بحـران در شمـال‌شـرق از جنگ با طالبان تا ترورهای سازمان‌یافته حزبی

گزارشگر:ماندگار/ شنبه 28 حمل 1395 - ۲۷ حمل ۱۳۹۵

در روزهای اخیر، وضعیت ولایت‌های شمال‌شرقی بار دیگر وخیم شده است. کندز از چهار سو محاصره شده و طالبان به مراکز چند ولسوالی این ولایت هجوم برده‌اند. مرکز کندز نیز آماج حملات گسترده طالبان قرار گرفته است؛ اما مقا‌م‌های محلی مدعی هستند که این حملات دفع شده و طالبان شکست سنگین خورده‌اند.
اما یک مسوول امنیتی این ولایت به روزنامۀ ماندگار گفت که وضعیت کندز بحرانی است. این مقام امنیتی به شرط فاش نشدن نامش افزود که طالبان برنامه گسترده‌یی برای سیطره بر mandegar-3چند ولسوالی این ولایت دارند.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که طالبان سال پار شهر کندز را برای چند روز اشغال کردند و بعدتر توسط نیروهای امنیتی و به کمک ناتو عقب زده شدند.
پیشروی‌های طالبان در کندز نشان می‌دهد که این گروه به اندازه کافی در این ولایت نفوذ کرده و تا یک عملیات گسترده و پیگیر در کندز راه‌اندازی نشود، احتمال تضعیف و در نهایت نابودی آنها بعید خواهد بود.

 بغلان
از سوی دیگر، همزمان با آغاز حملات بهاری طالبان، وضعیت بغلان نیز رو به بحران است.
برخی گزارش‌ها می‌رساند که طالبان بار دیگر بر دندغوری یورش برده و کنترل این منطقه مهم را به دست گرفته‌اند.
نیروهای امنیتی، اخیراً از تصفیه این منطقه از وجود طالبان خبر داده بودند. به نظر می‌رسد، عملیات‌ تبلیغاتی نیروهای امنیتی در این ولایت بی‌نتیجه بوده است. طالبان با آغاز عملیات به کوه‌ها و مناطق صعب‌العبور متواری شده و با آغاز فصل بهار بار دیگر به روستاهای‌شان برگشته و به فعالیت‌شان برضد نیروهای امنیتی ادامه داده‌اند.

 روایت متفاوت از تخار
کندز و بغلان در جنگ با طالبان و تروریستان می‎‌سوزد و تخار در جنگ اعلام‌ناشده حزبی و متأسفانه قومی.
در روزهای پایانی هفته گذشته دو تن از چهره‌های سرشناس این ولایت از سوی افراد مسلح غیرمسوول کشته شدند.
یک عضو شورای ولایتی این ولایت را پیرامقل ضیایی فرمانده ازبک‌تبار و معاون جنبش به شکل بی‌رحمانه‌یی زجرکش کرد؛ رویدادی که خشم عمومی را در پی داشت و همه را بهت زده کرد. مردم تخار خواهان پیگیری و به محاکمه کشانیدن عاملان این جنایت شده‌اند. آنان در دو روز گذشته، در واکنش به این رویداد دست به راهپیمایی‌های گسترده زده‌اند.
والی تخار در پی این رویداد، ولسوال و فرمانده امنیه رستاق را به دادستانی معرفی کرده است.
در یک رویداد دیگر در تخار، قهار خرم‌آبی فرمانده شاهراه کندز- تخار با جمعی از افرادش ترور شده اند. او از فرماندهان زبردست جنرال داوود داوود بود که پیش از این، در یک رویداد مرموز در مقر ولایت تخار ترور شد. اکنون برخی منابع گفته اند که در پشت رویداد ترور فرمانده خرم‌آبی، طالبان و گروه‌های مخالف مسلح دولت قرار ندارند؛ بل حلقات دیگری در این رویداد دخیل هستند. خرم‌آبی در جنگ با طالبان در قندز و تخار نقش ویژه‌یی داشت.
پیشتر نیز تخار شاهد ترور فرماندهان جهاد و مقاومت بوده است.
یاسین ضیا والی تخاز اخیراً در مصاحبه‌یی از وجود اختلاف گسترده حزبی در این ولایت ابراز نگرانی کرده بود.
درگیری‌های حزبی به بزرگترین معضل تخار مبدل شده است و اما حکومت مرکزی در این زمینه توجه لازم نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.