رییس‌جمهور غنی: امیر علی شیر نوایی در تاریخ افغانستان مقام بلندی را کمایی کرده است

گزارشگر:سه شنبه 24 حمل 1395 - ۲۳ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3رییس‌جمهور غنی، دیروز در سمپوزیم بین‌المللی امیر علی شیر نوایی که به مناسبت گرامی‌داشت از ۵۷۵ مین سالروز تولد وی برگزار گردیده بود، اشتراک کرد.
براساس خبرنامه ارگ، در این مراسم که در ارگ برگزار گردید و در آن بر علاوه ستر جنرال عبدالرشید دوستم و قانونپوه محمد سرور دانش معاونین ریاست جمهوری، شماری از مقامات عالی رتبه دولتی و مهمانان خارجی نیز حضور داشتند، رییس جمهور گفت: خرسندم که امروز به خاطر معرفی تلاش‌ها، آثار و افکار شخصیت بزرگ افغانستان و تمام منطقه گرد‌هم آمده‌ایم و از شخصیتی گرامی داشت می کنم که نه تنها بالای افغانستان و منطقه حق بزرگ دارد، بلکه تمام تمدن بشری مرهون خدمات و کوشش های وی است.
رییس جمهور با تاکید افزود که نوایی نه تنها از ماست بلکه از تمام دنیاست. وی گفت که امیر علی شیر نوایی بحیث یک نویسنده، شاعر، مدبر سیاسی و شخصیت بزرگ عمرانی، به تمام بشریت خیر رسانده و در تاریخ افغانستان مقام بلندی را کمایی کرده است.
محمد اشرف غنی گفت که امیر علی شیر نوایی در زبان ازبکی- ترکی در تاریخ معاصر مقام مشابه به خوشحال خان ختک دارد و طوریکه خوشخال خان ختک نقطه عطف در ادب پشتو است به همین‌گونه امیر علی شیر نوایی در ادب ازبکی- ترکی نقطه عطف و آغازگر دوران جدید است.
رییس جمهور گفت که ادبیات ترکی- ازبکی همانند ادبیات دری و پشتو اهمیت دارد. وی گفت که اگر چه به اندازه که سزاوار بوده، شناخته نشد و گاهی به فراموشی سپرده شده بود اما دوباره هرگز فراموش نمی شود.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که بالنده‌گی فرهنگ ما محصول درآمیزی استعداد‌های بزرگ اقوام و زبان‌های مختلف بوده که همه در شکل‌گیری تمدن ملی این خاک مقدس سهم گرفته‌اند.
رییس جمهور غنی گفت که خوش‌بختانه قانون اساسی ما بر مساوات همه مردم ما از هر قوم، زبان و منطقه مهر تایید گذاشته و بستر همبستگی ملی را به خوبی هموار کرده است و تعهد ما مساوات هر افغان و هر زبان با زبان دیگر است.
رییس جمهور گفت: کسانی مانند امیر علی شیر نوایی علاوه بر اینکه خود کتاب های ماندگار از خویش به یادگار گذاشتند و گنجینه دانش و حکمت را در آنها برای ما به ودیعه گذاشتند، همچنان زندگی، کارنامه و نقش هر یکی از آنها به مثابه کتاب گرانبهاست که ما می توانیم با خوانش آن به وفق نیاز ها و مقتضیات عصر خود با آموختنی های تازه دست یابیم.
رییس جمهور کشور خاطر نشان کرد که قرن نهم هجری در تاریخ افغانستان یک دوره درخشان بود و با اطمینان گفته می توانیم که سهم امیر علی شیر نوایی در رشد فرهنگ و ادب این دوره بیشتر از همه بوده است. وی افزود که نام نوایی در هر گوشه و کنار هرات و خراسان ماندگار است.
ریس جمهور گفت که ما می‌دانیم که دوران امیر علی شیر نوایی از دوره های درخشان تاریخ کشور و منطقه ما بوده است، دوره که گاه به مثابه رنسانس خاور زمین خوانده شده است.
محمد اشرف غنی افزود که هدف ما در حکومت نیز ایجاد یک نظام عادل است که خواسته های برحق نوایی را جامه عمل بپوشاند.
رییس جمهور، تجلیل از مقام و منزلت چهره‌های علمی و فرهنگی را تجلیل از شکوه و شان تمدن کشور خوانده، گفت که ما نیاز داریم تا به مبانی تمدن گذشته و فرهنگ عظیم خود برگردیم و با الهام گرفتن از دوره های تاریخ درخشان خویش دوباره به شگوفایی علم و باروری فرهنگ خویش همت گذاریم.
رییس جمهور غنی گفت که امروز به پاس شخصیت عظیم نوایی اعلام می کنم که دولت افغانستان یک مدال خاص را به نام امیر علی شیر نوایی ضرب خواهد زد و تصویر امیر علی شیر نوایی در پهلوی سایر بزرگان در قصر سلام خانه ارگ، گذاشته خواهد شد.
در این مراسم ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری نیز صحبت کرد و از رییس‌جمهور غنی بخاطر تجلیل از شخصیت بزرگ امیر علی شیر نوایی قدردانی کرد و شخصیت امیر علی شیر نوایی را افتخار بزرگ برای تمام مردم افغانستان بخصوص ترکتباران کشور دانست.
همچنان در این مراسم، دانشمندان دعوت شده از کشور‌های منطقه نیز در باره شخصیت و آثار امیر علی شیر نوایی و تاثیر آن بر تمدن منطقه صحبت کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.