حکـومت در خصـوص جنـگ و صلح موضـع می‌گیرد

گزارشگر:سه شنبه 31 حمل 1395 - ۳۰ حمل ۱۳۹۵

حکومت تصمیم گرفته است تا موقف خودرا در مورد جنگ و صلح مشخص کند. این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که گفت‌وگوهای چهارجانبه صلح زیر نظر امریکا و چین ناکام شد و طالبان جنگ دیگری را آغاز کردند.
حکومت و مردم افغانستان امیدوار بودند که گفت‌وگوهای چهارجانبه صلح نتیجه می‌دهد و خشونت‌ها در این کشور کاهش می‌یابد. اما این خوشبینی‌ها نیز به پایان رسید و حالا که فصل mandegar-3جنگ فرا رسیده، ولایات مختلف شاهد آغاز حملات طالبان است.
طالبان حملات خودرا در چندین ولایت آغاز کرده و نبردهای شدیدی بین نیروهای دولتی و جنگجویان طالبان در ولایات شمال، شمالشرق، جنوب و شرق افغانستان آغاز شده است.
هرچند حکومت افغانستان به گفت‌وگوهای صلح امیدوار بود اما نماینده‌گان گفتند که زمستان فصل صلح بود و حالا فصل جنگ فرار رسیده است بدون این‌که تلاش‌های صلح‌خواهانه به نتیجه‌یی رسیده باشد.
ظاهر قدیر گفت: «ریاست جمهوری خواسته است تا شام امروز تمام وکلا در یک جلسه اشتراک کنند که در آن رییس جمهور، رییس اجراییه و معاونین شان حضور دارند و برسر مسایل امنیتی بحث می‌کنند.»
این در حالی است که حکومت افغانستان از نتایج گفت‌وگوهای صلح ابراز نا امیدی کرده اند. سخنگویان حکومت گفته اند که امیدی به پاکستان باقی نمانده است.
حکومت‌های افغانستان و پاکستان زیر نظر دو قدرت بزرگ دنیا امریکا و چین مذاکرات چهارجانبه صلح را در زمستان گذشته آغاز کردند. حکومت افغانستان امیدوار بود که این گفت‌وگوها به دلیل نظارت امریکا و چین نتیجه می‌دهد.
اما با فرارسیدن فصل بهار طالبان نه تنها به مذاکره حاضر نشدند بلکه عملیات جدیدی را زیر نام «عمری» آغاز کردند. با آغاز این عملیات، جنگ‌هایی شدیدی در کندز، بغلان، تخار، سرپل، فراه و برخی ولایات دیگر آغاز شده است.
شماری نماینده‌گان پارلمان از ضیاع وقت زیر نام پروسه صلح انتقاد کردند. آن‌ها گفتند که در صورتی که حکومت تصمیم جدی و قاطع در مورد صلح و جنگ داشته باشند، مردم این کشور همه روزه کشته نمی‌شوند و خانه‌های خودرا در نتیجه جنگ‌ها ترک نمی‌کنند.
شکیبا هاشمی نماینده قندهار با انتقاد از حکومت گفت: «آیا نتیجه مذاکرات چهارجانبه منتج به این شد که حملات آغاز شود؟ منتج به این شد که خون مردم افغانستان بریزد؟»
نمایندگان گفتند که حکومت باید در پالیسی امنیتی خود تجدید نظر کند و نگذارد که با گذشت هر روز دامنه ناامنی‌ها گسترش یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.