ارتش کشور طیاره بدون سرنشین در اختیار گرفت

گزارشگر:چهارشنبه 1 ثور 1395 - ۳۱ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3ارتش افغانستان برای نخستین‌بار تحت حمایت مشاوران امریکایی طیاره‌های بدون سرنشین ‌گشت‌زنی را از پایگاهی در ولایت هلمند به پرواز درآورد تا قابلیت خود را برای پشتیبانی هوایی افزایش دهد.
نیروهای ارتش به دنبال تشدید حملات هراس‌افگنان طالب شماری از ولایات به دنبال ایجاد یک نیروی هوایی مستقل از ناتو هستند.
سربازان ارتش عمدتاً برای رفع نیازهای تجسسی و اطلاعاتی خود و همچنین انجام حملات هوایی متکی به طیاره‌های خارجی هستند.
اولین طیاره‌های بدون سرنشین تجسسی که به خدمت ارتش افغانستان در آمده از نوع طیاره‌های بدون سرنشین امریکایی موسوم به اسکن ایگل است که در پایگاهی در ولایت هلمند و همچنین در یک پایگاه آموزشی در مزار شریف مستقر شده‌اند.
ارتش افغانستان قرار است آن گونه که اعلام شده هشت سیستم از واشنگتن دریافت کند که هر یک از آنها مجهز به شش طیاره بوده و از تمام آنها در متشنج‌ترین مناطق کشور استفاده خواهد شد.
جیسون وایت، یک مشاور ارتش امریکا در بیانیه‌یی گفت: قبل از به کارگیری این تکنولوژی نیروهای امنیتی افغانستان برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود عمدتاً متکی به منابع انسانی و ارتباطات مخابراتی بودند. سیستم‌های اسکن ایگل به شکل چشم‌گیری موجب تقویت قابلیت آنها برای جمع‌آوری اطلاعات و انجام تجسس خواهد شد.
با این حال، عملیات‌های اساسی این شبکه تا چندین‌سال به طور کامل توسط اپراتورهای خارجی انجام خواهد شد. سربازان افغانستان هم در امریکا و هم در پایگاه‌هایی در داخل کشور در حال دیدن آموزش هستند.
در حالی که فرماندهان افغانستانی بر پرواز این طیاره‌های بدون سرنشین نظارت خواهند کرد، عملیات‌های این طیاره های بدون سرنشین تا سال ۲۰۱۸ متکی به پیمان‌کاران خارجی خواهد بود.
طیاره‌های بدون سرنشین اسکن ایگل یک‌نوع طیاره تجسسی غیرمسلح امریکایی است که هر یک فروند آن حدود ۱۰۰ هزار دالر قیمت داشته و قادر به تصویربرداری با کمره‌های کیفیت بالا و مادون قرمز است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.