گزارشگر:دكتر سیدجعفر حمیدی ریاضی/ سه شنبه 24 حمل 1395 - ۲۳ حمل ۱۳۹۵
بخش نخست/
خیام را جهان به ریاضیاتش مىشناسند و ما فارسیزبانان، با رباعیاتش؛ و صد البته که هم در جهان و هم در میانِ ما، احترامش به سبب کمالش در هر دو بُعد علمى و ادبىِ اوست. با این حال، پس از حدود نُهصدواندى سال که ازمرگ او (۵۱۴ یا ۵۱۵٫ق) مىگذرد، هنوز گوشههاى مهمى از حیات علمى و حتا رباعیات اصلى و شمارى رباعىِ مجعول و منسوب به وى، براى مردم مبهم و ناشناخته مانده است. این ابهام و ناشناس ماندنِ ابعاد مختلف از زندهگى خیام را در سه مساله باید ارزیابى و بازیابى کرد.
نخست: اوضاع زمانى و مکانى خیام؛
دوم: وضع مغشوش و پراکندۀ ذهنیات مردم زمان وى؛
سوم و از همه مهمتر: موضوع نام و شخصیت علمى و ادبىِ او که آیا خیامِ ریاضیدان و منجم، همان خیام شاعر و ادیب است و یا خیامِ شاعر جدا از خیام ریاضیدان است.
باتوجه به مندرجات مربوط به عصر خیام، مثل چهار مقالۀ نظامى عروضى یا تتمه صوانالحکمۀ ابوالحسن بیهقى یا میزانالحکمۀ خازنى و غیره، ما به نامى برمىخوریم به عنوان «خیامى» و در آثار قرن هفتم به بعد، همهجا خیامى به خیام تبدیل شده است. در قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجرى، ریاضیدان و منجم مشهور، حکیم عمربن ابراهیم خیام، در نیشابور و در همین زمان شاعرى پارسىگوى به نام علىبن محمدبن احمدبن خلف، معروف به خیام، در خراسان مىزیسته است.(۱)
گفتهاند شهرت حکیم و عالم ریاضى، یعنى خیام، از۱۸۵۱٫م با انتشار رسالۀ جبر و مقابلۀ او به زبان فرانسه و قبل از آن در ۱۷۰۰٫م با معرفىِ او در کتاب «تاریخ مذاهب ایران» تالیف توماس هاید در مقام یک منجم و شریک دراصلاح تقویم و تاریخ ملکشاهى به اوج رسیده است. اما على بن محمدبن احمدبن خلف یا خیام شاعر، با وجود اینکه تا قرن هفتم هجرى، اشعار فارسىِ او در آذربایجان و خراسان مشهور بوده و دیوانى هم داشته است، از قرن هفتم به بعد اثرى از وجود و شعر و دیوان او در مدارک و مآخذ موجود به چشم نمىخورد.(۲)
به نظر مىرسد که نام خیام شاعر در پرتو نام بلند خیامىِ ریاضىدان که در کلیه نسخههاى قدیمى و به ویژه در رسالۀ جبر و مقابله دیده مىشود، محو گردیده و از همان سدههاى اولیه بعد از درگذشت خیامى، از زبان کسى نقل نشده و همهجا خیام را با خیامى یکى دانستهاند. براى اثبات وجود دو شخصیت، یکى خیام و دیگرى خیامى، مدارک فراوان موجود است که محققان در آثار خود ذکر نمودهاند.(۳) اما بعضى از محققان، هر دو شخصیت را یکى دانستهاند و گفتهاند که: خیام از مشاهیر حکما و منجمین و اطبا و ریاضیدانان و شاعران بوده است.(۴) معاصران او، وى را، در حکمت، تالى ابن سینا مىشمردند و در احکام نجوم، قول او را مسلم مىدانستند و در کارهاى بزرگ علمى، از قبیل ترتیب رصد و اصلاح تقویم و نظایر اینها، بدو رجوع مىکردند.
حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم خیامى (۵۱۷- ۴۳۸هـ.ق) در قرنى مىزیسته است که ما امروز مىتوانیم نام آن قرن را «قرن ریاضیات» در ایران قدیم بنامیم. در قرن پنجم و اوایل قرن ششم، ریاضىدانان بزرگ در ایران و به ویژه در ناحیۀ خراسانِ بزرگ مىزیستهاند.
ابوالفتح عبدالرحمن منصور خازنى، ابوالعباس فضل بن محمد لوکرى، ابوالمظفر اسفزارى میمون واسطى ـ که هر سه نفر، با همکارى خیام، رصد ملکشاهى را، در سال ۴۶۷هـ.ق، ترتیب دادند و در اصلاح تقویم کوشیدند و تقویم جلالى را ساختند و نوروز را، که در پانزدهم حوت قرار داشت، به اول حمل (فروردین) منتقل نمودند ـ از ریاضىدانان و منجمان بزرگ این قرن بودهاند. ابوالحسن على بن زید بیهقى نیز از دیگر علماى علم ریاضىِ این عصر بوده که کتاب «تتمه صوانالحکمه»، «جوامع احکام نجوم» در ۳ مجلد و چندین کتاب دیگر از او است و «تاریخ بیهق» و «امثله الاعمال النجومیه» را نیز نوشته است. همچنین قطان مروزى، مسعود غزنوى و چندین ریاضیدان دیگر در این قرن و حتا همزمان با زندهگى خیام مىزیستهاند.(۵)
بنابراین، قرن پنجم و ششم هجرى را مىتوان «قرن ریاضیات» در ایران قدیم دانست، چنانکه طب نیز در این قرن به آن اندازه از پیشرفت رسید که اطباى بزرگى همچون ابن سینا، سید اسماعیل جرجانى مؤلف ذخیرل خوارزمشاهى، عبدالرحمن نیشابورى ملقب به بقراط ثانى و مؤلف کتاب شرح الفصول البقراطیه، شرفالزمان ایلاقى فیلسوف و پزشک نامآور آخر قرن پنجم و اول قرن ششم مؤلف کتابالفصول الایلاقیه و دهها طبیب نامدار در این قرن مىزیستهاند.
قرن رباعیات
قرن پنجم را نه تنها مىتوانیم عصر ریاضیات، طب و نجوم بدانیم، بلکه مىتوان این قرن را «قرن رباعیات» نیز نامید؛ زیرا در این قرن، شاعران بسیار مىزیستهاند که، علاوه بر مهارت در انواع شعر، منحصراً به واسطه رباعیات خود به شهرت رسیدهاند. ابوسعید ابىالخیر (ف.میهنه ۴۴۰هـ.ق)، خواجه عبدالله انصارى (ف.هرات ۴۸۱هـ.ق)، فقیه و عارف بزرگ ایرانى احمدبن محمد غزالى (ف.قزوین ۵۲۰هـ.ق)، برادر امام محمد غزالى، ازرقى هروى، ابوبکر زینالدین بن اسماعیل (ف.۴۷۶هـ.ق)، امیر معزى نیشابورى (ف.۴۱۸هـ.ق) و دهها شاعر دیگر بودهاند که در این قرن به سرودنِ رباعى مشغول بودهاند و یا در کنار فلسفه، حکمت، ریاضیات، نجوم و شعر، رباعیاتى هم به طریق تفنن سرودهاند.
بنا بر این توضیحات، مىتوان گفت که خیام یا خیامى، در قرن ریاضى رباعى مىزیسته است.
اما بحث دربارۀ اینکه خیام ریاضیدان و خیام رباعىپرداز، دو نفر یا دو شخصیت یا هر دو یک نفر بودهاند، زمان و وقت فراوان مىطلبد و ما در اینجا بنا را بر یک خیام یا خیامى مىگذاریم که هم ریاضیدان بوده است و هم رباعیسرا؛ زیرا تمام حکمت، ریاضیات و نجوم خیام تحتالشعاع همین رباعیات او قرار گرفته است. رباعیاتى که از حکمت، فلسفه، پرخاش، اعتراض و تردید سرشار اند و ما در لابهلاى همین رباعیات به افکار و احوالِ سرایندۀ آنها پى مىبریم. ناگفته پیداست که از میان صدها رباعى که به خیام نسبت دادهاند، فقط معدودى از آنها مربوط به خیام است و مابقى متعلق به کسانى است که همزمان یا بعد از خیام مىزیستهاند و اعتراضات خود را در قالب رباعى و در پناه نام پُرجسارت خیام سرودهاند؛ زیرا یا خود قادر به بیان صریح افکار خود نبودهاند و یا اگر قادر بودند، جایشان بر فراز دار یا بیغولهها بود.
رباعى چیست؟
رباعى شعرى است داراى چهار مصرع که از متفرعات بحر هزج است و داراى دو شجره مىباشد: شجرۀ «اخرب» که با مفعول شروع مىشود و شجرۀ «اخرم» که با مفعولن آغاز مىگردد و، بر روى هم، وزن آن لاحول و لاقوه الابالله مىباشد. بیشتر شاعران پارسی که در قصیده، مثنوى یا غزل تبحر داشتهاند، به جهت تفنن یا از طریق ارایۀ ذوق، سرى هم به رباعى زدهاند؛ چنانکه مثلاً عطار مثنویسرا داراى دوهزار رباعى است که در کتاب «مختارنامه»(۶) گرد آمده است یا حافظ غزلپرداز تعدادى بین ۲۹ تا ۴۲ رباعى دارد.(۷) شهرت ابوسعید ابوالخیر، اوحدالدین کرمانى و خیام بیشتر به رباعیات آنها است.
رباعى یکى از نابترین، زیباترین و پُرمحتواترین قالبهاى شعر فارسى است. عامل پرخاش، اعتراض، فلسفه، حکمت، انتقاد، حتا جمال، در رباعى به مراتب از سایر قالبهاى شعرى قوىتر است و شاید بیشتر شاعران پرخاشگر، به ویژه خیام، به همین دلیل قالب رباعى را براى بیان افکار خویش برگزیدهاند تا بتوانند حرفهاى دل خود را بىپردهتر و آشکارتر بیان نمایند.
صرفنظر از دوگانه بودنِ شخصیت خیام، امروز ما مجموعهیى از رباعیات به نام خیام در دست داریم. اما همۀ رباعیهاى موجود، محققاً از خیام نیستند.
Comments are closed.