون از این روند، می‌تواند زمینه‌سازی یک انتخابات شفاف باشد.
او، لیست رای‎دهنده‌گان را یک مساله بسیار جدی دانسته گفت: اگر لیست رای‌دهنده‌گان تهیه نشود، بازهم ما شاهد تقلبات بسیار گسترده خواهیم بود.
به گفته او: بخش زنان کمیسیون انتخابات بسیار ضعیف است و در استخدام زنان در کمیسیون انتخابات مشکلات جدی وجود دارد، بنابراین باید این بخش تقویت شود.
محمد رفیق شهیر عضو پیشین مجلس نماینده‌گان، کنار رفتن نورستانی را در کاهش تقلبات کافی نمی‌داند به این باور است که اگر متقلبین محاکمه نشوند، کسانیکه به جای اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی بیایند، دست به تقلب خواهند زد.
به گفته او: عدم تامین امنیت سایت‌های رای‌دهی، و گزینش کارکنان کمیسیون‌های انتخاباتی در ولایات تنها برای یک روز نیز در انجام تقلب نقش دارد و باید برای این مسایل فکر اساسی شود.
شهیر تاکید کرد: استخدام افراد به صورت مقطعی که به خاطر پول وارد این پروسه می‌شوند، زمینه‌ تقلب را فراهم می‌کند، پس بهتر است که به جای این افراد معلمان مکاتب استخدام شوند، زیرا زمینه بازپرس از معلمان وجود دارد، چرا که آنان کارمند رسمی دولت اند و نمی‌توانند مانند افراد عادی مرتکب تقلب شوند.
وی افزود: مساله دیگر اینکه در حوزه‌های رای‌دهی باید لیست رای‌دهنده‌گان مشخص شود که با راه‌اندازیی این برنامه‌ها تا حد ممکن جلو تقلب و تخلف گرفته خوهد شد.
این عضو پیشین مجلس: وارد کردن نشان انگشت رای‌دهنده‌گان به لیست دیتابیست که توسط دستگاه‌های که تازه وارد شده تا اندازه می‌شود جلو تقلب را گرفت، البته اگر اراده برای جلوگیری از تقلب وجود داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.