راه‌های رشد فکری و مغزی کودک

گزارشگر:شنبه 21 حمل 1394 - ۲۰ حمل ۱۳۹۵

بخش سـوم و پایانی/

mandegar-3ـ کودک نوپایِ شما این توانایی را دارد که وقتی شما شعرهای مورد علاقه‌اش را می‌خوانید یا موقع خواب داستانی برایش تعریف می‌کنید، شما را همراهی کند. بنابراین با پرسیدن سوالاتی ترغیبش کنید تا در خواندن با شما همراه شود. مثلاً بپرسید: «تو فکر می‌کنی که او مادرش را پیدا می‌کنـد یا نه؟» با این کار یعنی خواندن، شعر و داستان را بخشی از برنامه روزانه کودک خود قرار دهید.
ـ او را برای انجام فعالیت بیشتر تشویق کنید. به عنوان مثال از او بخواهید با قرار دادن همه جوراب‌ها در یک سبد ویژه، در شستن لباس‌ها به شما کمک کند یا با انجام یک کار ساده، شما را در امر آشپزی یاری کند.
ـ بگذارید خودش را کشف کند. به کودکان باید این فرصت را داد تا جهان اطراف‌شان را به سبک و شیوه خودشان کشف کنند، البته در محیطی امن و بی‌خطر. و از این طریق است که آن‌ها یاد می‌گیرند لمس کنند، مزه کنند، بچشند، صداها را بشنوند و احساس کنند. وسایل ایمن و متنوعی از قبیل کتاب، سامان بازی‌های مختلف و… را در اختیارشان بگذارید؛ زیرا باعث ایجاد انگیزه و علاقه بیشتری برای کشف جهان اطراف و محیط در آن‌ها می‌شود.

۳ـ سایر کودکان
ـ بد نیست بدانید مهارت‌های زبانی کودکان در سنین بالاتر هم با سرعت قابل توجهی رشد می‌کند و توسعه مهارت‌های اساسیِ گفتاری در آنان تا سنین ۸ و ۹ ساله‌گی ادامه می‌یابد. همان‌طور که کودک شما پا به سنین مکتب می‌گذارد، می‌توانید پرسش‌های بیشتری از او بپرسید؛ مثلاً «فکر می‌کنی بعداً در این داستان چه اتفاقی می‌افتد؟»
ـ تمرینات خواندن و نوشتن را افزایش دهید. کودک‌تان را با محیطی پر از تصاویر گوناگون و وسایل علمی هنری مانند کتاب، روزنامه و مجلات سرگرم کنید. کلمه‌سازی و بازی با کلمات را بخشی از برنامه روزانه او قرار دهید. این کار به آماده‌گی هرچه بیشتر او برای خواندن کمک می‌کند.
ـ در انتخاب دوست به او کمک کنید. در سنین قبل از رفتن به مکتب، کودکان یاد می‌گیرند که با سایر هم‌سالان خود بازی کنند و در جمعِ آن‌ها باشند .از این‌رو، مهارت‌های اجتماعی از طریق تمرین و کاربرد صحیح است که رشد پیدا می‌کند. پس سعی کنید او را در بازی با سایر کودکان تشویق کنید. هم‌چنین انتظار نداشته باشید که کودکان در این سنین بتوانند در هر برنامه‌یی شرکت کنند و این راهنمایی‌های خوبِ شماست که به آن‌ها در انتخاب هرچه بهتر دوست کمک خواهد کرد.
البته همان‌گونه که کودک شما رشد می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود، تمام فعالیت‌های فکری و ذهنی او نیز بر اساس یافته‌های قبلی‌اش شکل می‌گیرد. از این‌رو، نکته قابل توجه و مهم در این‌جا این است که اگرچه دوره‌های زمانیِ خاصی برای رشد فکری و یادگیری کودک مناسب‌تر اند (از زمان تولد تا ۵ ساله‌گی)، اما این را همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه برای تربیت صحیح و رشد فکریِ کودکان دیر نیست. پس از همین حالا شروع کنید.

منبع: میعادگاه

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.