اصلاحات، تغییر و توسعه در افغانستان چاپ شد

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 23 حمل 1395 - ۲۲ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3اصلاحات، تغییر و توسعه در افغانستان مجموعۀ بیست و دو گفت‌و‌گو است که توسط جمشید یما انجام شده و بعد از نشر در مجلۀ «آغاز تغییر» در یک مجلد به چاپ رسیده است.
این مجموعه در شش بخش، اصلاحات و توسعه، تاریخ و فرهنگ، دین و اخلاق، سیاست و قانون، اداره و مدیریت و رسانه‌ها را در بر دارد.
مجموعۀ اصلاحات، تغییر و توسعه در افغانستان در دو هزار نسخه و ۲۴۵ برگ به نشر رسیده که طراحی جلد و صفحه‌آرایی آن را عبدالوهاب حنیفی به دوش داشته و بار امتیاز نشر آن را کمیسیون مستقل اداری و خدمات ملکی کشیده است.
جمشد یما گفت‌وگر این مجموعه در مقدمه‌یی نوشته است: در بارۀ مشکلات و چالش‌های حکومت‌داری در یک‌ونیم دهۀ اخیر افغانستان، هزاران مقاله و ده‌ها کتاب نگاشته شده، اما اکثر این کتاب‌ها و مقالات، جنبۀ تئوریک و کتاب‌خانه‌یی داشته و ما کمتر شاهد کتاب‌ها و مقاله‌های پژوهشی‌یی بوده‌ایم که با توجه به شرایط عینی و واقعیت‌های موجودِ جامعۀ افغانستان و به گونۀ مشاهده‌یی نوشته شده باشند.
به باور او: این که تجارب چهارده سال گذشته از لحاظ فقر دانش در مورد حکومت‌داری و سیاست‌گذاری‌ها در عدم مشارکت خبره‌گان تخصصی و انحصاری‌سازی سیاست و اقتصاد باعث گردیده که فقر و ناامنی و بیکاری بیداد کند، ولی ساختار و سازوکارها رسیده‌گی به این همه مشکلات یا ایجاد نشده و یا هم درک و ظرفیت اجرای سیاست‌های ملی را ندارند.
در مجموعۀ اصلاحات، تغییر و توسعه در افغانستان کوشش شده که چارچوب‌های فکری مطرح شده از نخبه‌گان علمی و خبره‌گان را در پیوند به حکومت‌داری و توسعه به بحث بگیرید تا فرصتی مساعد شود که انحصارگرایی سیاسی و اقتصادی به تخصص گرایی و علمی‌سازی مفاهیمِ ملت‌سازی و دولت‌سازی گذار کنیم.
بشیر احمد انصاری، سردار محمد رحیمی، محمدقربان حقجو، ملک ستیز، عبدالحفیظ منصور، بریالی فطرت، میرویس بلخی، صبرینا ثاقب، فرامرز تمنا، علی امیری، محمداکرام اندیشمند، محمدمحق، سیدحسین اخلاق، محمدامین احمدی، طاهر هاشمی، امید افغان، سعید حقیقی و شمس‌الحق آریانفر چهره‌هایی اند که همراه‌شان در مجموعۀ اصلاحات، تغییر و توسعه در افغانستان گفت‌و‌گو شده است.
با آنکه در مقدمۀ این مجموعه نیز از چاپ ده‌ها کتاب و صدها مقاله در پیوند به حکومت‌داری در افغانستان صحبت شده، اما شماری از دانشجویانی که در بخش توسعه درس می‌خوانند، از کمبود مواد برای کارهای پژوهشی ویژۀ‌ افغانستان شکایت دارند که مجموعۀ اصلاحات، تغییر و توسعه در افغانستان می‌تواند گامی برای تولید راهکارها و پنداشت‌ها در این راستا باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.