رییس‌جمهور کرزی: صـدمه‌زدن به روان مـردم خیانت ملی است

- ۱۳ عقرب ۱۳۹۱

«زود بروم تا آزادی بیان خودم را پیدا کنم»

رییس‌جمهور کرزی از رسانه‌ها خواسته است تا جانب سلامت روان مردم را در نظر داشته باشند.
او که چاشت دیروز در ارگ ریاست‌جمهوری در نشستی با مسوولان رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی سخن می‌گفت، بار دیگر رسانه‌های تصویری کشور را متهم کرد که «برخلاف افغانستان» فعالیت می‌کنند.
آقای کرزی تاکید کرد که رسانه‌های غربی علیه او به جنگ روانی می‌پردازند و شماری از رسانه‌های داخلی را نیز در این راستا مورد استفاده قرر می‌دهند.
رییس‌جمهور کرزی در این محفل گفت که شماری از رسانه‌های افغانستان با پیروی از رسانه‌های غربی، نشرات‌شان را در جهت صدمه زدن به روان مردم هماهنگ کرده‌اند و این خیانت ملی ‌است.
او با بیان این‌که هیچ‌گاه از انتقادی که از او در رسانه‌ها -چه به‌جا و چه بی‌جا- صورت گرفته است، شکایت نکرده، گفت: هرچه می‌توانید از رییس‌جمهوری انتقاد کنید؛ اما کوشش کنید که به روان مردم صدمه وارد نشود. حکومت را انتقاد کنید، اما ملت را تقویت کنید.
اشاره او بیشتر به برداشت‌ها و تحلیل‌هایی است که در پیوند به سال ۲۰۱۴ مطرح می‌شود. بر بنیاد برخی تحلیل‌ها پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان طالبان قوت می‌گیرد و جنگ‌های داخلی در کشور درخواهد گرفت و حکومت افغانستان توانایی کامل تامین امنیت را نخواهد داشت.
رییس‌جهوری با انتقاد از این نوع تحلیل‌ها گفت: « کی گفته جنگ می‌شه، چرا جنگ می‌شه؟»
به باور او اگر در برابر طالب ایستاده‌گی‌شود، طالب آمدنی نیست.
او گفت: «طالب از کجا می‌آید؟ چطور می‌آید؟ اگر ما ایستاد شویم در مقابلش، می‌تواند [بیاید]؟
« اگر طالب مجهز با طیاره‌ها و راکت‌های درو برد باشد (می‌پذیریم که پیروز می‌شوند) اما اگر طالب با چپلک و پیراهن و تنبان خود می‌آید در حالی که ما موزه داریم و لباس زره، چرا بترسیم؟.»
آقای کرزی بار دیگر تاکید کرد که با رفتن خارجی‌ها از افغانستان مملکت به بیراهه نمی‌رود؛ اطمینان داریم.
سند امنیتی
رییس‌جمهور در این نشست با تاکید بر حرف‌های گذشته‌اش گفته که جهان برای مبارزه با تروریزم نیامده است؛ بلکه برای تطبیق اهداف خود به افغانستان آمده اند.
او گفت: «در حال حاضر امریکا تلاش دارد تا بر حکومت افغانستان فشار وارد کند تا سند امنیتی (بین امریکا و افغانستان) قسمی که آن‌ها می‌خواهند، امضا شود؛ اما افغانستان در مصوونیت عساکر امریکایی، تعداد پایگاه‌ها، نقش پایگاه‌ها، مسایل تروریزم، مسایل همسایه‌ها و … در پی منفعت خود است.»
او گفت: «ما در یک مسابقه بزرگ با توان کوچک قرار داریم؛ از یک طرف با ابرقدرت‌ها متحد هستیم، از طرف دیگر در مشاجره.»
برگزاری انتخابات
رییس جمهوری در این نشست هم‌چنان به برگزاری انتخابات اشاره کرد و خطاب به رسانه‌ها و تحلیل‌گران گفت که در گذشته بارها او را متهم کرده اند که با برگزاری لویه جرگه قصد تغییر قانون اساسی را دارد.
بنابراین گفت: هزار بار بنویسید که انتخابات برگزار نمی‌شود، اما وقتی که انتخابات برگزار شد کسی از شما نخواهد پرسید که پیشتر چه گفته بودی؟.
رییس‌جمهور کرزی همچنان به انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری تماس گرفت و از داستان تقلب خارجی‌ها در انتخاباتِ برضد او و نیز استفاده آن‌ها از رسانه‌های داخلی و خارجی به این مقصد یادآوری کرد؛ انتخاباتی که داکتر عبدالله عبدالله، حامد کرزی را به تقلب در آن متهم کرده است.
او در بخشی از سخنانش با اشاره به ختم دوره ماموریت ریاست‌جمهوری‌اش تا یک‌ونیم سال دیگر به طعنه گفت: « زود بروم تا آزادی بیان خودم را پیدا کنم.»
بعد از آقای کرزی شماری از اشتراک‌کننده‌گان نیز صحبت کردند.
فهیم‌دشتی رییس ‌اجرایی اتحادیه خبرنگاران افغانستان از ریس‌جمهوری خواست تا اجازه ندهد که آزادی بیان محدود شود.
آقای دشتی گفت که اگر از رییس‌جمهوری انتقاد شده است، برای اصلاح بوده است.
در همین حال، استاد حبیب‌الله رفیع به بحث دیورند و راکت‌های پاکستان به افغانستان پرداخت.
فیض الله جلال استاد دانشگاه کابل نیز طی سخنانی به انتقاد شدید از رییس‌جهموری پرداخت و اظهارات ضد امریکایی او را غیرصادقانه، تکتیکی اما به زیان افغانستان خواند.
احمد سعیدی آگاه سیاسی داکتر سید مسعود استاد دانشگاه و چند تن دیگر نیز روی برخی موضوعات دیگر صحبت کردند.
آقای کرزی در حالی از فعالیت رسانه‌ها شکایت دارد که گمانه زنی هایی برای محدودشدن فعالیت رسانه‌ها از جانب حکومت به شدت وجود دارد.
اصلاً قرار بوده رییس‌جمهوری در این نشست، روی وضعیت رسانه‌ها، آزادی بیان و منافع ملی گفت‌و گویی با مسوولان رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی داشته باشد؛ اما به زودی این وضع به هم خورد و مسایل حاشیه‌یی، افاده‌های سیاسی  و خارج از اجندا، جای بحث مورد نظر را گرفت.
سپس رییس‌جمهوری بران شد تا ادامه این نشست را در جلسه دیگر که باید تا دو هفته آینده برگزار شود، دنبال کند.
گفتنی است که این نخستین نشست و مشوره ‌رییس جمهور حامد کرزی با مسوولان رسانه‌ها بوده است. پیش‌تر از این وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز نشستی با مسوولان رسانه‌ها داشت و قرار شد تا روی کدهای اخلاقی رسانه‌ها کار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.