اخــراج مـهاجـران از یونان آغاز شد

گزارشگر:شنبه 21 حمل 1394 - ۲۰ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3کشتی حامل دومین گروه مهاجرانی که از یونان به ترکیه بازگشت داده می‌شوند روز جمعه جزیره لیسبوس را ترک کرد. فعالان حقوق بشر گفته‌اند که عجله برای اجرایی کردن توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه باعث خرابی وضعیت مهاجران شده است.
روز جمعه چهار بس ۴۵ مرد را به قایقی رسانند که از لیسبوس عازم بندر دیکیلی در ترکیه بود. انتظار می‌رود که جمعاً ۱۴۰ نفر ظرف یک روز به ترکیه انتقال داده شوند.
این مهاجرین دومین گروهی اند که مطابق به موافقتنامه ترکیه با اتحادیه اروپا واپس به ترکیه فرستاده می شوند. روز دوشنبه ۲۰۲ نفر از یونان به ترکیه برده شدند.
آخرین اقدام برای جلوگیری از اخراج مهاجران از یونان
سه تن از فعالان مدافع پناهجویان هنگامی بازداشت شدند که به لنگر قایق چسپیدند تا مانع ترک گفتن آنجا شوند. ۳۰ تن دیگر در بندر لیسبوس جمع شده بودند وشعار می دادند که «اخراج را متوقف سازید»، «شرم بر تو اتحادیه اروپا» و «آزادی برای پناهجویان.»
توافقنامه اتحادیه اروپا با ترکیه حاکی از آن است که کسانی که بعد از ۲۰ مارچ به یونان آمده اند و تقاضای پناهندگی نداده اند و یا واجد شرایط پناهندگی نبوده اند، باید واپس به ترکیه فرستاده شوند. برای هر سوریایی که واپس به ترکیه فرستاده می شود، اتحادیه اروپا مکلف است که یک سوریایی دیگر را بپذیرد که در ترکیه درخواست پناهندگی داده است.
پس از آن که نخستین گروه مهاجران برگشت داده شد، افزایش تقاضاهای پناهندگی روند کار را کندتر کرده است. یونان مانند هر کشور دیگر نیاز دارد درخواست های پناهندگی را ارزیابی کند.
مقررات اتحادیه اروپا ایجاب می‌نماید که نخستین کشوری که شخص پناهنده به آنجا داخل می‌شود، تقاضای پناهندگی را ارزیابی کند. اگرچه سرازیر شدن اخیر پناهجویان برخی کشورها را واداشت تا بدون توجه به این مقررات به پناهجویان اجازه عبور از خاکش را جهت مسافرت به کشورهای مرکزی و شمالی اروپا بدهد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه اخطار داد که در صورتی که اتحادیه اروپا شرایط وضع شده در توافقنامه را تا ماه جون برآورده نسازد، انقره تا اخیر به آن پابند نمی ماند. به خصوص او گفت که در این پیمان به ترکیه جمعاً ۶ میلیارد یورو، آغاز مجدد گفت و گوها برای عضویت در اتحادیه اروپا و سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه در حوزه شینگن وعده شده است.
« ترس و درماندگی»
سازمان حقوق بشری عفو بین الملل گفته است کسانی که در زندان های دو جزیره یونانی نگه داشته شده اند، قربانی این برنامه ناسنجیده اتحادیه اروپا اند.
گوری فان گولیک، معاون مدیر اروپای عفو بین الملل در اعلامیه ای گفت: «در حاشیه اروپا، مهاجران در تونلی گیر افتاده اند که در انتهای آن روشنی نمایان نیست. ترتیبات بسیار ناقصی که با عجله و خراب تهیه شده است، آماده اشتباهات در جهت زیر پاگذاشتن حقوق و رفاه برخی از آسیب پذیرترین افراد می باشد.»
او گفت که در دو مرکز بسته برای مهاجران در دو جزیره یونان ۴۲۰۰ نفری گیرمانده اند که بعد از فرار از کشورهای شان در مورد آینده شان اطمینان ندارند.
خانم گولیک افزود: «کسانی که در لیسبوس و خیوس زندانی اند، عملاً دسترسی به معاونت حقوقی ندارند، دسترسی شان به خدمات و حمایت محدود است و به مشکل در مورد موقعیت کنونی و سرنوشت احتمالی شان اطلاع دارند. ترس و درماندگی محسوس اند.»
منابع حکومتی در یونان گفته اند که حدود ۱۵۰ پناهجو روز پنجشنبه در جزیره ساموس از کمپ بیرون رفتند، اما بعدتر متقاعد به برگشت شدند. همچنان مهاجران در جزایر یونانی برای جلوگیری از اخراج شان به یک اعتصاب غذایی شروع کرده اند و تقاضا می کنند که مرزهای کشورهای بالقان دو باره باز گردند.
درسال گذشته حدود یک میلیون تن به اروپا پناه آوردند که عمدتاً از جنگ ها در خاورمیانه و افریقا فرار کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.