نشست مشترک فعالان مدنی ۷ کشور جهان

گزارشگر:یک شنبه 29 حمل 1395 - ۲۸ حمل ۱۳۹۵

فعالان مدنی هفت کشور جهان در کولمبوی سریلانکا گرد هم آمده و روی چگونگی برنامه‌های فعالیت مدنی در کشورشان بحث و تبادل نظر کرده‌اند.
در این نشست از افغانستان نیز چندین فعال مدنی و خبرنگاران حضور داشتند.
آنان در این نشست روی برنامه‌های‌شان در سال ۲۰۱۶ بحث و گفتگو کرده و چگونگی استفاده از فرصت‌ها و جلوگیری از چالش‌ها صحبت کردند.
فعالان مدنی و خبرنگاران افغانستان در برنامه سه روزه شان از مشکلات فعالیت مدنی و کار خبرنگاری با مهمانان صحبت کرده و دست آورد شان را نیز گفتند.
mandegar-3تمنا جهش خبرنگار خبرگزاری بخدی در این نشست می گوید که فعالان مدنی و خبرنگاران از کشور های هند، پاکستان، برازیل، بوتان، بنگله دیش و ایتالیا شرکت کرده بودند.
خانم جهش می گوید در این برنامه، کار های سه ساله جامعه مدنی و حرکت های فعالان مدنی در افغانستان به مهمانان قرائت شد.
او می گوید فعالیت و دستاورد سه ساله کشور های هند، پاکستان، افغانستان و بوتان برابر بود به کار ۴ ماه فعالان مدنی در افغانستان.
در این نشست گزارش های را تهیه کرده و برای مهمان به نمایش گذاشتند، جهش می گوید آنان
خبرنگاران و فعالان مدنی افغانستان در این نشست گزارش های را تهیه کرده و برای مهمانان به نمایش گذاشتند، جهش می گوید آنان «بانوان نیروی های هوایی افغانستان» را برای مهمانان به نمایش گذاشته اند که این گزارش با تشویق مهمانان همراه شد.
در این برنامه گزارش های تهیه شده از سوی فعالان مدنی و خبرنگاران افغانستان از سوی داوران ایتالیایی و سریلانکایی بیشترین رای را گرفت و بین کشور های آسیای جنوبی اول شد.
اجازه ندادن خبرنگاران و فعالان مدنی از میدان هوایی سریلانکا
فعالان مدنی و خبرنگاران افغانستان می گویند پولیس میدان هوایی سریلانکا آنان را برای چندین ساعت در میدان هوایی این کشور نگهداشته و اجازه خروج به آنان را نداده است.
تمنا جهش خبرنگاری که در این نشست شرکت کرده بود می گوید زمانی که آنان یکجا با فعالان مدنی و خبرنگاران کشور های دیگر می خواستند از میدان هوایی خارج شوند پولیس تنها به اتباع افغانی اجازه خروج را نداد.
خانم جهش می گوید آنان حدود پنچ ساعت را در میدان هوایی این کشور سپری کردند تا با نشان دادن کارت های خبرنگاری و کارت دعوت از سوی فعالان کشور سریلانکا و تماس فعالان سریلانکایی، به آنان اجازه خروج از میدان هوایی را داد.
خانم جهش می گوید در این برنامه، کار های سه ساله جامعه مدنی و حرکت های فعالان مدنی در افغانستان به مهمانان قرائت شد.
خبرنگار خبرگزاری بخدی (تمنا جهش) می گوید مقام های امنیتی سریلانکا برای تمام کارمندان امنیتی گفته اند که هیچ افغانستانی حق داخل شدن به این کشور را ندارد.
علت موضوع
فعالان مدنی و خبرنگاران کشور می گویند زمانی که آنان از پولیس سریلانکا علت اجازه ندادن خروج از میدان هوایی را جویا شده پولیس جواب جالبی به آنان داده است.
خبرنگاران و فعالان مدنی کشور می گوید پولیس این کشور گفته است، ما برای مردم خود امکانات را فراهم کردیم و در تلاش توسعه و پیشرفت هستیم حالا افغانستان کشوری شده که همه مردمش در حال فرار است.
پولیس گفته است که ما (کشور سریلانکا) مرز های خود را به دلیل آمدن مهاجران افغانستانی به این کشور مسدود کردیم.
خانم سامانی یکی از فعالان مدنی کشور که برای شرکت در این نشست به سریلانکا رفته می گوید زمانی که در افغانستان ویزای کشور سریلانکا را دریافت کنید حدود چند ساعت طول نمی کشد و این کشور ۲۰۰۰ دالر برای دریافت ویزا می گیرد.
او می گوید دسترسی اسان به ویزای سریلانکا یک نوع تجارت و سهولت است، به گفته او زمانی که طیاره مسافران افغانستانی به سریلانکا نشست می کند دیگر تجارت جنبه سیاسی به خود میگیرد و اتباع افغانستان مورد اذیت و آزار پولیس قرار می گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.